Saturday, June 07, 2008

Buah Tiin..


Tiga minggu lepas saya dan suami bersama ibu mertua dan anak saudara telah ke Gurun, Kedah Darul Aman untuk berubat-ikhtiar rawatan alternatif untuk suami saya. Perjalanan yang sangat menarik dan kami berjumpa dengan insan-insan yang sangat baik hati dan suka membantu.


Selepas berubat di rumah pengamal perubatan alternatif di
Jeniang, kami menuju ke tempat penginapan di Sungai Petani. Kawasan Jeniang rupanya popular dengan jualan bantal kekabu. Kami berhenti untuk membeli beberapa biji bantal tersebut dan pokok yang terdapat di halaman rumah penjual bantal ini amat menarik minat kami. Rupanya inilah buah tiin yang disebutkan dalam Al-Quran. Pokoknya sangat lebat berbuah dan daunnya lebar.

Menurut pemilik pokok ini yang mengambil benihnya di Mekah semasa mengerjakan fardhu haji lama dahulu, semakin banyak buah disedekahkan kepada musafir/orang yang berkehendakkannya, semakin lebat buahnya.
Buahnya yang merah menandakan ianya sudah masak. Kulitnya perlu dikupas seperti buah ciku dan dibelah sebelum
di makan. Sebelah dalam buah ini mempunyai biji yang banyak seperti buah tiin yang dikeringkan.


Perjalanan yang panjang dan pengalaman yang sangat berharga. InsyaAllah kami akan pergi lagi untuk meneruskan rawatan untuk suami saya.
Petikan kata-kata pengamal perubatan tersebut:
"Kita ni jangan putus asa pada Allah..Dia akan bagi bila tiba masanya..yang pentingnya kita usaha..."

0 comments:

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino