Saturday, August 28, 2010

Kasut raya


Saya membaca kisah ini di blog Prof. Kamil. Ia mengimbau kenangan saya ketika zaman kanak-kanak.
Adik-adik beradik kami 7 orang. Along, Angah, Alang, Acik, Ateh, Uda dan Boboi. Anak kedua dan ketujuh lelaki. 7 orang tidak boleh dimuatkan untuk menaiki kereta apatah lagi motorsikal. Kadangkala semasa menyambut hari raya, kami tidak di bawa ke kedai untuk membeli kasut sebaliknya, kaki kami akan diukur dengan tali plastik dan arwah Apak akan membawanya ke kedai untuk dicarikan kasut yang sesuai. Memori saya singgah semasa saya berada dalam darjah 3. Saya amat terkilan kerana kasut kami sama sahaja- sesuai untuk lelaki dan perempuan, cuma saiznya berlainan. 
Lebih kurang beginilah sandal yang dibelikan..tentulah saya, kanak-kanak perempuan yang mengharapkan kasut bercirikan pink kecewa..hihihihi
Ketika itu, perasaan terkilan, sedih marah dan kecewa bercampur-baur. Apakan daya, hanya itu sahaja yang mampu disediakan oleh arwah apak dan mak namun tentu sekali kami lebih bertuah dari mereka yang langsung tidak mampu membeli kasut baru. Untuk membeli selipar dan kasut serentak adalah hampir mustahil. Kerana itu agaknya, sehingga kini saya hanya pandai memiliki dan menggunakan sepasang kasut sahaja. Apabila sudah koyak/rosak/menyebabkan saya tergolek barulah saya membeli kasut baru.
Mengenangkan itu semua saya amat bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan. Maka benarlah dalam setiap ringgit yang Allah berikan buat kita, ada bahagian untuk orang lain. Marilah kita sama-sama meringankan tangan kita untuk memberi apa yang termampu kepada yang memerlukan. Ianya mungkin kelihatan sedikit, akan tetapi impaknya sangat besar. Moga Ramadhan ini berjaya mendidik jiwa-jiwa kita menjadi jiwa yang lebih baik. Ameen.

Nota 1: Kerja tikus saya bermula. Moga keputusan yang diperolehi bagus. 
Nota 2: Hari ini saya dapat bercakap dengan mak di Tanah Suci. Gembiranya saya. Sebak pula rasanya kerana rindu menyesak di dada. Alhamdulillah mak kedengaran gembira dan sihat. 
Nota 3: Hari ini kami mendapat jemputan berbuka puasa di rumah sepupu suami saya.

8 comments:

idasm on Saturday, August 28, 2010 at 3:39:00 PM GMT+8 said...

bersyukur sgt kan dgn apa yg kita ada....

NORHAYATI BERAHIM on Sunday, August 29, 2010 at 8:44:00 AM GMT+8 said...

Am..akak ingat kasut raya dulu berharga RM3 tetapi seronoknya sampai ke langit..he he..
skrg walau dah mampu pakai kasut mahal tapi sama juga, akak tak reti nak banyak2 kasut..

mokjadeandell on Wednesday, September 1, 2010 at 6:21:00 AM GMT+8 said...

Pengalaman yati tak banyak beza dari makcik.
bab beli kasut ukur tali.Dan makcik juga kdg2 nampak kedekut dgn diri sendiri.Lagi tak kopak kasut yang dipakai,itulah saja yang ada....dah senget sebelah barulah ganti.

cikya on Friday, September 3, 2010 at 10:47:00 AM GMT+8 said...

hhehhhe...kelakar cite ni am. Selamat Hari Raya, Maaf zahir dan batin

umeboshi on Friday, September 3, 2010 at 2:49:00 PM GMT+8 said...

am..kiter pun dolu masa kecik2, abah akan ukur kaki kitorg guna tali plastik tu bila nak beli kasut baru. sama la mcm am...sbb adik beradik ramai. so, bwk ukuran tali tu je...takyah beramai ramai ke kedai cari kasut. huhu..

donny on Tuesday, November 9, 2010 at 1:37:00 PM GMT+8 said...

good luck...

Kujie on Wednesday, November 10, 2010 at 2:26:00 PM GMT+8 said...

samalah kami pun.... masa tu 5 berani...bila anak yg ke 6 - 8 tu keadaan senang sikitlah...dia orang tak merasalah pakai baju raya sedondong tu.

dah tu anak no 1-3 perempuan - baju kurung sama je..kasut ayah ukur pakai tali 'rapeah' tu juga...simpul2 tanda

Kujie on Wednesday, November 10, 2010 at 2:27:00 PM GMT+8 said...

owh... dah selalunya dapat kasut sekolah baru bila raya...huhu

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino