Wednesday, October 07, 2009

Wajah-wajah


Musim Syawal kali ini, saya hanya sempat berkunjung ke beberapa rumah sahabat dan saudara-mara selain menghadiri perjumpaan semula sahabat warna-warni kehidupan zaman kanak-kanak dan remaja saya dahulu. Ianya memenatkan tetapi membahagiakan dan juga mengeratkan silaturrahim. Lihatlah gambar-gambar yang banyak ini. Minggu ini dan seterusnya saya sudah memasuki fasa yang menakutkan - baki 8 bulan cuti belajar bergaji penuh dan berbiasiswa. Moga Allah mudahkan urusan saya.17 tahun dahulu kami di tingkatan 3. Saya fikir semuanya berubah dan lebih matang akan tetapi ianya tidak begitu tepat. Bak kata salah seorang sahabat ini- badan je membesar dan dewasa...perangai sama je...Ianya menyeronokkan. Adol yang berbaju melayu itu adalah jurugambar professional untuk majlis hari itu. Semuanya diam apabila lensa kamera dihalakan...hahaha....
Gaya-gaya hebat berwarna-warni. Saya hanya memakai jubah yang sudah berusia 4 tahun. Kononnya tema warna ungu..akhirnya jadi warna-warni...hahaha...saya yang lurus mengikut kesepakatan awal.Ada penyumbang rahsia memberikan hamper sebagai cenderahati buat semua. Moga Allah murahkan rezeki beliau. Di dalam gambar ini- Ridwan yang kami panggil Anjang. Beliaulah tulang belakang majlis reunion kami ini. Segala cara dicubanya untuk menghubungi kembali sahabat yang lama terpisah dan hilang tanpa jejak.

erkk....ye ye..tikus saya dalam proses-ini alat yang digunakan untuk eksperimen saya. Ianya boleh mengukur kelembapan kulit, jumlah melanin kulit, usia kulit, kadar kehilangan air dari kulit dan kadar keasidan kulit.
Makmal saya. Inilah warna-warni hidup saya ketika ini. Mereka ini selalu sahaja menceriakan suasana selain dari sudah kebal dengan mulut bising saya. Hihihi...saya sayang adik-adik ni.
HPLC. Tiada komen. Hahahaha
Pada hari ahad lepas, saya menjemput adik-adik kesayangan saya di lab untuk datang beraya di rumah. Itupun pada pukul 5 petang. Menunya makan nasi lauk kampung. Lengkap dengan asam pedas daging, sambal cili padi ikan keli, sambal goreng jawa saya merekacipta resepinya berdasarkan apa yang selalu saya makan...saya sangat gemar hidangan ini walaupun saya bukan keturunan melayu jawa..saya melayu minang-acheh dan juga ikan pekasam goreng . Sebelum di rumah saya, Puan J dan suami juga menjemput ke rumah mereka yang terletak berdekatan dengan kediaman kami..juga menunya nasi. Hahahah..kenyang sungguh makan nasi hari itu. Owhh..sebelum kagum dengan saya, menu hari tersebut disediakan oleh mak tersayang di Seremban. Saya membawa semuanya ke AP dengan Vi-junior. Suami saya pula sudah mula menghadiri kelas bagi tahun keduanya itulah punca utama mengapa jemputan kami pada pukul 5 petang. Hihihihi . Cepat sungguh masa berlalu.
Kak Norliah- staf makmal yang sering menjadi 'partner in crime' saya ketika beliau masih di fakulti. Kini Kak Nor sudah naik pangkat menjadi pegawai eksekutif dan sedang melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana muda. Kak Nor sangat istimewa kerana beliau mahir tentang segalanya-beliau sangat suka membaca dan beliau sangat cekap dengan selok-belok Shah Alam dan PJ. Beliaulah pemandu pelancong saya ketika baru menyertai fakulti hampir 6 tahun yg lalu.
Menarikkan. Rozi (berbaju belang) dan isteri (Puan J) dianugerahkan sepasang kembar lelaki yang sangat comel dan bijak. Begitu juga dengan sahabat baik Rozi yang berbaju melayu biru itu, juga memiliki sepasang kembar lelaki seiras...Subhanallah...geram saya melihat mereka ini.
Azhar dan Azfar..comelkan. Mereka berdua lincah, bijak, cerdik dan responsive.beruntung J dan Rozi.Ini di rumah saya. Ini bukan majlis rumah terbuka tetapi saya hanya menjemput adik-adik di lab dan beberapa sahabat rapat di UiTM serta jiran rapat di AP. Kami tidak berkesempatan membuat majlis seperti tahun lepas. Jika ada tetamu yang ingin bertandang, kami alu-alukan dengan tangan terbuka.

Senah (bertudung biru) memiliki kamera bermuncung di hadapan (SLR ke namanya)...hahaha...jadi mereka ini pun bereksperimentasi dengan kamera tersebut. Menarik juga gambar yang dirakamkan.
Kucing yang telah menggigit tangan Syabil.

Mereka ini masih kekenyangan setelah makan di rumah J dan Rozi...berehat sebentar sebelum memulakan kembali aktiviti menjamu selera.
Inilah Syabil. Anak kepada Kak Ida dan Abang Bani (jurufoto pada majlis walimah kami dahulu). Yang berbaju biru itulah Ami (Fahmi) dan yang berkurung biru itu adalah Puan Puteri Murni yang selalu menggelarkan saya Along (kerana wajah saya mirip wajah Along beliau). Wajah comel yang sedang tersenyum lebar di belakang beliau ialah Cik Zaini, sahabat rapat sangat Puan Murni...hihihi...itulah Z yang sudah ke UPSI.
Mereka ini kreatif, selepas pinggan diisi, mereka ke dapur mencari meja...hahaha....

Bersama dan Aqil- anak saudara KMiza.
Bersama Kak Nor dan Kak Fida (otai FF) heheh...oppss...dan juga Syabil...Wajah-wajah riang dan kenyang!
Terima kasih pada sahabat-sahabat zuhalian 92, SMAA atas majlis yang sungguh bermakna dan penuh nostalgia tempoh hari.
Terima kasih juga pada adik-adik dan sahabat yang sudi singgah di teratak kami. Moga kunjungan anda semua membawa barakah dan rahmah buat kami berdua.

4 comments:

Abang Long on Thursday, October 8, 2009 at 10:10:00 AM GMT+8 said...

Paling seronok beraya dengan kawan - kawan LAMA ... ada saja cerita ...

kak awwa said...

slm epel sonok tengk gambar kembar tu n gambar ry epel..

murnie sangat on Tuesday, October 13, 2009 at 4:57:00 PM GMT+8 said...

sedap la akak masak..terbaek ah..terima kasih akak atas jemputan..syok ler..umah cantik and selesa..

SHAH on Sunday, October 18, 2009 at 4:59:00 PM GMT+8 said...

Salam....
Am... besnyer tngok gambo2 gath raye xzuhal...happening and colorful sesangat... ramai jgak yg dah berubah physicalnyer....
Rugelak tak dpt dtng... nak wat camno... dalam pantang... kalau ada masa jemputlah ke teratak kami kat nilai ni... hari tu khairiah dah ada dtang... terharu sesangat...

Syahida..
http://fauzio.wordpress.com

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino