Tuesday, March 18, 2008

Bengkak lagi...


Hari ahad baru ni tekak saya sakit. Sudah beberapa bulan sejak saya dimasukkan ke wad di DEMC pada Julai 2007 kerana exudated tonsilitis, saya tidak demam teruk kerana masalah pembengkakan tonsil. Bukan tidak sakit tekak langsung, cumanya saya mengambil langkah awal dengan meminum air dengan banyak dan ambil lozenges setiap 2 jam sehinggalah simptom-simptom hilang. Semalam pagi tekak saya makin sakit dan kahak serta lendir yang keluar juga sudah besertakan darah-maknanya sel mukosa di kawasan itu sudah 'kekeringan' dan luka. Tengahari saya mengajak Cik Senyum makan sup di Ani Sup Utara berhampiran rumah, saya pesan juga semangkuk laici kang suam. Selepas itu sakit tekak saya berkurangan. Seharian di makmal saya tidak mampu berbuat apa-apa. Habis satu tubuh merasakan kesakitan dan keletihan melampau. Petangnya apabila suami saya pulang dari pejabat, dia memaksa saya untuk ke klinik kerana muka saya yang pucat lesi dan juga suhu badan agak meningkat. Saya tahu dia trauma dengan peristiwa saya dikejarkan ke hospital sebelum ini.

Sampai di DEMC, saya tidak perlu menunggu lama. GP yang sangat bagus dan baik. Betul tekaan saya, tonsil saya sudah bengkak dan ada nanah sedikit sahaja-tidak seteruk yang sebelum ini dan suhu badan saya meningkat sedikit. Seplastik ubat dibekalkan-lengkap dengan steroid untuk mengurangkan bengkak, antibiotik, paracetamol, lozenges, anti histamine dan juga ubat kumur. Pulang dari DEMC, singgah di drive tru McD. HUjan sangat lebat, tak boleh nak keluar kereta untuk membeli bihun sup idaman suami.

Selepas makan ubat, saya terlelap sehingga ke pagi. Alhamdulillah hari ini kesihatan saya bertambah baik. Tekak sudah kurang sakit...semoga Allah kurniakan saya tubuh badan yang sihat dan akal serta minda yang cerdas dan cergas.

Errm....Sifu saya sudah memohon abstrak untuk dibentangkan di konferens Jun ini. Jumaat tarikh hantarnya. Baik Sifu...saya sedang tulislah ni..hihihihi

0 comments:

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino