Wednesday, September 02, 2009

Masa berlalu


Masa berlalu dengan pantas.
Sebelum tamat pengajian ijazah pertama lagi saya sudah melakar perancangan untuk menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi dan berkhidmat sebagai pensyarah. Mak mahu saya menjadi guru dan saya mahu menjadi ahli farmasi, inilah jalan keluar terbaik yang saya dapat janjikan buat mak ketika saya mengisi borang pilihan kursus di peringkat matrikulasi dahulu.
Saya menamatkan pengajian di USM pada tahun 2001. Kemudian menjalani latihan wajib di HTJ selama setahun sebelum bergelar RPh (registered pharmacist ataupun ahli farmasi berdaftar). Selepas itu, tawaran biasiswa TPM dari UiTM saya terima dan sebelum berangkat ke London, saya telah menjadi pensyarah sambilan di fakulti selama 2 bulan. Ianya pengalaman yang lengkap perencah masam, manis, pahit, masam, payau dan kelat. Hihihi... Semasa itu, fakulti menumpang makmal di kampus Jalan Othman dan kuliah pula di kampus induk. Ianya perjalanan yang memenatkan. Selalu sahaja para pelajar berebut untuk menumpang kereta kancil saya untuk ke Shah Alam.Selepas kembali ke tanahair selepas pengajian peringkat sarjana, kelompok pertama pelajar fakulti telah berada di tahun ketiga. Hubungan mereka dengan saya bertambah rapat kerana saya pensyarah paling muda di fakulti ketika itu. Baru berumur 27 tahun. Pada bulan Ramadhan 2004, mereka telah datang berjumpa saya bertanyakan sama ada rumah saya boleh dijadikan venue untuk majlis berbuka puasa mereka dan saya bersetuju. Ketika itu saya masih bujang dan menyewa seorang diri di Padang Jawa. Ruang rumah memang besar jadi tiada masalah besar. Masalah utamanya adalah pinggan mangkuk untuk hidangan disajikan. Dulang dipinjam dari rumah sepupu suami saya (ketika itu tunangan saya) dan terjadilah episod berbuka puasa dengan hidangan disajikan di dalam dulang. Kami kemudian berjemaah mendirikan solat maghrib, isya dan tarawih dalam keadaan sederhana dan panas. Hihihi...mana ada penyaman udara atau kipas yang banyak, saya hanya ada 1 kipas meja sahaja ketika itu. Tahun berikutnya juga diadakan majlis berbuka puasa di rumah saya dan kali ini, di rumah sewa lama kami di Puncak Perdana. Ianya menyeronokkan dan meninggalkan nostalgia terindah dalam diri saya sebagai guru mereka.
Masa berlalu dengan pantas, kini, mereka sudah pun disahkan dalam perkhidmatan selepas 3 tahun menyertai perkhidmatan awam sebagai pegawai farmasi. Awal Ramadhan ini salah seorang dari mereka menyatakan hasrat untuk berbuka puasa bersama saya dan suami. Mereka juga rapat dengan suami saya kerana mereka inilah yang membantu ketika kami berpindah rumah beberapa kali dahulu. Jamuan perpisahan mereka juga diadakan di rumah saya dengan konsep BBQ. Saya berbincang dengan suami dan bersetuju dengan cadangan mereka. Saya mendapat pesanan dari sistem pesanan ringkas seperti berikut: 'Puan sediakan air je yang lain kami uruskan.' Alahai...terharu saya. Mungkin mereka memahami kesibukan saya yang semakin berganda sejak kebelakangan ini.
Akhirnya, di malam sambutan kemerdekaan tanahair yang ke 52, 9 orang bekas pelajar saya telah datang berbuka puasa di teratak kami. Syukur alhamdulillah kerana ukhuwah yang terbina masih berkekalan dan moga ianya berpanjangan. Ada yang sedang berbadan dua, ada yang sudah tamat pengajian sarjana. Sudah berkereta besar (lebih besar dari kereta kami)...hihihi... Saya bersyukur dengan kurniaan ukhuwah ini dan saya mendoakan kesejahteraan semua pelajar yang pernah saya kongsikan ilmu saya yang sedikit ini bersama mereka. Moga mereka menjadi ahli farmasi yang bertanggungjawab dalam memenuhi tuntutan tugas dan menjadi muslim soleh. Ameen.

2 comments:

murnie sangat on Wednesday, September 2, 2009 at 1:26:00 PM GMT+8 said...

kira mengimbau nostalgia la ye akak?hehe..akak, jgn lupa tahun ni wat open house ok..nak qada' tahun lepas hehe

Nor Ramli on Wednesday, September 2, 2009 at 2:11:00 PM GMT+8 said...

haha...tahun ni takde aa...takde bajet dan takde masa luang. Datang je raya bila awak order ayam kak dd..bwk dtg umah akak...akak sediakan sos cili...hahahaha

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino