Wednesday, January 14, 2009

Pening



Uda adik saya yang berbeza umur hanya setahun dengan saya. Uda menguruskan firma guaman di seksyen 9. Dalam usia muda dengan pelbagai tekanan, uda didiagnosa menghidapi tekanan darah tinggi namun tidak begitu teruk. Saban hari uda akan mengadu pada saya, pening, sakit kepala dan pelbagai lagi. Uda juga sangat takut untuk mengambil ubat bercampur-campur (polifarmasi) dan sangat prihatin tentang masalah kesihatannya. Oleh kerana itu saban hari uda akan menghubungi saya dan akan bertanya soalan ringkas.
'Kalau ambil tanakan dengan paracetamol boleh tak?'
'Pagi tadi dah makan amlodipine, ni nak minum teh hijau boleh tak?'
Uda akan tetap bertanya walaupun ianya hanyalah mengambil tablet 'arang' untuk masalah gas perut. Saya juga bukanlah seorang yang penyabar..hihihi...seringkali juga saya membebel pada uda ketika saya sedang sibuk. Pagi ini, uda menghantar pesanan ringkas melalui telefon bimbit yang berbunyi begini:

'Orang pening baliklah. Rasa panas je dari dalam mulut dan tekak.'

Ini pula balasan saya:

'Cuba letak kertas saiz A4 yang berwarna biru di mulut secara menegak. Tarik nafas dan hembus perlahan-lahan. Kemudian tarik semula nafas dalam-dalam dan hembus kuat-kuat ke arah kertas A4 berwarna biru tadi. Sekiranya kertas tu terbakar, kau jerit kuat-kuat, "api!! Api!! Tolong!!" Andainya tidak terbakar maknanya kau sihat takde apa-apa. Istighfar banyak-banyak dan muhasabah diri, tengok ada tak apa-apa perbuatan kurang manis yang kau buat , kalau takde syukurlah sebab Allah sayang lagi pada kau dan uji sikit-sikit je tu.'

Saya tahu uda akan marah dengan saya tetapi saya juga berharap uda akan ketawa sendiri membaca 'diagnosis' saya terhadap pening kepala dan panas badannya pagi tadi. Saya mendoakan kesejahteraan dan kesihatan untuk semua.
"Ya Allah, kau berilah kami kesihatan, pendengaran dan penglihatan yang baik."

7 comments:

Inah on Wednesday, January 14, 2009 at 12:14:00 PM GMT+8 said...

thanks for ur advice :)

much appreciated

umeboshi on Thursday, January 15, 2009 at 9:46:00 AM GMT+8 said...

haahhahaha...kalo saya yg dpt sms sebegitu kan,am...saya akan ketawa tak tertahan tahan agak nye!!! terus sihat kot. ahaks! harap2 uda awak pun begitu. errr...muka korang mmg mirip sungguh eh, lagi2 bila senyum begitu!

nurazzah8 on Thursday, January 15, 2009 at 2:27:00 PM GMT+8 said...

epelhijau,
akak yang gelak sorang-sorang kat office ni...kalau akak yang pening tu, mesti terus baik...kahkahkah...

eh...epel kat SA jugak kan? FSG ke?

calling calling lah akak....boleh sesekali kita lunch sama-sama...

019-2671825

epelijau on Thursday, January 15, 2009 at 2:35:00 PM GMT+8 said...

cik noora..
hehehe..memang sama pun..kalau uda pakai tudung lagi sama.. :)

kak azzah..
hihihi...lain kali akak pening akak baca entry epel ni ek..
epel kat farmasi kak..blok 5 tingkat 7. Hihihi...insyaAllah..bila ada kelapangan epel call..sekarang ni sdg buat keje tikus..susah nak berjalan..

Azyyati on Saturday, January 17, 2009 at 4:49:00 AM GMT+8 said...

a'ah adik ngan kakak rupa sejibik! cuma kakak lagi garang hehehhe

epelijau on Saturday, January 24, 2009 at 10:09:00 AM GMT+8 said...

erm...kakaknya garang ek..yelah...garanglah..

chilun @ cik pau @ bibimie on Tuesday, February 3, 2009 at 10:45:00 AM GMT+8 said...

ahaha... nak guling2 jerk baca lawak am... huhuu...

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino