Tuesday, August 24, 2010

Apabila kura-kura terbalik..KISAH BENAR


                                                              kredit foto: http://blog.firstari.com

Pernahkah anda melihat kura-kura terbalik seperti yang kelihatan di dalam gambar di atas?
Imaginasi anda diperlukan untuk mengetahui mengapa kaki saya bengkak, tangan dan lutut lebam-lebam dan juga kepala saya agak pening.
Tukarkan sahaja imej kura-kura tersebut dengan seorang pelajar pasca siswazah yang dengan penuh semangatnya membuat kerja makmal di dalam bilik bersih dengan kedua-dua tangan memegang schott's bottle berisipadu 1 liter yang sudah terisi dengan strain bakteria, memakai pakaian ala-ala angkasawan dan juga dengan sepenuh jiwa raga cuba menyelamatkan botol kaca tersebut dari pecah. Pecah bermakna- kerja yang sangat banyak kerana di dalam botol ada bakteria ye..bukan bakteria baik seperti yang dijumpai oleh saintis Shirota di Jepun tu ye...ini bakteria tak berapa nak baik...Ngerinya...
Hasilnya seperti yang saya nyatakan di awal tadi, buku lali kanan bengkak, tangan kanan lebam, lutut kiri lebam, belakang saya sakit juga dan kepala pening-pening kerana terhantuk di Biosafety Cabinet atau lebih popular dengan nama BSC. Syukur Alhamdulillah suami saya yang menghantar ke makmal pada hari Ahad yang indah itu...jika bersendirian, bagaimana saya mahu memandu...huhuhu...
Kesimpulannya:
1. Apabila kasut anda tapaknya sudah licin, jangan bertagak-tagak untuk membeli yang baru walaupun ada menyayangi kasut tersebut sepenuh jiwa dan raga.
2. Apabila berada di dalam situasi membuat pilihan, buatlah pilihan yang tepat- pilihan saya menyelamatkan botol bakteria pada hemat saya tepat dan sesuai.
3. Setelah jatuh dan sakit, anda akan memaksa diri anda untuk membeli sepasang sepatu baru tanpa memikirkan gaji belum masuk ataupun jarak kedai kasut dengan rumah anda dan meminta kakak anda beserta 2 orang anaknya yang juga mendapat kasut baru walaupun kaki mereka tidak bengkak akibat jatuh  untuk menghantar anda ke kedai kasut tersebut. :D


Nota:
1. Ia telah selamat dihantar. Moga dibukakan pintu hati penilai untuk diterima. Ameen.
2. Mak sudah selamat tiba di Mekah. Moga mak dapat beribadah dengan tenang.
3. Kumpulan pertama mini popia hasil tangan Along sudah siap. Saya sudah memulakan penghantaran.

9 comments:

umeboshi on Tuesday, August 24, 2010 at 1:47:00 PM GMT+8 said...

kesian nye Am!!! macam mana? sakit lagi tak? get well soon ya. dan, moga semua nye dipermudahkan..

'atikahzahir on Tuesday, August 24, 2010 at 1:56:00 PM GMT+8 said...

Pn Am!! adoii,,,tc yee,,,,=)

NORHAYATI BERAHIM on Wednesday, August 25, 2010 at 2:23:00 AM GMT+8 said...

Am..ha ha nak tergelak pun ada, kesian pun ada. Tapi syukur bateria tersebut dapat diselamatkan..

idasm on Wednesday, August 25, 2010 at 2:30:00 AM GMT+8 said...

kesian... tp tahniah sebab dpt selamatkan bakteria tu.. hehe

Epelijau on Wednesday, August 25, 2010 at 8:16:00 AM GMT+8 said...

Noora: Dah boleh solat berdiri mcm biasa...cuma jalan dengkot2 lagi...tp belakang still in pain...
Atikah: memang adoii :D TQ
Kak Yati: haha...memang tergelak pun...betul...syukur sgt bakteria tu selamat
Ida: kah kah kah....untung bakteria tu sume org sayang dia...

murnie sangat on Wednesday, August 25, 2010 at 10:41:00 AM GMT+8 said...

kak am, take care ye akak..sebulan sekali beli kasut baru boleh?hehe

Epelijau on Wednesday, August 25, 2010 at 10:50:00 AM GMT+8 said...

murnie: kasut ni dah sthn lebih...mana taknya....

Noor Shahida bt Ajmi on Wednesday, August 25, 2010 at 11:53:00 AM GMT+8 said...

bahaya tul.botol pecah pun bahaya,botol x pecah pun bahaya..sbb akak yg sakit.nasib baik terhantuk tu x kuat sgt, kalu pengsan xde sape kat lab kan??huhu..nway take care and hati2 lenkali...

Live. Love. Laugh. on Wednesday, August 25, 2010 at 1:02:00 PM GMT+8 said...

nasib baik selamat!!

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino