Wednesday, April 22, 2009

Lupa



Apabila saya melakukan kerja tikus, ianya bermakna komitmen 200 peratus terhadap binatang kecil itu. Beddingnya perlu ditukar setiap hari, air dan makannya perlu dijaga. Sangkarnya pula perlu ditukar dan dibasuh setiap minggu. Ianya rutin yang memerlukan tenaga dan penumpuan luar biasa terutama buat saya yang geli geleman dengan tikus atau apa sahaja binatang sebenarnya.


Sabtu yang lalu, seperti biasa saya datang ke makmal dan melakukan rutin berkenaan dengan fikiran yang agak bercelaru dengan pelbagai perancangan dan juga senarai kerja rumah yang panjang yang perlu diselesaikan sebelum Isnin menjelma. Selesai menukar dan membersihkan sangkar dan juga setelah selesai menukar dressing dan membersihkan luka, saya telah seperti biasa secara rutinnya memeriksa setiap sangkar ada botol air dan sudah diletakkan makanan. Setelah berpuas hati saya pun meninggalkan bilik khas untuk sangkar tikus tersebut.


Ahad saya tidak datang kerana aturan prosedur adalah begitu. Pada pagi Isnin, saya telah pergi ke makmal seawal jam 7.30 pagi untuk melakukan rutin harian seperti biasa. Apabila sampai ke sangkar bernombor C14, saya lihat tikusnya tiada...bedddingnya tidak terusik, masih kemas seperti yang saya tinggalkan pada hari Sabtu. Berderau darah saya kerana tarikh tamat yang saya berikan untuk diri saya sendiri adalah pada 30 April 2009 untuk menyelesaikan semua kerja sectioning tersebut. Misteri sungguh. Puas saya memikirkannya dan akhirnya...dengan sepenuh kekuatan, saya membuka penutup tong sampah berwarna merah tempat semua sampah dibuang pada hari Sabtu dan belum saya keluarkan ke tempat pembuangan sampah kerana tiada khidmat tersebut pada hujung minggu.


Akhirnya...terungkailah misteri kehilangan tikus bertuah itu. Rupa-rupanya saya telah 'terbuang' ia bersama dengan bedding tempoh hari...Ia telah jatuh ke dalam timbunan bedding tersebut dan memandangkan sangkarnya yang terakhir saya bersihkan, saya terus menutup tong sampah itu rapat-rapat untuk mengelakkan pencemaran bau. Kasihan tikus itu. Tentu ia berusaha penuh perasaan untuk mengeluarkan diri dari tong tersebut. Saya rasa bersalah dan sebagai balasan, saya perlu mengulang prosedur dengan tikus yang lain dan tarikh akhir yang saya tetapkan terpaksa 'dikhianati'. Hmm....sesungguhnya...Allah adalah sebaik-baik perancang. Moga saya tabah!!

1 comments:

2009-LRC on Thursday, April 23, 2009 at 12:49:00 PM GMT+8 said...

salam am...

ala...cian tikus tu...

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino