Monday, August 08, 2011

Tiga puluh empat


Ianya hanya satu nombor yang tiada siapa tahu di mana pengakhirannya.
Moga diberikan keberkatan dan dihalakan ke jalan yang benar menuju syurga idaman.
Syukur ya Allah atas nikmatMu yang terhitung banyaknya.
Terima kasih bonda dan ayahanda atas kesudian menjagaku dan menyayangiku sedari dalam kandungan sehingga saat ini.
Suamiku, atas kesediaan dan cinta menerimaku seadanya.
Saudara sedarah dagingku...atas rasa ukhuwah dan kasih sayang berterusan seperti air yang mengalir.

Ya Tuhanku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmatMu yang telah engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang ibu bapaku, dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan masukkanlah aku dengan rahmatMu ke dalam golongan hamba-hambaMu yang soleh. (an Naml: 19)

Saturday, July 30, 2011

Ramadhan....kenangan diri...


Zaman kanak-kanak dan awal remaja..
Ramadhan bermakna puasa..no food and drinks day time. Jalan kaki pergi dan balik sekolah dan kadang kala arwah apak jemput dan hantar atau mungkin ada parents kawan-kawan yang sudi menumpangkan. Balik sekolah tolong mak prepare untuk gerai kuih muih yang akan dibuka seawal 4.00 petang. Masa inilah saya mempunyai rekod menggulung popia untuk digoreng yang paling pantas...70 popia in 25 minutes...laju betul...lepas tu angkat barang dagangan untuk dijual..tarik/guling tong gas...berat woo nak angkat...hari-hari kena bawa masuk kerana ada kebarangkalian yang tinggi untuk menjadi target pencuri. Hidupkan api dapur gas dan panaskan minyak...untuk menggoreng karipap dan popia. Mak kata, jual yg panas-panas lebih menarik tumpuan pembeli. True enough...memang selalunya licin hasil jualan mak. Waktu itu kuih 20 sen sekeping. Roti jala pun mak buat juga...roti jala 30 sen sekeping...tp kuahnya adalah kari daging...hebat mak berniaga...masak macam nak makan sendiri. Sos popia pun mak guna cili merah and gula melaka...and kalau sos popia basah, mak siap letak kismis lagi...ermm...alhamdulillah..berkat usaha mak dan arwah apak...tidak pernah kami sekeluarga tidak berbaju raya walaupun hanya sepasang...Subhanallah...Tapi waktu ni, saya sangat tak sabar nak tahu, bilalah agaknya tarikh akhir mak berniaga...saya penat kerana perlu menolong mak...kalaulah mak tahu ketika itu kadangkala saya memberontak dalam hati...tentu mak sedih...tapi saya hanya kanak-kanak ketika itu...saya cemburu melihat kawan-kawan yang mampu tidur sepanjang petang selepas pulang dari sekolah...namun setelah memahami erti sebuah kehidupan...saya bersyukur..alhamdulillah...itulah yang membentuk saya menjadi kuat dan tabah (agaklah...hihihi)...seperti hari ini...

Setelah mendapat tempat di MRSM, saya fikir, saya akan bersenang-lenang ketika Ramadhan, uda pula menyambung membantu mak di rumah..namun siapa tahu rupanya kesibukan dan juga kepenatan akibat bertungku di hadapan minyak panas itu yang sering membuatkan airmata saya menitik...rindunya pada mak dan keluarga...tidak dapat saya menolong mak lagi...kalau dahulu saya sering mengharapkan mak bercuti raya awal, apabila tiada di sisi keluarga, saya mengharapkan agar mak mula bercuti selepas saya berkesempatan merasai hangatnya bertungku dan penatnya membantu mak menguruskan gerai jualan kecil kami. Anehkan manusia ni.. :)

Di USM, mak sudah berhenti berjaja kerana along, angah, alang dan acik sudah tamat belajar...saya berbuka puasa di masjid al Malik Khaliq...seronoknya suasana itu...berkongsi makan di dalam talam..bersila di tepi tasik jika kehabisan tempat di bawah khemah.tarawikh...qiam di subuh hari...pasti Faizah, Hazlen dan Che Mah tersenyum mengingati kembali kisah2 ini..subhanallah....syukur...

Di London, ketika pengajian sarjana, saya berbuka di dewan kuliah..kebetulan ketika itu musim sejuk...berbuka jam 4.30 petang...seulas dua kurma dan seteguk air sudah mencukupi...selepas selesai kelas barulah ke musolla untuk menjamah nasi pilaf atau briyani...sedikit sama dirasa namun berkatnya membuatkan kenyang sehingga selesai tarawikh...

Setelah berumah tangga...pening juga memikirkan menu...suami tidak cerewet namun perlu ada kuih manis dan air berwarna di atas meja...hahaha...saya ni selalu sahaja lalai...sebelum melanjutkan pengajian dahulu oklah juga...setelah bertungkus lumus dengan pengajian ini...sering saya memikirkan makanan tikus2 lebih dari makanan suami...Astaghfirullah..moga suami saya memaafkan saya...Ramadhan 1431 adalah Ramadhan paling getir dalam kehidupan saya sebagai pelajar pasca siswazah...pernah tidak pulang selama 2 hari kerana tuntutan eksperimen...bersulam air mata berbuka puasa di lab. penatnya Allah sahaja yang tahu kerana monitoring tikus berterusan selama 24 jam..preparation selama hampir 12 jam...Allahuakbar....alhamdulillah dikurnia sahabat-sahabat seperjuangan yang tidak berkira...kerja saya tidak boleh ditinggalkan..merekalah yang membelikan makanan berbuka dan bersahur untuk saya (jazakillahu khairan kathira...anda tahu siapa anda...) Pengorbanan suami juga saya hargai..berbuka ala kadar kerana isterinya ini sibuk sekali...pulang berhari raya pun ketika hari mantai..maaf mak...sibuknya tahun lalu...

Tahun ini doa dan harapan saya biarlah...(insyaAllah) menjadi tahun terakhir saya berpuasa sebagai pelajar pasca...(IPSIS pun dah menyampah dengan saya...hahahah...kena tukar mode lagi...terbang RM50 ku). Saya berdoa, agar ini Ramadhan terakhir saya dan suami bergelar pelajar lanjut usia...kihkihkih...

Masa berlalu...tanpa sedar, setiap Ramadhan membawa pelbagai pengajaran dan pengalaman sebagai bekalan di sepanjang kehidupan saya.

Buat semua...Ramadhan mubarak! Ramadhan kareem!! Moga kita akan mempunyai banyak Ramadhan lagi menanti di hadapan sana dan moga beroleh barakah, rahmah dan maghfirah....Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar! Subhanallah...!!

Tuesday, June 07, 2011

Penyet


Saat begini rasa macam nak jadi segala superhero yang ada dalam komik...
Moga diberikan kekuatan, ketabahan, ketahanan mental dan fizikal...moga Allah permudahkan...ameen...ilmu itu milikNya...hanya pinjaman pada makhluk manusia.
Harapan saya untuk pertemuan esok hari...
'Semoga saya tidak menjadi cekodok penyet selepas itu'....hahahah...doakan...

nota:
1. Bukan viva....discussion biasa je,..saya terlebih cuak sebab dah terlalu lama ambil masa untuk siapkan kerja ni....mujur saya tak jadi pekasam...hikhikhik 
2. Saya sudah 21 hari bekerja non-stop....ermm....penat..lesu...segalanya dirasakan....moga selepas esok, saya boleh rehat separuh hari...
.

Friday, June 03, 2011

Anugerah


Apabila saya mengambil keputusan untuk menyambung pengajian di Malaysia sahaja dan bukan di universiti terkemuka di luar negara, banyak yang bermain di fikiran saya. Keputusan itu diambil kerana ketika tawaran biasiswa mula diiklankan, suami saya baru sahaja menerima tawaran pekerjaan setelah hampir 2 tahun menjalankan pernigaan kecil-kecilan. Itulah pengorbanan suami saya untuk sebuah ikatan perkahwinan. Meninggalkan pernigaan, kerja sambilan sebagai tenaga pengajar di pusat pemulihan akhlak di Marang, NGO yang beliau berusaha untuk penubuhannya dan tentu sekali ibu dan keluarga tersayang yang sentiasa berada bersama beliau tika susah dan senang. Ketika itu saya memikirkan, peluang pekerjaan sudahlah susah diperolehi dengan kelulusan yang minima, apabila tawaran tiba, tentulah sukar untuk menolaknya dan jika saya ke luar negara, beliau tentulah perlu berada bersama saya, apabila pulang beberapa tahun selepas itu, dengan usia yang sudah melepasi usia belia, tentulah peluang lebih sukar dan sangat terhad.

Kesibukan saya dengan pengajian membuatkan kami sepakat agar suami saya juga mendaftar untuk program diploma di OUM. Semuanya bermula apabila saya membaca berita di dalam akhbar tentang penawaran diskaun yuran sebanyak 70 peratus untuk warga emas dan OKU. Setahun selepas saya cuti belajar bergaji penuh, suami pula mendaftar...tempoh pengaijian 4 tahun. 1 tahun dengan 3 semester dan 1 semester, 3 subjek didaftarkan. Ianya bukanlah satu perjalanan yang mudah kerana pelbagai dugaan kami tempuhi. Secara peribadinya, jauh di sudut hati, saya amat berharap suami saya akan mendapat keputusan yang cemerlang. Syukur alhamdulillah, walaupun keputusan peperiksaan saban semester tidaklah begitu cemerlang tapi beliau mampu lulus semua subjek yang didaftarkan walaupun kadangkala hanya gred C yang mampu dicapai...Saya tahu, beliau penat dan kadangkala kesukaran untuk menghadiri kuliah di hujung minggu, tugasan, peperiksaan pertengahan semester dan juga peperiksaan akhir. Untuk insan yang berupaya berjalan walaupun bertongkat, tentulah tidak perlu membuka dan memasang kembali kerusi roda wilcha ketika turun dan naik kenderaan...saya tahu suami saya penat dan kadangkala semangatnya hampir terpadam. Modul pula di dalam bahasa inggeris yang sangat asing baginya...namun itulah proses pembelajaran. Kini, dengan berbaki insyaAllah 2 semester, tentu sekali semua kesukaran yang ditempuhi itu makin menampakkan hasil....Suami saya sudah mampu bertutur dan memahami bahasa inggeris dan lebih jelas dengan bidang kerja beliau di unit sumber manusia. Satu perkara yang saya kagum dengan suami saya ialah keupayaan beliau untuk mengaplikasikan segala yang dipelajarinya dengan bidang tugasnya dan sangat fokus dengan apa yang dilakukan. Selalu saya mengusiknya dengan berkata 'kalau dulu abang fokus belajar, mesti sekarang dah Profesor kot'....namun itu 'kalau' yang saya fikirkan...sesungguhnya, musibah yang menimpa beliau 24 tahun yang lalu sehingga beliau diuji dengan kehilangan keupayaan berjalan adalah 'pelajaran di peringkat doktor falsafah' yang mengajar beliau erti sebuah kehidupan. Ianya bukan mudah dan benarlah kata pepatah 'berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul'. 

Semalam, kami menyemak keputusan peperiksaan semester Januari-Mei...dan syukur alhamdulillah. Suami saya memperolehi purata nilai gred 3.89. Syukur alhamdulillah...ianya sijil anugerah dekan yang pertama untuk beliau...saya tahu beliau amat gembira dengan pencapaian itu. Sebelum ini, beliau pernah mendapat PNG serendah 2.33 pun....dan usaha beliau kali ini berhasil. Tentulah sebagai isteri, saya amat berbangga dengan pencapaian beliau dan berdoa semoga beliau dikurnia kejayaan berterusan dunia dan akhirat.

Tuesday, May 31, 2011

Molee Kamal


Saya dan suami mengenali pasangan Molee Kamal dan Kerp selepas perkahwinan kami. Ketika itu kami aktif dalam pertubuhan NGO untuk individu kelainan upaya. Suami saya memang aktif dan lawatan demi lawatan kami ke Wad Kayu HKL menemukan kami dengan Molee dan Kerp. Senyum terukir di bibir dan kami berkenalan. Banyak juga aktiviti yang kami sertai bersama dan kerap kali Molee akan menemani Kerp. Ada juga beberapa kali suami saya dan Kerp sama-sama menggunakan khidmat MOBILITI untuk menghadiri mesyuarat dan sebagainya ketika saya tidak dapat menghantar kerana terikat dengan urusan kerja (kini suami sudah boleh memandu sendiri setelah kereta kami diubahsuai). Kisahnya boleh dibaca di sini, sini, sini.
Malam ini tidak tahu mengapa saya teringatkan Molee. Molee yang cepat mesra dan suka tersenyum....saya ingat lagi, saya menjerit kegembiraan apabila mengetahui yang cinta mereka akhirnya bersatu dengan lafaz ijab dan kabul. Kisah mereka boleh dibaca di sini....sudah tentu dugaan untuk mereka melebihi apa yang saya dan suami hadapi kerana alhamdulillah kami mendapat tentangan yang agak minor.. 

Rupanya, hati yang terdetik namanya malam ini sebagai petanda bahawa sahabat saya yang mempunyai senyuman yang menawan ini sedang diuji. Saya membaca kisahnya di sini, sini dan sini (sebenarnya banyak lagi link...semoga lebih ramai yang membantu mereka). 

Saya kira, pada waktu sebegini, sekiranya tidak mampu membantu dalam bentuk wang ringgit, sudilah kiranya membuat entri khas untuk mereka dan mendoakan agar Molee Kamal diberikan kesembuhan dari penyakit yang dideritainya dan moga kebahagiaan Molee dan Kerp berpanjangan dan berkekalan sehingga ke akhir nanti....ameen....

Ini luahan hati Kerp...

In his words ‘…To me it  was the best thing ever happened my entire life. And it still does and i believe forever it shall be. But good things at some point will come to an end,  or hopefully temporarily. When we thought our beautiful marriage life can only get better, another tragedy struck, this time to Molee, my dear wife. She was diagnosed with kidney cancer and as i write this the dreadful bad cells have spread to her lower vertebra, which means a radiation treatment is compulsorily required….’
Blog House Malaysia, with Kerp’s family’s blessing is now more than ever ready to launch our B4B fund, starting with Kerp.

We are not certain how far our initiative will go, but one thing for sure is that by doing so, we know that our blogger friend Kerp will have something less to worry about.

We hope that you will be able to do the same, by reflecting this post on your blog and contributing in your own way to help ease Kerp’s burden. 
 
To kick off the B4B=KERP fund, Blog House Malaysia will start by contributing RM10,000.00 to it, and hope that you can help carry the posting and also contribute if you can. We would also like to extend our very best wishes and a quick recovery to both Kerp and Molee.

You can do your part by;
  1. Carrying a similar post reflective of this posting
  2. Banking in your contribution to MAYBANK - acc No – 1642 5846 2732 AHMAD DANIEL SHAH B SHARANI.
  3. Sending an email on your contribution and amount to mybloghouse@gmail.com so that we can update Kerp of your contribution (and keeping a countmeter as well!)
  4. As we are aware that some people may take advantage of the situation, always point your posting links back to www.bloghousemalaysia.com website.

Thursday, May 19, 2011

Air dicincang


Tak akan putus.....
Kasih yang utuh
Takkan terurai
Jangan diingat bisanya kata
Kerana lidah bertulang tiada
Lupakan saja andai ada sengketa
Mogakan bersama sampai ke syurga

Berkat....selamanya...ameen....

Wednesday, May 18, 2011

Biarlah gambar berbicara...hahahaha


Tarikh: 6 Mei 2011
Lokasi: Pavillion, FF3, PA
Majlis: De-stress of NDBPRC.....
Verdict: Semua orang gembira...makan sampai kenyang...Alhamdulillah
Next agenda: Siapkan paper(s) dan thesis.....
Apa kata sifu: Enjoy hard...work harder...
Kami kata: Baiklah....
Doa kami: Moga aim nak konvo tahun depan tercapai...ameen....























Monday, May 16, 2011

Selamat hari guru


Malam tadi saya menonton filem Laskar Pelangi. Kemudiannya hampir semua saluran menyiarkan filem/telefilem berkaitan guru. Owhh...yelah, hari ni kan Hari Guru.
Laskar Pelangi sebagai filem tidak menghampakan. Errmm....menitik juga airmata saya ketika pakcik Cikgu Muslimah meninggal dunia di Sekolah Rendah Muhammadiyah. Lintang sebagai anak genius yang sangat cekal yang akhirnya tewas dengan caturan takdir-terpaksa berhenti sekolah apabila ayahnya hilang di lautan lalu dengan beraninya mengambil alih tanggungjawab membesarkan adik-adiknya. Segalanya tentang watak dalam filem itu yang diadaptasi dari novel Laskar Pelangi karya Andrea Hirata sangat mengesankan. Tentunya saya mengenang ketabahan dan kecekalan guru-guru saya yang tidak pernah jemu mendidik saya sedari kecil sehingga kini. 

Menjadi pendidik bukanlah kerjaya pilihan saya. Seusai menduduki peperiksaan SPM, mak meminta saya memohon kursus perguruan walaupun saya telah menetapkan memohon jurusan farmasi semenjak berada dalam tingkatan 4 lagi. Saya ikutkan kemahuan emak akan tetapi kursus TESL itu adalah pilihan ketiga. Saya dipanggil untuk temuduga sehingga ke peringkat terakhir. Semasa temuduga itu seperti yang saya jangkakan, ahli panel bertanya mengapa saya ingin mengikuti kursus ini memandangkan saya adalah pelajar jurusan sains tulen. Jawapan yang memang telah saya hafal adalah: saya ingin menjadi ahli farmasi, akan tetapi, ibu saya mahu saya menjadi guru. Oleh itu, adil bagi kami berdua untuk saya memohon keduanya dan serahkan kepada rezeki dan takdir kerana saya memang berusaha keras untuk kedua-duanya. Panel itu tersenyum dan bertanya lagi andainya saya terpilih untuk program TESL adakah saya akan kecewa kerana tidak boleh meneruskan menggapai cita-cita saya ataupun jika saya tidak terpilih, adakah saya akan kecewa kerana tidak dapat memenuhi hasrat ibu saya. Jawapan saya ringkas, saya akan gembira jika terpilih untuk mengikuti program TESL dan tetap akan berusaha sedaya upaya dan jika tidak terpilih, saya akan mencapai cita-cita saya untuk menjadi ahli farmasi terlebih dahulu dan kemudian akan meneruskan pengajian ke peringkat pasca siswazah dan menyertai bidang akademik...guru jugakan... :)

Kini, disinilah saya....masih terhegeh-hegeh untuk menamatkan pengajian pasca siswazah saya ini....sudah 4 tahun....ye 4 tahun....ada macam-macam soalan dan kata-kata 'semangat' yang saya terima....tidak mengapa. Saya redha dengan kelembapan saya menyiapkan kerja-kerja ini. Hahahaha...doakan saya ye.

Selamat hari guru buat para pendidik. Ikhlaskan niat kerana Allah. Ilmu yang dikongsi bukan milik kita tetapi hanya pinjaman semata....
Shima dan Sifu

Kami di lab petang selepas kejadian....esoknya suhu badan saya naik semula...

Saya, Ekha, Shima dan Aini....pagi hari di DATC

Tiga orang graduan dari kumpulan penyelidikan kami, Ekha, Shima dan Zab

Saya dan Shima...

Saya dan Zab

Saya dan Ekha

Shima dan bunga-bungaan


Nota 1: Tahniah buat Shima, Ekha dan Zab kerana menerima ijazah sarjana di majlis konvokesyen UiTM pada khamis lepas.
Nota 2: Aen, Bobot dan Abangteh akan mendaftar diri untuk program UiTM pada 21,22 dan 23 Mei ini. Syukur atas usaha mereka, mereka berjaya melayakkan diri....makteh tak tolong apa-apa ye...hanya tolong mendoakan dan memberi pendapat program yg sesuai....
Nota 3: Saya demam minggu lepas...hingga kini suara masih serak-serak sengau...hihihi....

Monday, May 09, 2011

Guru saya


Hampir 2 bulan lepas, saya mendapat perkhabaran, salah seorang pensyarah saya ketika di PPSF, USM berada dalam keadaan kritikal akibat komplikasi pembedahan pintasan jantung. Sedihnya hati ini dan tidak putus mendoakan agar beliau akan sembuh segera. Beliau seorang pensyarah yang hebat dan sangat mengambil berat akan kami-pelajar-pelajarnya yang nakal dan banyak akal....

Beliau sering membuat majlis mengumpulkan para pelajar untuk diberikan motivasi percuma, menyusun supaya ada pelajar yang akan menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi supaya tidak putus keturunan kami di PPSF. Sayalah salah seorang yang dididik dan diasuh supaya menyambung pengajian...bukan kerana saya bijak pandai tetapi kerana minat saya menjadi seorang pendidik (menyampaikan hajat mak yang ingin anaknya menjadi guru). Jika mempunyai masalah, pasti beliau yang akan kami cari untuk sesi bicara hati...dan tanpa jemu walaupun ketika di tahun akhir, beliau bercuti sabatikal, tapi masih beliau mencari masa untuk berjumpa kami yang dalam kekaburan dan kesulitan ini. Sebagai pendidik....memang beliau seorang yang hebat-segala material pengajaran adalah yang terkini....bukan yang 20 tahun lalu....beliau adalah idola saya....

Rabu lepas, saya bermimpi berjumpa beliau...di dalam mimpi itu saya lihat beliau menangis tanpa suara- akal saya mentafsirkan, beliau sedih dengan keadaannya yang tidak mampu bergerak seperti biasa....saya terjaga awal pagi dan terus berdoa agar beliau akan sembuh kembali...

Jumaat lepas, beliau diterbangkan ke HUSM untuk rawatan lanjut. Sebaknya hati saya...doakanlah untuk mentor saya, Prof. Madya Dr. Abas Haji Hussin agar beliau sembuh dari komplikasi tersebut....saya insyaAllah akan terus mendoakan beliau...moga Allah memberikan  keampunan dan kesembuhan buat beliau, diberikan kekuatan untuk keluarganya bagi melalui detik getir ini....

Nota 1: Saya sakit tekak dan batuk-batuk...
Nota 2: Rancang nak jalan-jalan dengan suami semalam....akhirnya terperap di lab....

Wednesday, May 04, 2011

Pesta Kain dan Pesta Buku


Sabtu lepas, tercapai juga hasrat hati saya ingin ke Pesta Buku di PWTC. Sejak 3 tahun kebelakangan ini, saya selalunya pergi bersama suami. Hari Ahad dan awal-awal pagi.....akan tetapi tahun ini, oleh kerana PBAKL bertembung dengan peperiksaan suami pada hujung minggu pertama dan kami pula ada urusan lain hari Ahad terakhir PBAKL berlangsung, maka saya telah berjaya memujuk mama si kembar untuk jalan-jalan di hujung minggu. Kembarnya tinggal bersama ayah mereka....suami saya juga tidak turut serta kerana ada perkara perlu diselesaikan. Tujuan utama saya ialah untuk shopping buku dan memenuhi jemputan pelancaran buku pasangan suami isteri hebat ini. Mama kembar pula ingin membeli kain pasang di Jalan TAR untuk diberikan hadiah buat keluarga di kampung dan diri sendiri agaknya. Kami pun mencapai kata sepakat. Ke Jalan TAR dahulu kemudian ke PWTC. Saya dapat merasakan berdasarkan pengalaman lepas, pastinya tempat meletak kenderaan penuh dan jalan sesak. Kakak saya pula menitipkan dua orang anaknya untuk dibawa bersama. Saya ok aje...No problem nak bawa Arif dan Ahmad-mereka sudah besar pun....

Perjalanan pagi dimulakan jam 9.30 pagi. Saya memandu dan sampai di tempat letak kereta berbayar di Jalan TAR lebih kurang jam 11 pagi. Kakak saya menelefon memaklumkan yang tempat parkir di PWTC penuh dan jalan sesak-maklumat diperolehi dari kawannya yang sudah sampai ke sana. Selepas membeli kain, kami pun menuju ke LRT Masjid Jamek untuk ke PWTC. Ramainya orang dan kaunter hanya satu...jika seorang diri saya biasanya menggunakan kad Touch n Go sahaja....beraturlah kami dan akhirnya dapat juga sampai di PWTC. Sesampainya di PWTC, kami masuk melalui pintu berhampiran hotel. Singgah dahulu di booth Karangkraf....saya nampak Anis Ayuni- saya gemar membaca karya Anis Ayuni dan Aisya Sofea sahaja. Saya cuba mencari bukunya akan tetapi tidak kelihatan langsung...hanya nampak kepala manusia sahaja...hahahah.....akhirnya kami keluar....menuju ke PTS dan Jemari Seni yang kebetulan terletak bersebelahan. Selesai membeli di PTS (dapat 25% discount selepas menunjukkan kad pelajar) dan JS (discount 20%) - memang saya sudah ada senarai yg saya ingin beli saya menghantar Ahmad yang dijemput mamanya utk pulang dahulu....Arif masih ingin mengikut saya dan mama kembar merayau. Mama kembar sudah angkat bendera putih selepas meredah lautan manusia untuk mencari buku bacaan si kembar. Melihat jam sudah melebihi 1 tengahari, saya terus mengajak Arif ke surau untuk solat zuhur. Prof Kamil memaklumkan di dalam blog beliau yang majlis akan bermula tepat jam 2 petang. Sampai di surau....ramainya manusia...telekung saya pula tertinggal di dalam kereta di jalan TAR- yelah, perancangan awal kamikan ingin memandu pula ke PWTC....selesai solat jam sudah menunjukkan pukul 2.30 petang...saya berlari ke bilik Johor dan ianya berkunci....ermmm...terkilannya...namun memujuk hati...tidak mengapalah, adalah hikmahnya tu....

Kemudian saya terus ke booth kak Yati - mujur mudah sahaja saya mencarinya...kak Yati ada, tak sempat berbual panjang..kak Yati seperti biasa, sangat peramah dan mungkin jika tidak pernah berjumpa, pasti tidak menyangka yang beliau adalah pengarang tersohor....Selesai berjumpa kak Yati dan membeli 2 karya terbaru beliau, kami pun bergerak ke stesyen PWTC...ramainya manusia- siap pula stesen tutup secara berkala kerana terlalu ramai penumpang....sabarlah banyak-banyak. Panas dan lapar tambahan pula ada penumpang yang sangat bijak memotong barisan...bukannya boleh sampai ke kaunter tiket tu 8 jam awal dari orang yang beratur....ermmm....
Sampai di stesen Bandaraya, dalam perjalanan ke kereta, ternampak pula sebuah restoran yang kelihatan bagus...disitulah kami menjamu selera dengan roti bakar, megi goreng dan air neskepe ais...mungkin terlalu penat, tak mampu saya habiskan megi goreng...Arif yang tolong habiskan...hahaha....

Selesai makan, bukannya kami terus pulang, sambung pula shopping kain...hahahaha...lawak betul...sempat pula singgah di sebuah toko buku yang besar, dapatlah saya membelikan buku rujukan untuk subjek semester baru suami saya -buku rujukan berbahasa melayu....mudahlah suami untuk mengulangkaji nanti....
Hampir pukul 7 malam barulah saya sampai di rumah....pengalaman yang menarik dan meletihkan juga.....pengalaman PBAKL yang baru buat saya (yang selama ini seronok sahaja pergi ke PBAKL tanpa perlu risaukan parking kerana pergi dengan suami....hihihi).
InsyaAllah panjang umur, tahun hadapan jika ingin menyertai/menikmati PBAKL saya akan mengambil cuti di pertengahan minggu....ermmm...mestilah saya lebih banyak membeli buku agaknya- memang saya taksub dengan dua perkara-buku dan kain pasang....tapi jika diberikan keduanya untuk dibuat pilihan- saya pilih buku jika sedang sales...saya pilih kain jika raya makin hampir....hahahahahahaha....

Nota 1: Ahadnya kami pulang ke Seremban dan kemudiannya jalan-jalan cari ubat ke
Melaka...seronok....dan doakan tujuan utama kami ke sana akan tercapai.
Nota 2: Oleh kerana perlu menunggu sehingga malam, habis ceruk Melaka kami ziarahi...cuma makam Hang Lekir dan Hang Lekiu je kami tak jumpa...
Nota 3: Pasca banjir di Bukit Kapar dan Puncak Alam, saya jadi fobia pula melihat air bertakung semasa hujan....




Friday, April 29, 2011

Sekali air bah


Bukan pantai yang berubah....tapi saya yang macam nak pengsan terperangkap dalam kereta.
Hari ni, setelah hampir 34 tahun saya dilahirkan ke dunia, saya menghadapi keadaan kritikal banjir (air naik secara tiba-tiba). Puncak Alam yang berada di kawasan yang tinggi pun boleh banjir. Subhanallah.
Perjalanan saya ke tempat kerja yg biasanya hanya mengambil masa 20 minit menjadi hampir 2 jam.

Perasaan saya ketika perlu meredah air yg agak tinggi itu- tidak mampu diucapkan. Terketar-ketar ketika menghubungi suami memaklumkan keadaan kritikal saya ketika itu...
Perasaan saya sekarang, selepas merentasi air yg naik tiba-tiba- tidak mampu diucapkan juga...Alhamdulillah...syukur Allah memelihara keselamatan saya.

Nota 1: Semasa keadaan kalut tadi, saya menelefon banyak pihak- 999 pertama sekali...boleh pula operator arahkan saya telefon 103 untuk telefon bahagian kawalan trafik...aik...sayakan sedang terperangkap dalam air bah....tapi saya ikutkan juga....tapi 103 tiada jawapan....ermmmm
Nota 2: Saya telefon sekali lagi 999, mereka minta maklumat, tidak lama kemudian, bahagian kawalan banjir, MBSA pula menelefon saya minta maklumat.....
Nota 3: Sejam kemudian...YE SEJAM KEMUDIAN.....balas polis mana ntah telefon saya mohon maklumat sekali lagi...eh eh....berapa banyak maklumat ni.....
Nota 4: Selepas akhirnya berjaya sampai di makmal, saya google JPS Selangor dan hubungi mereka maklumkan keadaan banjir di Meru-Puncak Alam ni.....kalau ikut yang menjawab panggilan telefon saya tadi...mereka masih tidak mengetahui keadaan ini.....ermmmmmmmmm........
Nota 5: Komunikasi berkesan!! InsyaAllah mampu menangani banyak masalah di dunia ni.....
Nota 6: Komunikasi dengan Yang Maha Pencipta ketika dalam kecemasan tadi, saya fikir adalah sangat tulus dan telus.....syukur ya Allah...diberikan peluang lagi hambaMu ini menghirup udara segar di muka bumi ini....syukur...
Nota 7: Sekarang, mari teruskan kerja....rajin2 epel! Not much time left!! 

Monday, April 25, 2011

April hampir berlalu


Suami saya baru sahaja menduduki kertas peperiksaan terakhir untuk semester Januari 2011. InsyaAllah ada lagi 3 semester sebelum beliau menamatkan pengajian. 3 semester itu bermakna setahun...sepatutnya 2 semester sahaja akan tetapi, beliau bertegas untuk mengambil jumlah kertas yang sedikit bagi 3 semester terakhir. Errmm....moga dapat 4.00 ye bang...hehehe...

Saya? Owhh....jangan risau, kerja makmal saya sudah kembali lancar selepas tersangkut akibat jangkitan kutu sekali lagi pada tikus-tikus saya. Saya terpaksa meminta bantuan Mizi dan Aini untuk memandikan 'budak-budak' itu....saya memang geli dan takut dengan tikus dan hampir kesemua binatang...kucing menggesel-gesel di kaki pun saya dah hampir pengsan ketakutan. Setelah hampir 5 tahun berurusan dengan tikus-tikus ini, saya sudah jadi berani sedikit...tapi takut masih banyak...jadinya, untuk urusan-urusan yg perlu pegang lama-lama dalam keadaan ianya sedar dan sangat waras...lebih baik saya tidak cuba melakukan perkara yang mungkin akan saya sesali di kemudian hari...hahahaha. Jika ianya sudah mabuk diethyl ether ataupun tertidur selepas disuntik ketamine xylazine tidak mengapalah, itupun, jika tikus itu 'terbatuk' sedikit saya sudah melompat secara virtual....hahahah....Ada juga sahabat-sahabat yang 1 batch mendapat biasiswa sudah melalui viva dan sudah bergelar Dr....tidak mengapa, saya redha dengan kelewatan ini. Masa bergerak pantas dan saya sering tercicir dan diuji dengan pelbagai perkara. Allah mahu saya lebih kuat untuk menempuhi dunia kerjaya yang tentunya lebih mencabar dari yang telah saya tinggalkan hampir 4 tahun ini.....

Saya ada banyak perancangan untuk dilakukan- Pesta Buku pun saya sangat teringin hadiri. Namun begitu, saya perlu merancang menyiapkan kerja yang berbaki dan memastikan baki akaun saya mencukupi untuk program jalan-jalan cari ilmu bersama Puan J dan Puan K nanti....heheheh....nanti saya update jika diizinkan Allah saya ke program tersebut ye....green light suami sudah diperolehi, green light sifu juga menyala terang...cuma tinggal usaha kami bertiga menyiapkan apa yang diperlukan untuk membolehkan kami berjalan-jalan....

Nota 1: Saya mendoakan agar pembedahan mengeluarkan ketumbuhan adik ipar kakak saya akan berjalan lancar, diberikan kesembuhan oleh Allah dan beliau akan meneruskan kehidupan dengan lebih gembira...

Nota 2: 2 bulan lagi sebelum saya melapor diri untuk bertugas semula. Semoga saya dapat siapkan semuanya sebelum itu. Ameen....

Wednesday, March 23, 2011

Sekali lagi


Tiada siapa menduga...saya redha dan pasrah...syukur kerana ada sahabat-sahabat seperjuangan yang sudi membantu saat saya benar-benar sedih dan rasa tidak berdaya melangkah...kepada Mizi dan Nana- terima kasih kerana tolong saya memandikan dan membersihkan....kepada Jaya dan Khaizan...atas bahu yang dipinjamkan untuk titisan airmata saya.....kerana kecewa akibat kerja lab saya tertangguh lagi....benar...perjalanan ini sangat panjang dan berliku...moga Allah kurniakan ketabahan dan kekuatan buat saya melaluinya....

TIKUS SAYA DIJANGKITI K.U.T.U LAGI.....

Sekian, terima kasih.

Tuesday, February 22, 2011

Nagla dan Aassad


Kumpulan penyelidikan kami terdiri daripada 16 pelajar sarjana dan 4 pelajar PhD termasuk saya. Ada 2 orang pelajar antarabangsa yang berasal dari Libya. Ye, Libya yang sedang bergolak dengan sangat dasyat. Aassad selalunya sangat periang dan gemar mengusik akan tetapi semuanya sirna setelah pergolakan bermula. Nagla berendam airmata...Aassad juga begitu. Perkhabaran yang diterima pada hari ini lebih menyedihkan dan kami semua tumpang berdukacita...zalimnya manusia....kerana pangkat, harta, pengaruh...seolah-olah semuanya boleh dibawa ke dalam kubur nanti..Sepupu-sepupu dan saudara rapat mereka dibunuh kejam ketika mempertahankan kehormatan dan maruah ahli keluarga masing-masing. InsyaAllah moga mereka diterima sebagai mujahid dan mujahidah. Semoga syurgalah tempat mereka yang kekal abadi...

Saya tidak tahu bagaimana mahu menzahirkan apa yang terpendam di lubuk hati. Seruan saya buat semua pembaca...buatlah solat hajat setiap waktu terluang. Doakanlah keselamatan dan mohonlah agar Allah hancurkan kejahatan pemerintah-pemerintah yang zalim dan menindas sebegini rupa. Bacalah Qunut Nazilah....bacalah sahabat-sahabat. Berhentilah berbicara tentang beg tangan mahal atau parti-parti yang dihadiri....saudara-saudara kita sedang menderita di bumi sana.....marilah kita sama-sama berdoa agar mereka selamat dan keamanan akan kembali pada mereka...kasihanilah mereka...kasihanilah mereka ya Allah....selamatkanlah mereka dan musnahkanlah pemimpin-pemimpin yang mendustai amanah yang mereka pikul.....Ameen....
Nota : Pertama kali, kami semua berkumpul membaca surah Yasin dan juga Qunut Nazilah. Nagla broke down...kasihan dia..semoga ukhuwah dan sokongan kami semua mampu menyumbang kekuatan buat Nagla. Aassad sudah pulang dan menuju ke kedutaan Libya di KL.

Sunday, February 20, 2011

Tiga dalam satu


Kisah 1.
Cuti tahun baru cina

 Saya tidak ikut suami pulang ke KT kerana perlu 'membelai' tikus-tikus di makmal. Cuti 4 hari, 3 hari saya habiskan di makmal...1 hari iaitu pada hari sabtu, saya ke Melaka memenuhi jemputan walimah adik di lab- Cha dan pasangannya yang sangat rajin menelefon telefon bimbit Cha ketika mereka di alam pertunangan dan Cha pula suka meninggalkan telefon bimbit di atas meja-ada operator menjawab telefon ini...hahahah, Mohd Yusof. Saya ke sana bersama mak dan 3 orang anak dara abang saya bersama kereta abang yang sudah siap diisi petrol sepenuh tangki dan juga kad touch n go penuh berisi...bahagianya ada penaja sebegini...terima kasih ye ngah...heheheh

 Pada hari Sabtu berikutnya pula, saya telah menjadi penghias pengantin (?)...Owhh...saya memang tidak mengenakan alat solek di wajah...malahan mencuci muka atau memakai pelembap muka pun bukanlah sesuatu yang saya amalkan sejak dari dahulu. Tidak tahu mengapa, saya hanya akan comply seketika kemudian saya akan terlupa dan biarkan sahaja. Jika saya teringat, saya akan mencuci....lantaran itu, set penjagaan wajah Mary Kay yang saya beli dari sahabat saya masih ada lagi walaupun sudah hampir setahun saya beli....erm....Sue me...but I am comfortable this way...hahaha...Berbalik pada kisah sebenar proses saya menyolekkan pengantin tempoh hari...Cha memberitahu saya, atas masalah yang tidak dapat dielakkan, dia tidak dapat menyediakan make up artist semasa majlis bertandang di belah lelaki. Saya memang saya seronok bermain alat kosmetik walaupun saya jarang menggunakannya...terima kasih kepada youtube...amat mudah belajar bersolek melaluinya...macam-macam cara ada...hihihi...alat kosmetik? owhh...saya cuma ada pembayang mata (yang saya beli 2 tahun yang lalu), mascara (yang alang hadiahkan buat saya semasa hari raya tahun lalu), celak (yang saya beli 2 tahun yang lalu). Pemerah pipi dan juga make up base telah dipinjamkan oleh Aini dan Aliza...hehehe...Cha kata ok..saya pun oklah....Tiba hari yang dijanjikan, saya pun dengan gigihnya telah menyolekkan Cha dan menggayakan tudung serta aksesori- supaya Cha kelihatan seperti raja sehari...ermmm...saya rupanya adalah seorang peminat gaya klasik...saya selalu ada imaginasi bagaimana tudung ini perlu digayakan, aksesori yang perlu ada dan pelbagai lagi imaginasi yang 
kadang kala singgah di fikiran saya. Ye, ini adalah sisi lain saya selain daripada menjadi penternak tikus dan juga saintis yang belum khatam-khatam lagi. Inilah hasilnya....ermmm...ada banyak yang tidak kena....jangan saman saya sekiranya ada antara pembaca yang sangat hebat menatarias wajah...saya hanyalah seorang pelajar pasca siswazah yang menjadi sangat teruja untuk membantu seorang sahabat yang dalam kesulitan....sob sob sob....(sila tinggalkan komen jika ada nasihat untuk aplikasi kosmetik yang betul jikanya ada..terima kasih)..Bunga itu asalnya kami mahu menggunakan bunga mawar (supaya kelihatan klasik..nama pun kita guna mawar ye...). Akan tetapi, sambutan hari kekasih yang bukan amalan kita itu telah menyebabkan bunga mawar menjadi RM10 sekuntum...erkkk...akhirnya, dengan bantuan Ipah, Ira dan Aini, bunga anggerik yang dibeli di sebuah perkebunan anggerik di PA ini telah menyelamatkan keadaan bajet. Tentu sahaja gambar Cha berbusana hijau kelihatan lebih menawan dan terserlah gaya raja seharinya kerana itu jurusolek profesional. Bulu mata yang dikenakan...waahhh...hebat...mujur sifu kami tidak menghadiri majlis di Melaka, jika tidak...sampai bila-bila pun akan dijadikan bahan gurauan tentang 'eye lashes'. Semoga Cha dan suami bahagia hingga ke syurga. Ameen.

Kisah 2
Tali pinggang nabi Sulaiman.
Ringkas sahaja kerana saya ngeri setiap kali mengenangkan 'tetamu tidak diundang' ini. Kejadian ini berlaku pada hari Isnin dan Selasa semasa sambutan Maulidur Rasul (selawat dan salam buat baginda, ahli keluarga serta sahabat baginda)

Isnin 
7.45pm- Suami saya menelefon memberitahu ada 'tali pinggang nabi Sulaiman' di dlm rumah. Dekat living area....saya sepatutnya perlu bermalam di makmal untuk menyiapkan kerja. Terkaku sebentar- terima kasih pada Dayah kerana memberitahu untuk menelefon Bomba....saya terus mendail 999-sambung ke JPA3.
8.45pm- JPA3 sampai umah, proses mencari bermula namun gagal dijumpai. "Kalau jumpa call semula, kami nak balik ke ibu pejabat, ada urusan lain."
Terima kasih buat Nana, suami dan adik iparnya yang membantu membeli sulfur, garam kasar dan membantu pula menaburkannya di sekeliling rumah dan juga kawasan berpotensi untuk ianya ada. Rumah saya sudah jadi seperti kapal karam yang dipenuhi sulfur dan garam kasar....uwaaa.....ngerinya...kata mereka, mungkin sudah keluar. Akan tetapi, suami saya memerhatikan kawasan ia bersembunyi...memang tiada pergerakan keluar....saya pasrah. Sebelum tidur, kami solat Isya dan solat hajat mohon keselematan dari bahaya bencana angkara manusia, jin, syaitan, binang bisa, binatang menjalar, kala jengking dan ular hitam...
11.45pm- Saya tidur dengan nyenyak...suami tidak mampu melelapkan mata sehingga jam 3 pagi.
Selasa
Selalunya selepas solat Subuh saya akan terus keluar ke dapur, membasuh baju dan lain-lain lagi. Namun hari itu, suami saya meminta saya tunggu dulu. Berehatlah kami di dalam bilik....
7.30 am- Suami saya keluar dengan membawa sebatang kayu. Apabila digodek langsir dengan kayu, ada bunyi melawan-sah ada lagi dalam umah. Saya terus menelefon talian terus JPA3 namun mereka meminta saya untuk menelefon 999 dahulu- kerana PROSEDUR mereka begitu...errmmm...
7.55 am- JPA3 team lain pula yang tiba. Suami masih dengan beraninya berada kurang 2 meter dari tempat 'tali pinggang nabi sulaiman' itu bersembunyi. Mereka memulakan proses mencari-namun di sebalik langsir kosong...tiada jejak si 'tali pinggang nabi sulaiman' tersebut. Saya mula risau....ermmm...mana pula perginya....Akhirnya mereka mengalihkan almari tempat televisyen diletakkan....mereka mengesahkan ia bersembunyi di situ.
8.25 am- suspek ditawan, di masukkan ke dalam guni, di ikat and dibawa pergi....ermm...saya cuma melihat sekali imbas dari jauh sahaja....saya kurang berani penakut. Ia dibawa pergi....Alhamdulillah...
10.15 am-Suami membersihkan belerang and garam kasar yang berselerak di dalam rumah. Saya pula terpaksa ke makmal- ada monitoring wajib utk tikus...tiada pilihan.
 4.00pm - Tiba di rumah dengan membawa pembantu rumah kakcik saya untuk membantu kami mengemas. Sapu, vacum, mop sampai 3 kali dan buka serta cuci langsir tempat persembunyian si tali pinggang nabi sulaiman tersebut.
 7.15pm- Kerja pembersihan rumah selesai disudahi dengan gantung langsir yg siap dicuci dan 80% kering.
Sehingga ke entri ini ditulis, saya masih fobia. Moga dilindungi Allah dari bahaya bencana angkara manusia, jin, syaitan, binang bisa, binatang menjalar, kala jengking dan ular hitam...ameen.

Kisah 3.
Saya adalah peminat tegar Norhayati Berahim. Jumaat lepas apabila saya membaca entri ini di blog kak Yati, saya jadi sangat teruja. Mungkin kerana terlalu banyak kejadian yang berlaku sepanjang 2 bulan pertama tahun ini dan saya tiada masa santai...maka saya telah meminta kebenaran suami untuk ke Mid Valley- yang sudah lama tidak saya jejaki....sayakan orang kampung..laluan saya hanyalah Meru-PA sahaja setiap hari...heheheh....

Saya ke sana ditemani Shima (tahniah Shima yang baru sahaja lulus viva voce bagi Ijazah Sarjana awal Januari yang lalu-bersama 1 penerbitan journal berfaktor impak lebih 3...hebatkan?!!) dan juga Ahmad Hazim dan Azri Izzat (anak kakcik saya yang sudah berpindah ke Shah Alam-lagilah senang makteh nak ajak jadi teman berjalan...heheheh).

Sebetulnya, saya tidak pulang ke rumah pun pada hari Jumaat kerana menyiapkan kerja...tidur pun hanya 3 jam sahaja...dan saya sampai di rumah pada jam 11.45 pagi. Selesai mandi dan kemudiannya makan tengahari dengan suami, saya ke rumah kakcik. Menunggu anak-anak ini pulang dari sekolah, mandi, solat dan kemudian makan tengahari. 

Kemudian saya mengambil Shima pula sebelum memulakan perjalanan ke Mid Valley...sudah lama saya tidak memandu sendiri ke kawasan tersebut...selalunya suami yang memandu...saya hanya lepak di sebelah...heheh...2.50 pm kami selamat tiba di kawasan kejadian. Gembira dan teruja saya melihat Kak Yati masih lagi sibuk melayan peminat di sisi meja yang dipenuhi coklat buatan sendiri....Setelah selesai sesi soal jawab, saya berjumpa kak Yati yang sudah lama tidak saya temui....(selalunya saya berjumpa kak Yati di Pesta Buku sahaja pun...heheheh....). Kak Yati ni peramah orangnya dan sangat merendah diri....kata Shima- tak sangka itu penulisnya...nampak sangat sederhana....itulah...ular menyusur akar tidak hilang bisanyakan... ular2 jangan sebut ehh...kikiki. Saya membeli karya terbaru kak Yati - 'Dari kerana mata' dan mendapatkan tandatangan kak Yati...teruja sungguh saya....

Owhh ye..satu lagi karya baru kak Yati adalah 'Hujan pun    menari' yang sangat menarik- ada kisah lanun Somalia di dalamnya...belilah...tidak rugi membacanya...kerana ia adalah novel 'berisi' yang bukan semata-mata kisah pasangan kahwin paksa yang duduk berasingan bilik dan kemudiannya saling jatuh cinta...ooopsss...heheheh....Saya kira saya sudah terlalu tua untuk kisah sebegitu....Usai majlis kami pun pulang. 

Terima kasih kak Yati atas layanan yang sangat mesra...dan coklat itu sungguh enak...nanti kongsi resepinya ye kak Yati. Hihihi...

Sekarang ini saya di makmal bersama suami. Saya menyiapkan kerja saya dan suami pula menyiapkan tugasan yang perlu di hantar 2 minggu dari sekarang. Semoga Allah permudahkan urusan kami dalam menuntut ilmu...Ameen.

Friday, February 11, 2011

Tarikh mula berkhidmat


Hari ini genap 7 tahun saya berkhidmat di FF. Pantasnya masa berlalu (sila semak disetiap entri saya pasti ada ayat ini). Sebenarnya, saya datang ke fakulti ketika itu masih di kampus induk pada 9.2.2004 dan kemudiannya bercuti sehari kerana saya tiada tempat tinggal lagi ketika itu. Bilangan pensyarah ketika itu hanyalah 12 orang...kini...saya sudah lama berhenti mengambil tahu kerana saya adalah pelajar sepenuh masa...apapun berkaitan fakulti saya hanya tahu 'begitu-begitu' sahaja. Sehinggakan apabila saya perlu lapor diri semula setelah cuti belajar bergaji penuh selama 4 tahun pada Jun nanti, saya berdebar tidak tentu hala...ish ish ish....Owh ye...sempena 7 tahun berkhidmat....banyak yang telah saya pelajari....bilangan pelajar bertambah dan bilangan graduan juga meningkat hari demi hari....yang tetap sama bagi saya adalah, saya tetap begini-begini sahaja....Owh yea......dan saya juga adalah Tenaga Pengajar Muda (TPM) pertama di FF yang melapor diri setelah tamat belajar....heheheh....saya tidak kisahlah jika ianya tidak penting bagi orang lain tetapi ianya penting bagi saya kerana ianya mengingatkan saya bahawa saya berpeluang mendapat 3 tahun pengalaman bekerja sebelum menyambung pengajian ke peringkat sekarang yang masih belum habis-habis....uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Ada juga sahabat-sahabat yang berpeluang menyambung terus...once and for all TPM dari Sarjana ke PhD dan kemudian baru sambung bekerja...Sehingga sekarang, jika ada junior yang bertanya...saya tetap berpegang...keduanya ada pros and cons...tentulah begitu, bukan...jika bekerja dahulu seperti saya, pengalaman kerja ada, tapi lambat sikitlah ada title Dr di hadapan nama...dan setelah bekerja, utk adjust menjadi student kembali agak liat....namun alhamdulillah...tidaklah liat sangat....dah direbus lama2 mcm saya sekarang, empuk juga insyaAllah...hehehe...kalau sambung terus...owhhh...bagus juga...cepat habis belajar- kata orang mudah kerana masih segar sebagai pelajar sarjana terus menjadi pelajar doktor falsafah. Tidak mengapa, saya tidak sesal apa-apa...rezeki saya begini. Alhamdulillah....
Semoga perjalanan saya dalam kerjaya akan lebih bergemerlapan selepas ini.....tidak sabar mahu selesaikan lab work...mahu submit 2 lagi papers ke penerbitan antarabangsa satu sudah diterima dah sudahpun diterbitkan..syukur alhamdulillah...IF pun boleh tahan...alhamdulillah... dan thesis...ameen.....saya ada matlamat untuk tahun ini....semoga semuanya terlaksana di dimakbulkan Allah...ameen.....

Friday, January 21, 2011

Apabila penat


Apabila badan sedang penat dan lesu selepas seharian bermalam sambil bekerja di makmal, tika membuka  pintu rumah alangkah bahagianya jika rumah sudah berkemas, pakaian kotor sudah dikumpulkan di dalam bakul di tepi mesin basuh, katil sudah berkemas, comforter sudah berlipat, pinggan mangkuk sudah dicuci, sampah di dalam bakul yang penuh sudah berikat dan bakul diganti dengan plastik lain, lauk di bawah saji di atas meja makan tiada yang berbau basi....dan saya fikir itu hanya anganan saya tika menjejak kaki melangkah masuk ke rumah semalam. 
 
Terima kasih buat suami tersayang kerana menjadikan impian saya kenyataan. Hahahaha....terfikir juga, di saat masa kecederaan sebegini, begitu banyak nikmat yang Allah berikan buat saya lewat insan-insan tersayang yang memberikan sokongan buat saya terus melangkah ke akhir garisan perjuangan ini.....syukur alhamdulillah....atas segalanya...

Tuesday, January 11, 2011

Sampai syurga


Hari ini, tajuk hangat dibincangkan dengan adik-adik saya lab ini adalah isu walimatulurus. Sepanjang hampir empat tahun mengenali sebahagian besar dari mereka, ada yang dari anak dara sudah bernikah dan dikurnia pula cahayamata. Ramai juga lagi yang masih single and available  ataupun single but not available. Ada yang sudah bertunang dan menunggu hari bahagia sambil mengedarkan kad jemputan, ada pula yang sudah bertunang tapi belum menetapkan tarikh akad nikah dan tidak kurang pula yang sudah bercinta sejak sekian lama namun seperti lirik lagu Aisyah-Selanjur bercinta- masih tiada ikatan walau telah lama berpasangan, hanya bahasa meyakinkan hubungan kita, dengan suara yang syahdu dapat kau lukis hati, keindahan mimpi-mimpiku. Heheheh....

Saya merasakan bahawa pengalaman saya ketika urusan peminangan serentak dengan bertunang dan juga akad nikah serentak dilangsungkan majlis resepsi 'kurang dugaan' bab-bab persetujuan kedua belah pihak. Mungkin kerana saya bukan anak dara tokoh politik terkenal, anak perempuan tunggal atau anak perempuan pertama dipinang orang mahupun cucu sulung dan banyak lagi gelaran-gelaran dan juga kedudukan sosial dalam masyarakat yang kadang kala menyusahkan urusan menyatukan dua hati, akad berwali, ijab bersaksi tersebut- yang mampu membuatkan syaitan dan kuncu-kuncunya menangis hiba kerana hubungan yang haram sudah halal dan sah di sisi Allah.

Ada juga sahabat-sahabat yang menangguhkan majlis kerana dewan yang juga menyaksikan majlis perkahwinan ibu bapanya 28 tahun yang lalu sudah penuh ditempah sehingga tahun 2012, ada pula yang tarikh dianjak kerana mak andam terlampau idaman sudah penuh jadual waktunya, tarikh dipilih itu adalah waktu gaji belum dibayar buat pekerja swastalah..dan pelbagai alasan yang hampir tidak masuk akal diberikan. Saya tidak tahu apa rasionalnya akad nikah yang sepatutnya mudah dan ringkas ditangguhkan atas berbakul lagi alasan. Jadinya, pergaulan tanpa ikatan akad nikah yg sah, (moga Allah ampunkan dosa-dosa saya juga yang terlibat juga dengan pergaulan sebegitu satu ketika dahulu dan mohon dijauh dari saudara seIslam) itu, dosanya dikongsi bersama ibu bapa, adik-beradik dan saudara-marakah? Moga Allah mengampuni dosa-dosa kita....yang tidak sukar tidak perlulah disulitkan....kerana persoalan asasnya adalah membina keluarga sakinah dan mawaddah....

Akad nikah wajib, walimatulurus sunat hukumnya bersandarkan hadis berikut:

Dari Anas bin Malik r.a menyebut Rasulullah s.a.w melihat di kepala Abdul Rahman bin Auf kesan kuning, lalu baginda bertanya: kesan apakah ini? Abdul Rahman menjawab: Wahai Rasulullah aku sudah berkahwin dengan seorang perempuan bermaskahwinkan satu nawah iaitu timbangan sebanyak lima dirham emas.?Baginda mendoakan keberkatan untuk Abdul Rahman bin Auf dan berkata: Buatlah kenduri walaupun dengan seekor kambing.(Muttafaqun alaih).

Sumber rezeki yang digunakan untuk majlis juga adalah dari sumber yang halal, majlis tidak bersifat bermegah-megah atau riak malahan tidak boleh dilakukan hanya dengan menjemput VVVIP dan golongan berada sahaja seperti yang termaktub di dalam hadis berikut:

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: Makanan yang paling buruk adalah makanan walimah apabila orang yang perlu makan (si miskin) tidak diundang malah orang yang tidak perlu (orang kaya) diundang?(Muslim) 

Buat bakal pengantin pula, mudah-mudahan diberikan kekuatan untuk menjaga aurat dan solat malahan saya merasakan adalah amat penting untuk bakal pengantin untuk mandi bunga mengamalkan solat malam bagi memohon keampunan Allah atas dosa yang dilakukan as to make the wedding a brand new and fresh beginning for both bride and groom...Tambahan pula, konsep sekali seumur hidup tentu sahaja bukan diaplikasikan sebagai membolehkan segalanya dilakukan termasuklah bersanggul lintang mendedahkan aurat, bersanding sambil ditepung tawar betul ke tepung tu tawar rasanya? dan juga musik berkumandang dengan lagu 'Selamat Pengantin Baru'. Jarang sekali kita dengar doa yang dibacakan oleh para tetamu ketika akad nikah selamat dilaksanakan seperti doa Junjungan Besar kita buat pasangan suami isteri yang baru dinikahkan:

BarakAllahu Lakuma wabaraka Alaikuma wajama'a baynakuma fee khayre
 
Mungkin lirik begini: Selamat pengantin baru, selamat berbahgia...selamat ke anak cucu..selamat sejahtera sudah lama tidak sesuai...kerana itu agaknya...selepas jadi pengantin lama, pasangan suami isteri sudah tidak selamat ye...kerana doa dalam lagu itu hanya ketika mereka pengantin baru sahaja?.
Jadinya, salinan lagu Barakallah dendangan Maher Zain perlu menggantikan lagu dendangan Almarhumah Salomakan? Moga kedua pasangan mempelai diberkati Allah.
Mungkin ucapan selamat pengantin baru, moga berbahagia ke anak cucu boleh digantikan dengan ucapan begini:

May Allah (SWT) place Love and Mercy between your hearts and make you and your other half amongst the (blessed) couples walking through the gates of Jannah.

Kadangkala, apabila menghadiri majlis walimah juga saya perhatikan, goodie bag yang berisi pelbagai perkara di dalamnya kadangkala ada yang tidak boleh digunakan pun terutama sekali bagi tetamu yang tidak berminat mengumpul koleksi pot pouri ataupun tuala kecil yang menjadi penghias almari yang kemudiannya berhabuk....alahai.....yang pastinya, setiap goodie bag itu bukannya murah harganya....perlu pula disesuaikan dengan warna tema...akhirnya, bak kata mak saya ketika saya walimah dulu pun saya teringin semuanya sedondon...hijau...hahahahah......takkan nak sama pula warna khemah ngan warna baju? akhirnya nanti tetamu pergi salam khemah..ingatkan pengantin...aduhh, bisanya.... Betul jugakan?

Berbalik kepada goodie bag itu, pada saya, cukuplah sekadar yang mampu, jika bajetnya hanya cukup untuk menjamu tetamu tanpa cenderahati pun sepatutnya bukanlah masalah besar...dan tetamu/masyarakat perlu disedarkan bahawa kita telah terlalu terpengaruh dengan idea/sogokan industri aksesori perkahwinan yang kebanyakannya dipelopori oleh orang lain yang majlis perkahwinan mereka berlangsung di restoran atau hotel-hotel besar tanpa majlis bersanding pun...itupun trend zaman sekarang, mereka lebih banyak duduk serumah dahulu, apabila sudah berisi barulah didaftarkan perkahwinan-atas alasan, mana boleh kahwin awal-duit tidak cukup maaa..... Makanya, tidak perlu goodie bag sebesar plastik membeli sayur di pasar, tidak perlu juga hantaran dihias dengan bunga segar yang pasti akan layu akhirnya...jadi bagaimana? Letak dalam plastik merah seperti yang kita dapat percuma apabila membeli sayur di pasar itukah? Tepuk dada tanya iman...bersederhana...itu lebih baik.

Pelamin, mak andam, jurugambar, album berlaminate, video....itu semua indah tontonan semasa sahaja.....selepas beberapa bulan hidup bersama dan bila realiti menjelma di hadapan mata- isteri mengandung, rumah perlu dibayar sewa atau ansuran, kereta perlu diservis atau rosak, insurans dan cukai jalan kereta-kereta perlu dilunaskan...ermm....bayangkan dan fikirlah sendiri....melainkan sekiranya kita hidup mewah dengan rumah dan kereta sudah tersedia dan langsai dibayar atau dibayar ibu dan ayah tercinta...itupun perlu diingat, atas setiap rezeki yang kita perolehi, ada bahagian untuk orang lain juga. Teringat tazkirah seorang ustaz ketika malam sambutan 1 Muharram di kampung saya tempoh hari....
'Duit kita yang seringgit tu, jika kita sedekahkan 20 sen yang tinggal dengan kita hanyalah 20 sen...ehh...bukankah 80 sen bakinya? Itu baki di tangan...kerana 20 sen itu adalah sedekah yang akan kita bawa sebagai bekalan di akhirat kelak'

Errmm....saya berdoa semoga pasangan yang bercinta di luar sana, mengambil kira bahagian yang wajib dan penting bagi mempercepatkan urusan akad nikah dan walimah. Adat bukan hukum....boleh diubahsuai kebiasaan tersebut insyaAllah....tetapi, janganlah pula pergi berdebat dengan ibu bapa atau keluarga yang masih mahu mempertahankan dan menjadikan majlis akad nikah serta walimah itu menjadi tidak berkat pula sehingga berlengan/berparang....lakukannya secara penuh hikmah...bagaimana? Carilah kekuatan dengan bermunajat di sepertiga malam kerana hati bukan milik mutlak manusia...Allah berhak mengubahnya...tiada kebetulan dalam Islam....takdir boleh diubah dengan kehendak Allah atas usaha dan doa manusia....

Semoga semuanya baik-baik sahaja dan diberkati Allah. 

Nota 1: Saya sudah menerima kek yang saya menangi di sini. Sungguh lazat kek merah baldu itu rupanya dan sungguh saya kagum dengan hasil seni Kak Jun. Subhanallah...it doesnt look edible...hahaha....sayang sungguh saya nak memotongnya...akan tetapi keharuman fondan dan kek tersebut telah membuatkan saya menguatkan hati. Syukur ianya dikongsi saya dan suami serta ahli keluarga, jiran dan juga tentunya adik-adik di lab.
Nota 2: Results yang saya perolehi dari kerja 24 jam minggu lepas adalah negatif...perlu diulang, doakan saya kuat!

Sunday, January 02, 2011

2011


Ini tahun ketujuh saya di dalam perkhidmatan, tahun ke 6 dalam perkahwinan dan tahun ke 5 menjadi pelajar semula. Alhamdulillah....semoga tahun ini, saya akan memperolehi keputusan menggembirakan dari borang yang dihantar kepada pihak pentadbiran universiti, kebahagiaan berterusan dan beroleh cahayamata, menamatkan status pelajar secara formal, yaa...kita semua adalah pelajar sepanjang kehidupan... dan dijemput menjadi tetamu Allah saya tidak tahu bagaimana dan bila akan tetapi ini adalah impian saya sejak sekian lama..moga Allah permudahkan ...
Semoga tahun 2011 lebih cemerlang dari tahun-tahun sebelumnya dan supaya saya menjadi isteri/anak solehah dan hambaNya yang mukminah. Ameen.

Nota 1: Saya perlu fokus. Update akan menjadi sangat kurang. Mohon doakan saya berjaya menamatkan pengajian secepat mungkin. Menghampiri ke penghujung perjalanan, ia menjadi lebih sukar.
Nota 2: Saya menggantung akaun laman web sosial. Ermm..tidak tahu selama mana saya bertahan, namun mengenali diri sendiri, saya tahu saya perlu melakukannya.
Nota 3: Yang pertama sudah ada versi cetak...moga yg kedua, ketiga dan seterusnya akan berjaya dihasilkan....ameen...
Nota 4: Anak-anak saudara saya menginjak dewasa takdelah dewasa sangat..makteh je yg melankolik tak tentu hala...hihihi. Bobot ke PLKN pagi tadi. Mardhiyah dan Amirul ke tingkatan satu, Azri masuk darjah 1. Si cilik Aiman yang petah bercakap pula mula bersekolah di Brainy Bunch yang disebutnya sbg beni bine..aiman ni pelat sedikit...hihihi...moga anakanda semua berjaya di dunia dan akhirat.

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino