Sunday, December 10, 2006

Rindu



1989
Aku akan menduduki peperiksaan UPSR...
Kalut takut ribut segalanya bercampur baur...
Dia menghantarku ke sekolah...
Dengan sebaris ayat...
"Buat elok-elok, jangan lalai"
Dengan bekalan ayat itu serta doanya, 5 A dalam genggaman..dengan izin Allah pastinya...
Wajahnya selamba tika menghulurkan keputusan buatku...
Tapi diruang matanya kulihat sinar kepuasan...
Ingin aku ucapkan padanya..'Ateh sayang apak.." tetapi tidak mampu kuzahirkan...tersimpan kemas di lubuk hati...

1992
Kali ini, peperiksaan SRP pula...
Masih aku runsing risau ragu...
Kusalami dan kukucup tangannya tika ingin melangkah ke sekolah...
Dengan sebaris ayat juga...
"Buat yang terbaik..jangan leka"
Bibirnya mengukir senyum tika kuhulurkan keputusan peperiksaanku..
8 A pula yang kucapai kali ini...
Ucapan yang sama ingin kulafazkan namun aku simpan saja seperti sebelumnya...

1994
SPM menjelmakan diri...
Aku tetap aku...gundah gulana kalut ribut...
Dilawatinya aku di sekolah...
Dengan sebaris ayat tentunya.
"Jangan main-main..peluang hanya sekali,"
Namun kali ini aku seakan melihat kehampaannya..
Hanya gred 1 dengan 13 aggregat mampu kuhadiahkan buatnya...
Kurasa tak layak untuk kuucapkan sayangku padanya kerana mengguris hatinya...

1999
Tika peperiksaan semester ke empatku di menara gading
Khabar duka kuterima..
Dia diserang angin ahmar...
Tiada kata untukku...
Kugagahkan hati melalui peperiksaan walaupun serasa ingin terbang kembali ke kampung halaman untuk melihat keadaannya..
Bila kupulang...
Dia nampak lain...
Tidak boleh lagi memandu...
Koordinasi tangan kirinya merosot...
Hanya yang mampu dilakukan, menangis..menangis dan menangis..
Terlalu murah airmatanya tika itu...
Saat itu, aku teringin memeluknya dan mendamaikan hatinya..
Ingin kulafazkan yang anaknya ini menyayanginya..namun...ianya tetap terpahat di hatiku saja..

2001
Di hari konvokesyenku...
Kata bonda...
Saat namaku disebut...
Airmatanya laju menitis...teresak-esak dia menahan sendu...
Keluar dari Dewan Tuanku Syed Putera...
Tangannya kukucup lagi...
Kali ini aku dan dia sama-sama menangis...

Ingin kudakap tubuh uzurnya...
Tetapi...aku tak mampu...dan ucapan itu juga tidak mampu kulafazkan untuk kesekian kalinya....

2004, Februari...
Tubuh itu semakin uzur saat menyambut kepulanganku dari rantau orang dengan kejayaan...
Airmatanya menitis lagi...
Kali ini, tubuhnya kudakap erat..
Tika aku lihat dia membingkaikan sekeping sijil hasil kejayaanku...
Aku terpaku...Besar rupanya erti kejayaanku buatnya...
Aku tahu dia menyayangiku...namun, untukku mengucapkan sayangku padanya...entahlah..masih tidak mampu...

2004, Disember 11..
Airmatanya menitis lagi...
Kali ini, tatkala dia melepaskan aku dari tanggungannya..
Tika itu juga kudakap tubuhnya..tanda kasih sayang dan terima kasih
Kerana membesarkanku..menjagaku..menyayangiku...
Aku harap dia mengerti walaupun aku masih tidak melafazkan ucapan keramat itu...

2005, Disember 10.. 8.05pm
Kali ini, berat dia untuk melepaskanku dan suami pulang..
Pintanya di ruang tamu itu, "pulanglah esok saja, pagi hari pun tidak mengapa.."
Kerana tugas, aku gagahkan...
Walaupun detik hati tidak enak...
Sehingga ke rumah, aku masih terbayang sayu pandangan matanya...
Seolah meminta aku mendakap tubuhnya...namun aku tidak berbuat begitu...
Dan ucapan itu masih kekal disimpan kemas dalam kotak hatiku ini...

2005, Disember 11, 10.55am
"Apak sudah tiada,"
Kata-kata itu merenggut jantungku..semangatku...segalanya...
Allah...mana mungkin aku lafazkan lagi kasih sayangku padanya...
Berderai airmataku..penuh sesalan dan kesedihan....
DariNya kita datang, kepadaNya jua kita kembali....
Saat kutiba di ruang tamu itu, dia di situ..
Wajahnya seakan tersenyum...
Diselimuti kain putih...
Saat itu juga kusedar...
Aku takkan berkesempatan lagi memeluk tubuhnya...
Aku takkan mampu lagi mengucapkan kata..
Ateh sayang apak...
Allah...tabahkan hati hambaMu ini...

Pagi ini...
Genap setahun....
Pusaranya kukunjungi..
Cuba melerai rindu yang sarat terukir di sanubari...
Kupegang kukuh nisannya dengan kerinduan yang tak bertepi...
Betapa kumerindui...Bayangan wajahnya...
Betapa kumerindu...Bayangan senyumnya...
Betapa kumerindui....Bayangan tangisnya...
Yang kini hanya tinggal kenangan..
Di angin lalu kutitipkan salam kerinduan buatnya...
Kutitipkan dalam setiap doaku tanpa jemu.....
Moga damailah apak di sana...
"Ateh sayang sangat kat apak..."

Al-Fatihah buat almarhum ayahandaku..Haji Ramli bin Osman..

3 comments:

baiksss on Monday, December 11, 2006 at 8:06:00 AM GMT+8 said...

kak am,sedihnya baca kak am tulis ni.takziah sy ucapkan yer.kita kenalah sentiasa berdoa untuk ibubapa kita.kan doa seorang anak yg soleh itu antara bekalan bagi ibu atau bapa yg dah tiada.insyaAllah,semoga arwah ditempatkan di kalangan hamba-hambaNya yang sentiasa dikasihi.doa yer.

sy pun sgt rapat dgn ayah sy.apa2 pasal personal pun sy akan cerita.alhamdllh ayah sy seorang yg sgt2 faham jiwa anak dia ni camner.masa muda2 dulu byk sgt benda yg sy buat yg melukakan hati ayah sy.apa2 nasihat yg dia ckp ngan sy,sy tak dengar pun.bila dah jauh2 camni,barulah otak sy ni dpt timbang mana kaca,mana permata.cewah.hehe

sy tak tahu la apa akan jadi pada sy kalau ayah yg sy sgt2 syg takde dlm hidup sy.walaupun sy tau,makhluk tidak akan kekal lama.tapi,sy harap sy betul2 bersedia bila masa tu tiba. sedihnya.

ni mak ayah sy gi haji pun sy risau sebenarnya.kalau boleh nak diorg msg sy hari2.risau betullah.seronok utk diorang,tapi risau dgn keadaan diorang jgk.hehe.ntah apa2 kan sy ni.

apapun,al fatihah sy hadiahkan untuk arwah ayah kak am.sy doakan beliau sentiasa diberkati hendaknya,insyaAllah.

fireflies on Tuesday, December 12, 2006 at 1:51:00 PM GMT+8 said...

alfatihah untuk arwah ayah am..

sedih bangeeettttt...!

epelijau on Wednesday, December 13, 2006 at 9:51:00 PM GMT+8 said...

mekasih pada baiksss and nani. Ermmm..memang sedih. Bila dah takde...takde apa lagi yang tinggal..hanya kenangan...

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino