Tuesday, November 04, 2008

65


Emak genap berumur 65 tahun semalam-3 November 1943 (entri ini dibiarkan sebagai draf selama 9 hari).Ingin saya coretkan pengorbanan dan perjuangan emak dalam mengharungi kehidupan setakat yang saya ketahui sepanjang 65 tahun itu.Emak dilahirkan pada tahun 1943 dan merupakan anak bongsu 4 beradik. Ketika emak berusia 3 tahun, nenda saya meninggal dunia dan kemudiannya emak beroleh ibu tiri. Emak berusia 9 tahun semasa datuk saya pergi buat selamanya dan meninggalkan emak dan mak tam (kakak emak) bersama ibu tiri. Kisah hidup mereka hampir menyamai kisah bawang putih bawang merah walaupun ketika allahyarham datuk masih hidup. Emak kemudian diserahkan kepada sepupu, ibu saudara, bapa saudara dan akhirnya emak tinggal bersama ibu saudaranya sehinggalah bertemu jodoh yang diwasiatkan oleh allahyarham moyang sayadengan allahyarham apak. Pada umur 10 tahun emak sudah tidak dibenarkan meneruskan persekolahan dan terpaksa membantu sepupunya menyediakan kuih tempahan dan juga gubahan hantaran yang ditempah pelanggan. Emak merupakan pelajar yang cerdik akan tetapi peluangnya tertutup akibat kemiskinan dan keperitan hidup.Selepas berkahwin dan memperolehi along, angah, alang dan acik, tanah yang keluarga kami diami diambil untuk pembinaan padang golf tempat berjudi yang masih ada hingga kini. Mak dan apak tabah meredah belukar dan semak untuk ke tanah gantian yang perlu dibayar harga penuh dan menebas semak samun sehinggalah tanah itu sesuai dijadikan kediaman yang masih kekal sehingga ke hari ini. 2 tahun di rumah itu saya dilahirkan di bilik tidur utama secara normal. Gaji apak yang kecil tidak mampu menampung perbelanjaan harian kami sekeluarga tambahan pula angah berjaya memasuki MRSM Kuantan. Selepas SPM, along pula berjaya melanjutkan pengajian ke Kanada. Ini menyebabkan perbelanjaan keluarga meningkat dan semakin meningkat apabila alang mendapat tawaran ke Kolej Tunku Kurshiah (KTK) dan diikuti jejaknya oleh acik 2 tahun kemudian. Emak tidak berputus asa dengan menghantar kuih-muih ke kantin sekolah dan pejabat untuk membantu meningkatkan ekonomi keluarga. Akhirnya semasa saya berumur 6 tahun, emak nekad memulakan perniagaan makanan untuk sarapan pagi di hadapan rumah.Ianya bermula dengan modal kecil dan sebuah meja yang dialas dengan lapik plastik berbunga. Semasa di awal perniagaan kadang-kadang gerai kecil kami hanya ditutup pada pukul 11 pagi dengan baki nasi lemak dan kuih-muih yang masih banyak. Emak tetap bersemangat dan meneruskan usahanya. Ketika itu, nasi lemak beserta sambal tumis ikan bilis, telur dadar dan hirisan timun dan dibungkus pula dengan daun pisang yang perlu dilap dan dilayur untuk memastikan kebersihannya dijual dengan harga 30 sen. Kuih-muih pula dijual dengan harga 20 sen. Dengan izin Allah, rezeki emak bertambah dan setahun kemudian apak mendirikan bangsal kecil di hadapan rumah lengkap dengan tempat simpanan alas plastik dan juga plastik membungkus makanan walaupun pada. Acik adalah pembantu tetap emak untuk memotong timun, menghiris telur dadar dan memotong kuih yang disediakan di dalam talam seperti kaswi, talam ubi, bingka tepung, bingka ubi dan juga menggulung kuih gulung berintikan kelapa manis. Selesai membantu emak acik akan mengayuh basikal ke sekolah rendah yang terletak lebih 1 km dari rumah. Acik biasanya hanya tiba di sekolah beberapa minit sebelum loceng berbunyi walaupun dilantik sebagai penolong ketua pengawas. Selepas acik ke KTK pada tahun 1985, ketika itu saya berada dalam darjah 2, berkongsi tanggungjawab dengan uda untuk membersihkan daun pisang dan membantu emak berniaga. Emak sangat cerewet perihal kebersihan dan keseragaman kuih-muih yang dihasilkan maka sejak itu saya belajar menjadi seorang yang cerewet juga seperti emak :) Semasa itu juga, saya mengambil alih tugas membuka gerai di hadapan rumah yang biasanya dibuka pada pukul 6.20 pagi. Itu adalah waktu yang tetap dan emak akan bangun pada pukul 4.30 pagi. Jika bangun awal, emak akan menguli tepung untuk membuat donat yang sangat saya gemari. Kenangan membuka gerai ini pula pelbagai. Saya adalah seorang penakut dan di kampung pula ada seorang yang kurang siuman dan gemar 'tumpang tidur' di gerai emak. Baunya memang tidak menyenangkan dan jika saya keluar selepas membuka lampu di gerai, saya akan mendengar dengan sangat teliti- ada atau tidak bunyi orang berkeruh atau bercakap-cakap. Jika tiada, legalah hati saya dan jika ada, saya akan menjerit memanggil emak dan emak akan keluar untuk menyuruh pemuda tersebut berlalu biasanya dia tidak akan berlalu sehinggalah diberikan kuih atau bihun. Satu lagi dugaan yang dihadapi ialah jika hari hujan dan kedapatan sekumpulan kambing yang tumpang berteduh dan juga menjadikan gerai emak tandas bergerak. Jika ini berlaku, saya dan emak akan berganding bahu mengangkut air dan mencuci gerai kami dengan pantas- supaya apabila pelanggan mula datang nanti, gerai bersih dan tidak berbau.

Dengan pendapatan emak berniaga nasi lemak dan kuih-muih untuk sarapanlah ekonomi keluarga kami meningkat. Saya masih ingat kecekalan emak yang sentiasa cuba untuk menyediakan yang terbaik untuk anak-anak. Antaranya:
Saban tahun, KTK akan mengadakan majlis makan malam, oleh kerana kami orang susah, emak akan tetap pastikan yang kakak-kakak saya mempunyai pakaian yang dijahit dan direka sendiri oleh emak seperti yang kedapatan di dalam majalah 'wanita' atau 'nona' yang dilanggan emak. Emak tidak mahu anak-anak gadisnya yang berdua ketinggalan dengan anak-anak kerabat-kerabat dan orang-orang kaya yang menuntut di situ. Masih juga dalam ingatan bagaimana di setiap ulangtahun kelahiran kakak-kakak saya yang berdua itu, emak akan menyediakan juadah yang banyak untuk dihantar ke asrama untuk jamuan hari lahir mereka. Jika kami ke sana melawat kakak-kakak, semasa apak belum membeli kereta, emak akan meminta bantuan jiran- kak Faridah dan Maklang Maimun untuk menghantar ataupun menyewa teksi.

Saban minggu emak akan ke pasar malam sebanyak 2 kali iaitu hari Selasa dan Jumaat untuk mendapatkan bekalan daun pisang dan juga ubi kayu. Sekiranya apak pulang lewat, emak akan mengangkut barangan yang banyak dan berat itu dengan berjalan kaki sejauh 1.5 km apabila emak tidak lagi mampu menaiki basikal kerana emak tidak boleh memandu sebarang kenderaan bermotor. Emak jarang sekali mahu mengambil teksi kerana wang RM3 yang perlu dibayar untuk teksi boleh digunakan untuk perkara lain yang lebih penting. Besarnya pengorbanan emak untuk kami semua. Kadang kala apabila terlalu letih, emak akan diserang migrane saya mewarisi penyakit ini dari emak dan emak selalu memberitahu saya yang serangan migrane bermula semasa saya di dalam kandungan lagi. Apabila emak diserang migrane, emak akan tidur dahulu dan akan bangun selepas tengah malam untuk menyiapkan kuih-muih untuk jualan keesokan harinya. Ketika di dalam darjah 3, emak mengambil keputusan untuk berniaga di waktu petang bagi menjual juadah berbuka puasa. Sebelumnya, emak akan bercuti sebulan semasa bulan puasa. Berniaga di bulan puasa juga memberikan cabaran yang tidak kurang hebatnya. Namun begitu, emak sudah mempunyai pelanggan tetap yang mencari karipap, roti jala dan juga popiah. Kulit popia emak dibuat sendiri dengan menyediakan bancuhan tepung dan disapu dengan tangan ke atas kuali tidak melekat yang leper. Saya pernah cuba membuatnya beberapa kali namun tangan saya tetap terkena permukaan kuali yang panas tidak seperti emak yang begitu cekap 'membalut' tangannya dengan tepung dan meninggalkan 1 lapisan yang nipis kulit popia di atas kuali yang akan mengering dalam tempoh 20 saat. Mee kuning juga emak sediakan di rumah dan biasanya proses ini dilakukan pada jam 1 atau 2 pagi. Selepas saya ke MRSM semasa di tingkatan 4, uda pula mengambil alih tugas utama membantu emak.

Saya menyaksikan jerih pedih emak membesarkan kami sehingga kami dewasa dan membentuk pula keluarga kami sendiri. Bukan sedikit kepayahan yang emak lalui untuk membolehkan kami bersekolah dengan selesa walaupun kami tidak pernah mengenal kelas tuisyen untuk peperiksaan utama.

Emak amat menitikberatkan kecemerlangan akademik. Emak boleh bertoleransi dengan banyak perkara tetapi emak menetapkan sasaran markah yang tinggi untuk kami. Kurang 90 markah pada emak adalah gagal. Saya pernah dirotan dengan agak teruk kerana mendapat 88 markah untuk Pendidikan Agama Islam semester kedua darjah 3. Ianya pengajaran yang amat mahal harganya buat saya. Emak menangis semasa merotan saya kerana kata mak.
Emak dan apak tak tinggalkan rumah seorang sebuah, tanah berbidang-bidang atau emas permata untuk anak-anak. Apa yang kami mampu berikan adalah pelajaran. Harta dan kehidupan anak-anak carilah sendiri. Emak susah dan seksa, tapi mak tak nak anak-anak mak susah.
Semenjak itu, saya tidak berani lagi membenarkan diri saya 'gagal' mengikut standard yang emak tetapkan. Emak juga tidak pernah gagal menghadiri setiap majlis di sekolah yang melibatkan kami semua. Walaupun kepenatan dan sibuk menguruskan rumahtangga dan perniagaan emak akan tetap datang kerana apak selalu sibuk dengan urusan kerja, koperasi, persatuan sekerja dan juga parti politik. Emak boleh menulis tetapi emak selalu mengatakan tulisannya tidak kemas. Apabila hampir semua anak-anak berada di sekolah asrama penuh dan juga universiti, emak mula belajar pergi ke bank dan memasukkan wang untuk perbelanjaan anak-anak tanpa gagal. Untuk anak-anak yang berada di luar negara pula, apabila menjelang musim perayaan emak akan mula membungkus kuih-muih kering dan juga rendang yang dimasak sehingga betul-betul kering untuk dikirimkan. Emak akan ke 'pejabat pos utara' di Seremban yang terletak berdekatan dengan pasar dan mengisikan borang pos laju.

Sebak rasanya mengingatkan kesungguhan dan keyakinan diri emak untuk melayakkan kami merasai apa yang kami ada sekarang. Inilah berkat doa mak yang tidak putus-putus. Emak bangun awal pagi, dimulakan dengan solat sunat - doa untuk semua anak-anak terutama apabila kami menghadapi peperiksaan dan seterusnya dengan aktiviti harian yang padat sehinggalah tengah malam.Semasa saya masih kecil, emak pernah berkata,
Emak teringin sangat ada anak mak yang jadi doktor. Doa mak makbul- alang adalah doktor pakar kanak-kanak.
Emak juga teringin sangat ada anak mak yang jadi cikgu. Allah perkenankan doa hambaNya yang tidak pernah kenal erti putus asa ini- angah, alang dan saya adalah pensyarah di USM dan UiTM.
Emak harap sangat agar semua anak-anak mak berjaya dunia dan akhirat

Sesungguhnya doa emak dimakbulkanNya. Kesemua 7 orang anak emak adalah graduan universiti dalam bidang ekonomi, kejuruteraan alam sekitar, perubatan, sains komputer, farmasi, undang-undang dan pengurusan teknologi yang memulakan hidup dari sifar selepas tamat pengajian dan berusaha memajukan diri sendiri dan keluarga dan tidak lupa cuba membahagiakan apak semasa hayatnya dan emak selagi ada hayat dikandung badan serta berusaha menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.

Emak pernah mendapat anugerah ibu mithali daripada Telekom Malaysia semasa persaraan apak dahulu. Namun, emak tidak pernah bermegah dengan kejayaan itu dan pencapaian anak-anak, emak seorang pendiam dan hanya tersenyum kerana bagi emak, ianya kurniaan Allah yang mengujinya dengan ujian kesusahan dan kini kesenangan.Saya harap saya akan sentiasa berdoa untuk kesejahteraan hidup emak dan mampu menjadi anak solehah untuk membahagiakan emak dunia akhirat. Saya bersyukur kerana saya selalu memberitahu emak yang saya sangat sayangkannya. Saya juga sangat bersyukur kerana suami saya melayani emak seperti ibunya sendiri. Semoga Allah memberikan ganjaran syurga buat emak. Ratu hati kami.

12 comments:

umeboshi on Wednesday, November 12, 2008 at 1:43:00 PM GMT+8 said...

seronok membaca entry am kali ni. moga seluruh keluarga berada dlm keberkatan-NYA selalu. insya-ALLAH..

epelijau on Wednesday, November 12, 2008 at 2:56:00 PM GMT+8 said...

terima kasih puan noora. Semoga Allah memberkati kita semua. Ameen :)

UncleJ on Wednesday, November 12, 2008 at 11:29:00 PM GMT+8 said...

seronok dan terharu baca entry epel nih..mmg pengorbanan ibu tiada sempadan..mmg tidak akan terbalas jasa2 ibu pada kita...

ni boleh calonkan mak jadi ibu mithali peringkat kebangsaan ni...kalau baca pengorbanan dia besarkan anak2 yg semuanya berjaya...beruntung epel ada ibu macam tu..

waha dajugak kakak epel masuk tkc ..dulu sy sekolah kat sikamat jugak yg rival tkc ..tp sekolah lelaki..cuba teka? hehehe


epel..ni dah boleh buat buku kalau tulis sebaik nih..belajar dgn prof kamil tu...

Atiesya on Thursday, November 13, 2008 at 12:16:00 PM GMT+8 said...

semoga emak epel panjang umur dan di murahkan rezeki ameennn...

epelijau on Thursday, November 13, 2008 at 4:19:00 PM GMT+8 said...

UJ..
Ye..saya tahu sekolah tu. SDAR. :)
Saya menulis entry ni dedikasi khas untuk emak.

Kak Awwa..
Terima kasih. Ameen.

Azyyati on Thursday, November 13, 2008 at 10:46:00 PM GMT+8 said...

ish terharunya baca cite ni... besarnya pengorbanan seorang ibu. alhamdulillah anak2 semua berjaya. berkat tu :)
p/s: bestnya bleh makan kat rumah sendiri isk isk isk nak balikkkk!!!

epelijau on Friday, November 14, 2008 at 11:29:00 AM GMT+8 said...

Terima kasih azyyati..balik lagi ke? Bukan baru balik ke raya hari tu? Gi lab tu buat isolation..hihihi

fireflies on Sunday, November 16, 2008 at 6:27:00 PM GMT+8 said...

salams, puan epel.. kasih ayah sepanjang zaman ..kasih ibu bawa ke syurga....

Ameen....

Masayu Ahmad on Wednesday, November 26, 2008 at 10:49:00 AM GMT+8 said...

Salam ziarah

Menyentuh perasaan,moga akan berjaya dibukukan kelak.

murnie sangat on Monday, December 1, 2008 at 4:23:00 PM GMT+8 said...

kak am,

saba ey..tahniah kerana berjaya mengharungi cabaran hidup..bila kita dah jadi emak, baru betul2 faham perasaan seorang emak..kalau boleh nak buat semua yg terbaik utk anak..

Masni on Thursday, December 11, 2008 at 10:22:00 PM GMT+8 said...

Salam Am...nangis teresak Masni baca...sedih sangat..

epelijau on Friday, December 12, 2008 at 10:10:00 AM GMT+8 said...

Fireflies,
Betul tu.. :)
Cik Masayu,
Terima kasih. Mudah-mudahan.
Puan Murnie,
Semoga Fahmi akan jadi anak soleh. Ameen.
Masni,
Salam. Sedih ye. Hmm..itulah namanya kenangan.

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino