Wednesday, May 04, 2011

Pesta Kain dan Pesta Buku


Sabtu lepas, tercapai juga hasrat hati saya ingin ke Pesta Buku di PWTC. Sejak 3 tahun kebelakangan ini, saya selalunya pergi bersama suami. Hari Ahad dan awal-awal pagi.....akan tetapi tahun ini, oleh kerana PBAKL bertembung dengan peperiksaan suami pada hujung minggu pertama dan kami pula ada urusan lain hari Ahad terakhir PBAKL berlangsung, maka saya telah berjaya memujuk mama si kembar untuk jalan-jalan di hujung minggu. Kembarnya tinggal bersama ayah mereka....suami saya juga tidak turut serta kerana ada perkara perlu diselesaikan. Tujuan utama saya ialah untuk shopping buku dan memenuhi jemputan pelancaran buku pasangan suami isteri hebat ini. Mama kembar pula ingin membeli kain pasang di Jalan TAR untuk diberikan hadiah buat keluarga di kampung dan diri sendiri agaknya. Kami pun mencapai kata sepakat. Ke Jalan TAR dahulu kemudian ke PWTC. Saya dapat merasakan berdasarkan pengalaman lepas, pastinya tempat meletak kenderaan penuh dan jalan sesak. Kakak saya pula menitipkan dua orang anaknya untuk dibawa bersama. Saya ok aje...No problem nak bawa Arif dan Ahmad-mereka sudah besar pun....

Perjalanan pagi dimulakan jam 9.30 pagi. Saya memandu dan sampai di tempat letak kereta berbayar di Jalan TAR lebih kurang jam 11 pagi. Kakak saya menelefon memaklumkan yang tempat parkir di PWTC penuh dan jalan sesak-maklumat diperolehi dari kawannya yang sudah sampai ke sana. Selepas membeli kain, kami pun menuju ke LRT Masjid Jamek untuk ke PWTC. Ramainya orang dan kaunter hanya satu...jika seorang diri saya biasanya menggunakan kad Touch n Go sahaja....beraturlah kami dan akhirnya dapat juga sampai di PWTC. Sesampainya di PWTC, kami masuk melalui pintu berhampiran hotel. Singgah dahulu di booth Karangkraf....saya nampak Anis Ayuni- saya gemar membaca karya Anis Ayuni dan Aisya Sofea sahaja. Saya cuba mencari bukunya akan tetapi tidak kelihatan langsung...hanya nampak kepala manusia sahaja...hahahah.....akhirnya kami keluar....menuju ke PTS dan Jemari Seni yang kebetulan terletak bersebelahan. Selesai membeli di PTS (dapat 25% discount selepas menunjukkan kad pelajar) dan JS (discount 20%) - memang saya sudah ada senarai yg saya ingin beli saya menghantar Ahmad yang dijemput mamanya utk pulang dahulu....Arif masih ingin mengikut saya dan mama kembar merayau. Mama kembar sudah angkat bendera putih selepas meredah lautan manusia untuk mencari buku bacaan si kembar. Melihat jam sudah melebihi 1 tengahari, saya terus mengajak Arif ke surau untuk solat zuhur. Prof Kamil memaklumkan di dalam blog beliau yang majlis akan bermula tepat jam 2 petang. Sampai di surau....ramainya manusia...telekung saya pula tertinggal di dalam kereta di jalan TAR- yelah, perancangan awal kamikan ingin memandu pula ke PWTC....selesai solat jam sudah menunjukkan pukul 2.30 petang...saya berlari ke bilik Johor dan ianya berkunci....ermmm...terkilannya...namun memujuk hati...tidak mengapalah, adalah hikmahnya tu....

Kemudian saya terus ke booth kak Yati - mujur mudah sahaja saya mencarinya...kak Yati ada, tak sempat berbual panjang..kak Yati seperti biasa, sangat peramah dan mungkin jika tidak pernah berjumpa, pasti tidak menyangka yang beliau adalah pengarang tersohor....Selesai berjumpa kak Yati dan membeli 2 karya terbaru beliau, kami pun bergerak ke stesyen PWTC...ramainya manusia- siap pula stesen tutup secara berkala kerana terlalu ramai penumpang....sabarlah banyak-banyak. Panas dan lapar tambahan pula ada penumpang yang sangat bijak memotong barisan...bukannya boleh sampai ke kaunter tiket tu 8 jam awal dari orang yang beratur....ermmm....
Sampai di stesen Bandaraya, dalam perjalanan ke kereta, ternampak pula sebuah restoran yang kelihatan bagus...disitulah kami menjamu selera dengan roti bakar, megi goreng dan air neskepe ais...mungkin terlalu penat, tak mampu saya habiskan megi goreng...Arif yang tolong habiskan...hahaha....

Selesai makan, bukannya kami terus pulang, sambung pula shopping kain...hahahaha...lawak betul...sempat pula singgah di sebuah toko buku yang besar, dapatlah saya membelikan buku rujukan untuk subjek semester baru suami saya -buku rujukan berbahasa melayu....mudahlah suami untuk mengulangkaji nanti....
Hampir pukul 7 malam barulah saya sampai di rumah....pengalaman yang menarik dan meletihkan juga.....pengalaman PBAKL yang baru buat saya (yang selama ini seronok sahaja pergi ke PBAKL tanpa perlu risaukan parking kerana pergi dengan suami....hihihi).
InsyaAllah panjang umur, tahun hadapan jika ingin menyertai/menikmati PBAKL saya akan mengambil cuti di pertengahan minggu....ermmm...mestilah saya lebih banyak membeli buku agaknya- memang saya taksub dengan dua perkara-buku dan kain pasang....tapi jika diberikan keduanya untuk dibuat pilihan- saya pilih buku jika sedang sales...saya pilih kain jika raya makin hampir....hahahahahahaha....

Nota 1: Ahadnya kami pulang ke Seremban dan kemudiannya jalan-jalan cari ubat ke
Melaka...seronok....dan doakan tujuan utama kami ke sana akan tercapai.
Nota 2: Oleh kerana perlu menunggu sehingga malam, habis ceruk Melaka kami ziarahi...cuma makam Hang Lekir dan Hang Lekiu je kami tak jumpa...
Nota 3: Pasca banjir di Bukit Kapar dan Puncak Alam, saya jadi fobia pula melihat air bertakung semasa hujan....




2 comments:

murnie sangat on Wednesday, May 4, 2011 at 5:24:00 PM GMT+8 said...

wah, meriahnye buku..best, best hehe

Nor Ramli on Wednesday, June 1, 2011 at 9:45:00 PM GMT+8 said...

hehe...buku is my passion....tulah pasalnya

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino