Thursday, October 29, 2009

Wahid Malizia...


Setiap pagi saya memandu ke tempat kerja dan adatlah untuk berjumpa dengan telatah pemandu yang pelbagai. Pagi ini, seperti lazimnya juga, di hadapan Klang Sentral, kenderaan beratur panjang untuk laluan ke Klang dan Setia Alam. Apabila sudah panjang barisan, akan adalah 'pemandu bengap' yang tidak mahu beratur tetapi mahu sampai dahulu. Pemandu-pemandu bengap ini memang melambangkan konsep wahid Malizia yang dicanagkan pemimpin negara kita. Ada pemandu berketurunan melayu, cina dan india. Sudahlah mereka memotong barisan, boleh pula seorang 'ibu kurang bijak' ini yang sedang membawa di dalam kereta tersebut anak perempuannya bercakap menggunakan telefon bimbit sambil terkial-kial memasukkan gear dan cuba memasuki lorong di hadapan saya. Saya tidak boleh berkompromi. Marah betul saya dengan kedunguan pemandu tersebut. Saya jarang menggunakan hon tetapi tadi, saya telah membunyikan hon banyak kali dan dengan kuat!! Kalau pun tidak memikirkan keselamatan diri sendiri, tolonglah fikirkan keselamatan anak tersebut. Ingat anak patung ke? Kalau hilang boleh beli lain di kedai...Itu yang tersurat...yang nyata...yang tersirat pula. Inilah contoh didikan yang bakal melahirkan anak-anak yang nanti apabila memandu pula akan menjadi pemandu yang lebih 'hebat dan menyusahkan' dari ibu bapa mereka sendiri. Ya Allah...marahnya saya dengan kedunguan mereka ini. Keluarlah awal andai ada program yang perlu dihadiri...janganlah menyusahkan orang dan membahayakan semua orang.
Sekian terima kasih.
* maaf pada terma kasar yang saya gunakan.

3 comments:

fireflies on Thursday, October 29, 2009 at 9:15:00 AM GMT+8 said...

salams Am, owh ingatkan apa la wahid malizia tu, ingatkan nama orang tadi..

Tapi memanglah pemandu di Malaysia sangatlah ganas ganas...

saya ni dah lama tak memandu takut pulak rasanya

NORHAYATI BERAHIM on Thursday, October 29, 2009 at 12:12:00 PM GMT+8 said...

mostly driver in asean memang ganas2, pergilah ke vietnam, filipina, indonesia, thailand..sama aje perangainya.dan turki lagi teruk! he.he.he

NsAsFz:-)/o/o/o/ on Tuesday, August 24, 2010 at 1:34:00 PM GMT+8 said...

masalah yang sama kak...bila kat traffic light dr klang sentral nak ke klang/setia alam...mulut ni mengucap menahan sabar,,,,kita beratur punya la panjang....bila kat depan jer ada yg potong....membara rasa hati...dugaan di pagi hari...moga kesabaran ini bertahan hingga hari2 mendatang

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino