Wednesday, July 14, 2010

Cahaya



Saya sedang marah. 
Saya menulis tentang tikus saya di sini. Setelah sangkar dibersihkan dan keseluruhan sistem disanitasikan oleh pihak pembekal sistem sangkar tersebut, saya perlu memohon dari pihak penjaga bangunan untuk memasang sistem ekzos bagi memastikan udara bersih dapat dibekalkan ke dalam sistem tersebut. Sistem ini pada mulanya di Shah Alam dan setelah berpindah hampir 6 bulan dari sana, rupanya masih perlu memohon semula untuk pemasangan. Saya fikirkan, ianya 1 pakej- selepas di buka dari sana dipindahkan dan dipasang semula. Tidak mengapalah, saya akui itu silap saya yang terlepas pandang. Setelah hampir 3 minggu menanti dan menelefon, 2 hari lepas saya menelefon lagi dan mereka memberikan penyelesaian masalah berkenaan. Oklah-saya terima kerana saya memang tidak tahu prosedur teknikal. Mereka beri cadangan, pihak perlaksana/pembekal teknologi setuju, saya kira semuanya ok. Hari ini saya mendapat panggilan telefon dari pembekal teknologi/perlaksana sekali lagi. Cadangan penjaga bangunan tidak boleh dilaksanakan kerana ianya akan menyebabkan masalah pencemaran udara sekeliling dan juga udara di dalam sistem sangkar tikus. Dari sudut teknikal, cadangan penjaga bangunan sama dengan cadangan pembekal...akan tetapi apabila masuk pula unsur perekabentuk bangunan, cadangan itu tidak boleh dilaksanakan kerana akan menjejaskan struktur kosmetik luaran bangunan...Yang membuatkan saya membara kerana saya menjadi orang tengah antara penjaga dan pembekal..tiba-tiba saya rasa marah pada orang yang menggunakan alat solek...sebab luaran sangat tak benarkan sistem tersebut dipasang sebegitu rupa......(maaflah andainya anda yang membaca entri ini tidak dapat memahami butir luahan hati saya...saya memang sangat berserabut...)..Beauty lies on the eyes of the beholder...tiba-tiba sangat..apakah???
Saya tertekan dan sedih..marah bercampur baur....tiba-tiba terbaca tafsir ayat 35 surah An Nur:
Allah (Pemberi) cahaya kepada langit dan bumi. Perumpaan cahaya Allah adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang didalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca dan kaca itu seakan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak barkahnya (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur dan tidak pula di sebelah baratnya, yang minyaknya (sahaja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Ya Allah...berikanlah cahaya itu buatku...buat si penjaga bangunan juga- moga mereka faham keadaanku ini...bersabarlah wahai Cahaya Harapan yang Nyata....

Nota 1: Tahniah buat sahabat-sahabat saya yang telah berjaya melepasi halangan viva utk thesis sarjana dan juga PhD- Ekha, Zab dan juga Dr. Rushdie. Moga Allah memberkati kalian.
Nota 2: Dugaan datang pelbagai cara...namun terlalu banyak nikmat yang Allah berikan...syukur...Alhamdulillah
Nota 3: Saya sedang update/siapkan kajian literatur...doakan saya.....LR biasanya tidak siap sehinggalah thesis sudah hampir siap...tp saya sdg kemaskinikan sehingga tarikh ini...owhh...jangan panik/teruja sangat...thesis saya belum siap..kerja makmal masih berbaris panjang seperti penggemar ayam pakcik bob di pasar malam Puncak Alam berbaris menunggu ayam goreng enak itu...
Nota 4: Hari ini suami saya masuk studio amik gambar...mudah-mudahan berjaya...ameen.
Nota 5: Tiba-tiba saya macam nak pujuk suami belikan saya ketuhar pembakar...saya terasa macam nak buat kek...pizza...roti...ayam panggang...daging panggang...pai ayam...pai epal...ermm...yummy....
Nota 6: Saya nak pergi beli kain untuk baju melayu suami...masih belum sempat/bernafsu untuk pergi memilih kain.
Nota 7: Saya suka makan durian.
Nota 8: Saya akan berhenti sekarang.

7 comments:

Meo on Wednesday, July 14, 2010 at 10:22:00 PM GMT+8 said...

masak kek, jgn lupa ajak aku makan la..

[wANidA] on Wednesday, July 14, 2010 at 11:48:00 PM GMT+8 said...

owh ayam goreng pakcik bob. i miss u!

Epelijau on Thursday, July 15, 2010 at 7:59:00 AM GMT+8 said...

meo: yelah..tgk bajet dulu...cemana nak masak kek kalau takde oven? (walaupun kukus pun bule je sbnrnya...hahaha)
senah: smlm beratur panjang..malas aku nak join...

umeboshi on Thursday, July 15, 2010 at 1:57:00 PM GMT+8 said...

alahai am...macam rumit je pasal ekzos la..penjaga bangunan la..pembekal la...apa2 pun, be happy..be cool ok! moga dipermudahkan segala nye..

Kujie on Thursday, July 15, 2010 at 4:19:00 PM GMT+8 said...

rasanya macam faham - keperluan untuk cantik tetapi tidak membantu utk fungsi sebenar...kot

hehe..masih berkot-kot

idasm on Saturday, July 17, 2010 at 1:20:00 AM GMT+8 said...

saya pun suka durian.. hehe
moga dipermudahkan segalanya...

Epelijau on Saturday, July 17, 2010 at 7:33:00 AM GMT+8 said...

ciknoora: hihihi...terima kasih.Ameen
Kak Jie: betullah tu KOT...hihihi
Ida: Ameen. TQ ...hihihi..

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino