Saturday, January 24, 2009

Keputusan


Saya adalah seorang pelajar yang sangat tidak menggemari waktu keputusan peperiksaan diumumkan. Banyak peristiwa yang berlaku disepanjang tempoh pengajian saya yang melibatkan keputusan peperiksaan. Saya bukanlah pelajar terbaik yang hebat berpidato, berpantun, bersyair, bermain bola jaring dan bukanlah juga pelari pecut tambatan sekolah. Setakat lari sambil bawa bola pingpong dalam sudu yang saya pegang bolanya dan saya lari terkedek-kedek dan berjaya memenangi hamper pada sukaneka anjuran fakulti bolehlah...heheheh... Oleh itu, saya bukanlah pelajar hebat yang berbakat besar. Oleh kerana itu juga, saya amat tidak pandai menangani stress apabila tiba waktu keputusan peperiksaan diumumkan.
Semasa dalam darjah 6, peperiksaan besar pertama yang saya perlu saya lalui dan nantikan keputusannya dengan penuh debaran ialah UPSR. Perkara yang paling merisaukan saya ialah nama saya telah salah didaftarkan untuk peperiksaan. M di dalam nama saya telah digantikan dengan huruf H...ermm..saya sangat susah hati waktu itu kerana saya bercita-cita tinggi untuk ke S.M.A.P Labu/Kajang...wahhh!! Sayakan bercita-cita untuk menjadi ustazah berkelulusan Mesir. Haaa...nampaknya cerita saya sudah menyimpang dari tajuk asalnya. Dipendekkan cerita keputusan UPSR diumumkan pada 22 Nov 1989 iaitu 3 hari sebelum majlis walimah Along dan Abanglong. Saya mengetahuinya dari rakan sekelas yang menelefon talian tetap di rumah. Apabila rakan saya tadi memaklumkan perkara berkenaan, apalagi...adrenalin telah dirembeskan dengan sangat laju..saya berpeluh sejuk panas dan apabila emak saya mencuba menelefon sekolah untuk bertanyakan keputusan saya, saya telah memutuskan talian sebanyak lebih 2 kali. Saya hanya berhenti apabila emak mencubit lengan saya...heheheh...Perasaan saya ketika itu, saya mahu tahu..tetapi bagaimana andainya slip keputusan peperiksaan saya tidak mengandungi 5A? Ianya mungkin kertas bercetak 4A 1B? Atau 5B? Oohhhh...tidakkkk!!...
Apabila saya mendengar sahaja emak berkata sambil tersenyum lebar...
"Alhamdulillah......."
Satu kejadian yang tidak diduga telah berlaku....saya pengsan.
Hahahahahahahahahahahahahahahahaha....
Sehingga ke hari ini adik-beradik saya terutama uda sering mengusik saya dengan kejadian tersebut. Ya..saya telah pengsan kerana ianya seperti antiklimaks pada sistem badan saya yang sedang sangat teruja/berdebar/takut/risau/runsing dan lain-lain perasaan yang bersangkutan. Bahaya sungguh. Sepanjang hari itu saya telah tersenyum dengan lebarnya kerana natijah UPSR yang cemerlang.
Begitu juga ketika SRP diumumkan..saya telah dipesan berkali-kali oleh emak supaya bertenang dan banyak berselawat dan jangan pengsan lagi...heheheh....Alhamdulillah saya tidak pengsan tetapi mulut saya telah ternganga sehingga ustazah bahasa Arab saya terpaksa merapatkan rahang saya agar mulut saya dapat ditutup. Alhamdulillah, sekali lagi saya telah berjaya merangkul keputusan cemerlang..satu-satunya pelajar SMAA tahun itu yang mendapat semua A. Wahhh!! Macam hebat ..tapi SMAA cuma ada 2 kelas tingkatan 3 jadi ianya tidak sehebat yang disangka ye.
Peperiksaan SPM pula saya hanya menelefon pejabat maktab dan mengetahui keputusan SPM saya yang jauh dari hebat atau cemerlang. Emak kecewa saya tahu...saya jauh lebih kecewa...hampa...ermm...subjek kimia dan biologi saya hanya mendapat C4...jauh tersasar dari keputusan biasa saya. Kecewanya saya ketika itu...kesimpulannya...kerana keputusan tidak cemerlang...adegan pengsan dan rahang mulut ternganga luas telah ditiadakan kerana tiada tajaan...Heheheh..
Selepas matrikulasi, keputusan cemerlang peperiksaan sudah tidak begitu menjadi realiti dalam sejarah hidup saya. Saya adalah pelajar sederhana yang tidak pandai berpidato, berpantun, bersyair, bermain bola jaring dan bukanlah juga pelari pecut tambatan ataupun jaguh lontar peluru. Semasa di tahun akhir, saya amat mengharapkan agar saya berjaya mencapai target saya namun Allah tidak mengizinkannya begitu. Saya tewas dengan hanya 0.01 untuk mencapai target saya. Namun saya redha walaupun bukan dalam sekelip mata. Saya telah menangis secara berganti-ganti selama seminggu. Ya Allah...saya sangat hampa ketika itu...
Pengajian di peringkat sarjana juga memberikan satu lagi pengalaman berharga. Keputusan peperiksaan ditampalkan di papan kenyataan. Anda lulus sekiranya nama anda ada di dalam senarai dan tidak lulus sekiranya nama anda tiada. Saya melalui kedua-duanya dan berakhir dengan nama saya kembali semula ke dalam senarai selepas 1 semester tambahan...itulah kali pertama dan terakhir saya gagal dalam peperiksaan. Bukan gagal semua...gagal 1 modul sahaja. Gagal yang memaksa saya dan Masni berpindah randah dari satu tempat ke tempat yang lain ketika tempoh saya mengulang 1 modul itu kerana biasiswa hanya diberikan untuk 3 bulan tambahan sahaja. Selepas keputusan itu diumumkan saya telah jatuh sakit selama seminggu...hanya boleh minum air. Oleh kerana itu juga saya melalui pengalaman bekerja sebagai pengasuh anak dan juga orang gaji kepada satu keluarga. Hihihi..jadi bibik saya di bandar London. Aduhai...ianya kenangan yang bercampur baur rasanya...pahit..manis..masam dan sebagainya. Akan tetapi ia mengajar saya erti kehidupan dan memberikan pengalaman yang tidak ternilai harganya. Kesimpulannya..belajar rajin-rajin juga tidak menjanjikan apa-apa sekiranya anda tidak tahu lokasi peperiksaan akhir berjalan. Ya..saya telah tersesat semasa mencari dewan peperiksaan dan menyebabkan saya terlewat tiba. Ianya membuatkan fokus saya hilang dan saya 'blank' dalam dewan peperiksaan-mungkin kerana serangan panik akibat tidak tahu ke mana arah harus dituju. Ianya juga mengajar saya erti betapa bermaknanya buku kecil bertajuk 'London A to Z'...hihihi.. Kini saya boleh ketawa mengingatkannya kembali kerana masa itu telah berlalu.. Walaubagaimana pun, saya juga mengerti bahawa ianya hanya sebab..Allah merencanakan begitu buat saya supaya saya lebih rendah hati dan mengerti perasaan ditimpa kegagalan dan bangkit semula menebusnya....Ianya kini menjadi memori terindah di dalam lipatan sejarah kehidupan seorang insan.
Sebenarnya..tujuan utama saya menulis pada hari ramai perantau pulang ke kampung halaman dan saya telah terperangkap di makmal kerana kerja tikus saya sedang berjalan serta suami pula telah pulang ke kampung...uwaaaa!! untuk memeriahkan perayaan tahun baru cina ini ialah untuk berkongsi berita gembira. Keputusan peperiksaan semester pertama suami saya telah diumumkan dan natijahnya sangat baik. Alhamdulillah...syukur. Semoga suami saya akan terus belajar dengan sepenuh tenaga dan usaha kami...eccehhh...untuk mencapai kejayaan dalam bidang akademiknya. Moga Allah permudahkan perjalanan kami. Aameen....

Tuesday, January 20, 2009

Tahniah...


Saya mempunyai banyak kategori sahabat rapat. Antara kategorinya ialah sahabat rapat senasib yang belum Allah kurniakan cahayamata. Pagi ini saya mendapat perkhabaran sahabat saya, puan N telah dikurniakan cahayamata lelaki yang selamat dilahirkan di PUSRAWI. Syukur alhamdulillah. Kami sering berkongsi masalah dan meluahkan perasaan tentang persepsi keluarga dan masyarakat. Puan N yang sudah masuk tahun ke 6 perkahwinan tertekan sejak awal kerana dia mempunyai kembar yang bernikah pada tarikh yang sama dan sudah pun memperolehi zuriat. Pelbagai kaedah dicuba tanpa putus asa dan saya masih ingat kali terakhir April lalu dia dan suami terpaksa akur bahawa kaedah IVF yang diikhtiarkan juga belum Allah perkenankan. Siapa menyangka bahawa Allah menganugerahkan mereka zuriat secara normal yang hadir sebulan selepas kaedah IVF gagal. MasyaAllah..Subhanallah...Saya menitiskan airmata mendengar perkhabaran puan N mengandung 9 bulan lalu. Tengahari tadi saya menelefon puan N yang kedengaran lemah tetapi sangat gembira. Sekali lagi airmata saya menitis memikirkan keagungan Allah dan saya berasa sangat gembira. Semoga puan N dan suami akan lebih bahagia dan juga moga anak yang dilahirkan akan menjadi anak yang soleh..penyejuk mata dan penawar jiwa buat ayahanda bonda. Tahniah puan N!!

Thursday, January 15, 2009

Undi


Banyak betul perkara yang memerlukan perlakuan memangkah pada minggu ini. Banyak ke? Hihihi..
Pagi tadi saya telah menjalankan tanggungjawab saya sebagai warga kampus UiTM yang berdedikasi. Buat pertama kalinya, FF ada calon lebih dari 2 kerusi yang diperuntukkan iaitu seramai 4 orang calon MPP. Seronok juga dapat mengundi apatah lagi calon-calon tersebut adalah anak didik saya. Rupa-rupanya cara mengundi di UiTM adalah secara online. Bagus juga cara begini tetapi saya tetap sukakan cara yang lama kerana kita perlu memegang pen dan membuat dua garis yang bersilang di tengah-tengah dan melalui pepenjuru kotak undian tersebut. Hihihi..

Apabila merenung kembali, oleh kerana terlalu banyak 'menulis' menggunakan komputer, saya kira sudah banyak perkataan bahasa inggeris yang saya tidak hafal ejaannya. Ia akan di betulkan secara automatik oleh word. Ianya amat menyusahkan hati terutama semasa saya perlu menduduki semula IELTS 2 tahun lalu semasa baru mendapat tawaran biasiswa dahulu. keputusan IELTS yang saya perolehi tahun 2002 dahulu sudah tamat tempoh Saya belajar mengeja dengan kamus. Hihihi...Ehh..kenapa pula masuk cerita IELTS ni...

Sabtu ini pula akan berlangsung pilihanraya kecil kawasan parlimen P036, Kuala Terengganu. Suami saya berdaftar di sana akan tetapi kerana tarikh tersebut bertembung dengan tarikh kuliah pertamanya maka pilihan perlu dibuat. Semoga bakal ahli parlimen yang akan dipilih dapat menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan.

Hari ini, selain dari mengundi saya ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan. Badan agak lesu hari ini tetapi semangat tetap membara!! jangan membara je epel..pergi buat kerja tu!!

p/s: Terima kasih buat suami saya yang disayangi kerana sanggup menunggu saya menyelesaikan kerja di makmal sehingga lewat malam saban hari. Semoga Allah membalasnya.

Wednesday, January 14, 2009

Pening



Uda adik saya yang berbeza umur hanya setahun dengan saya. Uda menguruskan firma guaman di seksyen 9. Dalam usia muda dengan pelbagai tekanan, uda didiagnosa menghidapi tekanan darah tinggi namun tidak begitu teruk. Saban hari uda akan mengadu pada saya, pening, sakit kepala dan pelbagai lagi. Uda juga sangat takut untuk mengambil ubat bercampur-campur (polifarmasi) dan sangat prihatin tentang masalah kesihatannya. Oleh kerana itu saban hari uda akan menghubungi saya dan akan bertanya soalan ringkas.
'Kalau ambil tanakan dengan paracetamol boleh tak?'
'Pagi tadi dah makan amlodipine, ni nak minum teh hijau boleh tak?'
Uda akan tetap bertanya walaupun ianya hanyalah mengambil tablet 'arang' untuk masalah gas perut. Saya juga bukanlah seorang yang penyabar..hihihi...seringkali juga saya membebel pada uda ketika saya sedang sibuk. Pagi ini, uda menghantar pesanan ringkas melalui telefon bimbit yang berbunyi begini:

'Orang pening baliklah. Rasa panas je dari dalam mulut dan tekak.'

Ini pula balasan saya:

'Cuba letak kertas saiz A4 yang berwarna biru di mulut secara menegak. Tarik nafas dan hembus perlahan-lahan. Kemudian tarik semula nafas dalam-dalam dan hembus kuat-kuat ke arah kertas A4 berwarna biru tadi. Sekiranya kertas tu terbakar, kau jerit kuat-kuat, "api!! Api!! Tolong!!" Andainya tidak terbakar maknanya kau sihat takde apa-apa. Istighfar banyak-banyak dan muhasabah diri, tengok ada tak apa-apa perbuatan kurang manis yang kau buat , kalau takde syukurlah sebab Allah sayang lagi pada kau dan uji sikit-sikit je tu.'

Saya tahu uda akan marah dengan saya tetapi saya juga berharap uda akan ketawa sendiri membaca 'diagnosis' saya terhadap pening kepala dan panas badannya pagi tadi. Saya mendoakan kesejahteraan dan kesihatan untuk semua.
"Ya Allah, kau berilah kami kesihatan, pendengaran dan penglihatan yang baik."

Tuesday, January 13, 2009

Nasi lemak



Saya selalu menulis tentang pengalaman membantu emak berniaga nasi lemak tetapi rasanya saya belum pernah menulis pengalaman dimarahi makcik kantin sekolah juga kerana nasi lemak. Hari ini saya terbaca kisah zaujah tercinta Prof. MKI tertangkap menjual aiskrim semasa zaman persekolahan dahulu. Ianya mengembalikan ingatan saya terhadap peristiwa yang sama berlaku pada saya lebih 20 tahun yang lalu.

Rakan-rakan di sekolah dan juga guru-guru selalu menempah nasi lemak daun pisang yang emak jual di gerai. Sebungkus harganya 30 sen dan kadang kala saya membawa hampir 20 bungkus ke sekolah. Kebiasaannya juga, para pelanggan saya tidak akan makan nasi lemak tersebut di kantin sekolah sebaliknya akan makan bersama saya dan uda di laluan pejalan kaki yang menghubungkan bangunan lama sekolah dan juga padang tempat perhimpunan. Segalanya berjalan dengan baik dan lancar sehinggalah pada satu hari, sedang kami bersila sambil menyuap nasi lemak dengan berselera, satu bayang-bayang hitam yang besar telah menutupi cahaya yang saya gunakan untuk menikmati nasi lemak daun pisang bekalan emak. Rupanya bayang-bayang itu adalah makcik kantin yang sememangnya mempunyai diameter pinggang yang agak lebar...hihihi....saya sekarang juga begitu....

'Kau yang bawa nasi lemak ni ye sampai tak laku nasi lemak aku di kantin tu. Mulai esok, aku tak nak tengok dah budak-budak ni makan nasi lemak kau bawak ni, kalau kau bawak lagi, aku akan adukan pada cikgu displin' yang tanpa pengetahuannya merupakan pelanggan nasi lemak mak.. hihihih...

Ketika itu saya sangat sedih dan malu. Saya hanyalah seorang budak sekolah rendah berusia 10 tahun yang cuba membantu melariskan hasil jualan emak dengan lebih cepat. Itu sahaja niat saya, supaya emak tidak perlu menunggu sehingga pukul 10 pagi untuk menghabiskan jualan nasi lemak di gerai hadapan rumah. Sejak hari itu, saya tidak lagi menjual nasi lemak di kawasan itu lagi...hmm...Sebaliknya, saya menjual pula di kawasan belakang kelas saya yang amat jauh dari kantin sekolah. Hihihi....hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Arwah apak juga tidak menghantar saya ke sekolah lagi dan saya mengayuh basikal 'choper' kepunyaan acik yang memang sudah ketinggalan zaman tahun 1987 dahulu-,kawan-kawan saya kebanyakkannya mengayuh basikal BMX dan basikal itu tidak saya letakkan di kawasan rasmi meletak basikal sebaliknya saya sorokkan di bawah pokok kelapa di pintu pagar B berhampiran dengan surau.

Itulah nostalgia yang akan tetap saya kenang di sepanjang jalan kehidupan saya. Saya bukannya anak orang berada...dan saya harus menempuhi jalan berliku untuk menuju bahagia dunia dan akhirat. Semoga Allah memberkati emak, arwah apak, guru-guru, rakan-rakan dan juga makcik kantin yang telah menaikkan tahap kreativiti saya dalam perniagaan. Hihihi....

Monday, January 12, 2009

Abeer


Semasa di KC, London, sahabat baik saya adalah seorang rakyat Palestine yang menetap di Hebron, Palestine. Kami amat rapat kerana mempunyai persamaan yang jelas iaitu mengenakan tudung dan sering bersama ketika pergi musalla untuk menunaikan solat fardhu dan berkongsi kurma sewaktu berbuka puasa di dalam dewan kuliah semasa bulan Ramadhan.
Abeer sering berkongsi cerita kekejaman yahudi di tanahairnya. Ledakan peluru mengiring langkahan kaki ke sekolah. Abeer juga bercerita yang pulang ke rumah sambil berlarian dalam hujan peluru juga adalah pengalaman biasa dan tidak menakutkan kerana sudah terbiasa sejak kecil lagi. Abeer adalah seorang yang sangat defensif terhadap apa sahaja yang berkaitan dengan dirinya termasuklah saya. Abeer pernah bertengkar dengan seorang rakan sekelas yang menyerang saya akibat salah faham. Dia juga sangat cepat diserang panik kerana katanya, ketenangan dalam dirinya dan rakyat Palestine yang lain adalah ketika solat.
Selepas tamat pengajian dan kami masing-masing pulang ke tanahair masing-masing, kami masih saling berhubungan. Kali terakhir kami berkomunikasi adalah 3 bulan lepas melalui msn messenger. Abeer kini sudah mempunyai 2 orang puteri dan bahagia di samping suaminya. Apabila kisah serangan terhadap rakyat awan palestine berulang lagi buat sekian kalinya..saya mengingati Abeer, keluarga dan seluruh rakyat Palestine yang menjadi pelarian di negara sendiri.

Moga kita dapat menyumbang sedikit sebanyak untuk mereka.
http://www.mercy.org.my/main/index.php

Thursday, January 08, 2009

Akhirnya..


Akhirnya saya keluar dari 'persembunyian' sementara. Terlalu banyak perkara yang terjadi. Ada suka duka gembira dan derita, seiring tajuk blog ini. Diam tak diam, sudah 3 tahun usia blog ini. Masa berlalu begitu pantas. 1430 sudah muncul..2009 sudah menjelma dan saya masih di sini. Hihihi..baki biasiswa masih ada 18 bulan..seram sejuk saya dibuatnya. Banyak lagi kerja yang perlu disiapkan beserta rancangan Sifu untuk 'post' saya sementara ke tempat lain...

Apa yang berlaku sepanjang saya berdiam diri? Ringkasnya..majlis walimah sepupu rapat suami berlangsung di Perlis dan Shah Alam, majlis walimah adinda bongsu saya di Selayang dan Seremban, saya jatuh sakit, tidak larat bangun selama 3 hari, suami saya menghadapi peperiksaan akhir semester pertama, ibu mertua mengalami serangan jantung, mak saya jatuh dan cedera di kaki dan sekembalinya kami dari kampung, kami terlibat dengan kemalangan jalanraya yang mengakibatkan tayar pecah dan bumper kemek teruk...semuanya berlaku secara berturutan dan molek susunannya. Bersama sinar 1 Muharram yang menjelma, saya berharap dan berdoa dengan penuh sifat kehambaan..moga Allah memberikan kemudahan untuk perjalanan pengajian PhD saya. Saya memohon dengan penuh kerendahan hati, moga Allah memberikan juga kekuatan untuk saya menempuhi segalanya. Namun, saya tetap bersyukur kerana masih diberikan ruang untuk meneruskan perjuangan ini. Tidak juga Allah berikan kesukaran sahaja..banyak juga kemanisan yang tersirat antara setiap dugaan itu dan biarlah saya simpan sendiri sahaja.
Hantaran di walimah adinda bongsu saya
Selamat pengantin baru buat adinda bongsu Selamat pengantin baru buat sepupu suamiTomato ceri yang mak tanam sudah mula mengeluarkan hasil

Ulangtahun perkahwinan kami yang keempat juga sudah berlalu. Saya jarang sekali menyebut tentang anak. Siapa yang tidak mengharapkan dikurniakan cahayamata buat menyambung zuriat namun ketentuan Ilahi belum memberikan rezeki buat kami. Saya pernah keguguran...ketika itu saya sedang mengikuti kursus induksi di awal perkahwinan. Saya tidak menyedarinya dan hanya mengetahui tentangnya ketika usianya sudah 6 minggu. Ketika itu kami amat gembira dan bersyukur. Saya lebih lagi kerana saya memang selalu berjumpa dengan pakar sakit puan atas masalah kesihatan. Namun 'dia' hanya dipinjamkan selama 7 minggu..4 hari selepas ujian kehamilan, saya mula mengalami kesakitan. Diringkaskan cerita, saya dimasukkan ke wad dan kami kehilangan. Ianya memori sedih. Selepas 4 tahun, kekerapan pertanyaan 'bila nak berisi?', 'berapa orang dah?' ataupun...'ehh...tak bawak anak sekali ke?' semakin bertambah. Saya redha, Allah belum mengizinkan untuk kami..hikmahnya hanya Allah jua yang maha mengetahui.


 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino