Wednesday, July 29, 2009

Mak


Mak demam bermula hari Sabtu. Demam mak menjadi lebih teruk menjelang malam dan suhu badan mak meningkat mendadak. Lebih memburukkan keadaan, mak diserang sakit perut akibat gastritis dan membuatkan mak kerap ke tandas. Kasihan mak. Mak tidak mahu dibawa ke klinik apatah lagi hospital. Susahnya hati saya. Tidak mampu mata dilelapkan sepanjang malam kerana risaukan keadaan mak. Mak mengidap penyakit diabetes melitus sejak lama dan keadaan buah pinggang mak sudah tidak berapa comel bak kata Kaklang. Paras gula darah mak perlu dimonitor setiap 2 jam sehinggakan saya sudah kasihan untuk mencucuk hujung jari mak lagi. Kaklang dan saya merancang regimen dos ubat yang perlu diberikan pada mak. Semuanya dilakukan melalui telefon. Kaklang pula sedang sibuk dengan PTK 5 yang perlu dilunaskan sepanjang minggu ini di HUSM. Ahad malam, apabila mak masih kerap ke tandas dan masih enggan makan, saya sudah tidak tahan hati, cuba diusahakan untuk doktor datang ke rumah bagi menyediakan drip line tetapi mengikut pengalaman lalu, mereka keberatan. Saya tahu mak sudah dehydrated akibat kehilangan air yang banyak. Dalam perjalanan pulang ke rumah saya pada Ahad malam, saya meminta Kaklang mengusahakan juga andai ada sahabat-sahabat doktornya yang boleh membantu....jika saya dilatih untuk membuat drip line sudah tentu saya akan buat...tetapi saya tidak pandai...ahli farmasi tidak dilatih untuk itu...sedihnya dan rusuhnya hati dan fikiran saya ketika itu. Paras gula dalam darah mak macam roller coaster..turun naik mendadak. Akhirnya Kaklong yang menjaga mak malam itu menelefon dan memberitahu bahawa Kaklang sudah dapat menghubungi bekas anak muridnya yang sedang menjalani perkhidmatan houseman di HTJ untuk datang ke rumah. 11.45 malam saya dan suami tiba di AP dan 30 minit kemudian, drip line sudah selesai disediakan untuk mak oleh doktor muda berkenaan.
Esoknya, Kaklang tiba di Seremban bersama anak bongsunya, Kaklang tinggalkan PTK yang sedang dilaluinya. Mak hanya seorang dan tiada galang gantinya...PTK tahun depan boleh ambil lagikan Kaklang. Suami saya pula mengizinkan saya pulang dan bermalam sekali lagi di rumah emak untuk hari Isnin setelah saya menyelesaikan beberapa kerja penting. Saya pulang semula ke Seremban bersama Kakcik yang kebetulan bermesyuarat pada sebelah paginya di Sirim. Sampai di rumah, mak sudah kelihatan lebih bertenaga, rupanya, pagi itu apabila mendengar perkhabaran anak-anak dan cucu-cucu akan pulang, diam-diam mak gagahkan diri mengemop lantai di ruang rehat keluarga. Alasan biasa mak, "kasihan cucu-cucunya nak berbaring dan bermain-main andai lantainya kotor." Mak...tetap berkorban demi kami semua. Menjelang petang mak kelihatan lebih segar, saya periksa beg rawatan yang Kaklang bawa pulang, banyak sungguh infusion fluid, antibiotik, ubat anti gastrik dan juga peralatan klinikal lain. Mesti sepanjang malam Kaklang berfikir rawatan yang perlu diberikan pada mak. Mungkin ini salah satu sebab kenapa mak mahukan doktor di dalam rumah.
Hari ini, Selasa, bangun awal pagi dan mak menyuruh saya membeli capati di kedai makan berhampiran rumah. Alhamdulillah, gembiranya saya mendengar permintaan emak itu. Saya pulang semula ke AP petang tadi dan malamnya selepas Isya datang ke makmal. Kerja saya banyak dan saya sangat bersyukur kerana suami saya sangat memahami dan mengizinkan. Sekarang, sudah awal pagi hari Rabu, dalam usaha bertarung dengan rasa mengantuk, saya coretkan catatan ini..Catatan duka saya. Doakan mak saya sembuh dan kembali segar dan ceria seperti selalu. Saya boleh menghadapi pesakit pelbagai bangsa dan jenis kesakitan dan menghadapi kerenah para pelajar yang bermacam ragam...tetapi saya kalah melihat mak terbaring lesu menahan sakit. Ya Allah, berikanlah mak kesembuhan.

Friday, July 24, 2009

Kembar sudah besar...


Azhar dan Azfar
Kembar permata ayah dan mamanya.
Moga membesar menjadi anak-anak soleh ye.
Bilalah nak datang rumah umi dan ayah su ni. :)
p/s: Puan J dan Encik R, saya pinjam ye gambar anaknya buat tatapan di blog ini.

Thursday, July 23, 2009

Terbaik...hihihi


Saya mendapat cerita ini dari email yang diforwardkan oleh Kaklang. Suami terbaik tajuknya.

Sekumpulan lelaki berada di bilik persalinan di salah sebuah kelab eklusif
lagi mewah di pusat bandar, setelah keluar dari gym. Tiba-tiba kedengaran deringan Handphone di penjuru bilik tersebut. Seorang lelaki menjawab panggilan itu dan terjadilah perbualan seperti berikut . . "

"Hello?"

"Abang, ni sayang ni,"

"Emmm... "

"Abang masih ada di kelab lagi ke?"

"Iya."

"Sayang sekarang ni berada di shopping complex dua block dari kelab abang tu. Sayang ada nampak kain sutera terbaru.. Cantik bang, Boleh ke sayang beli?"

"Berapa harganya?"

"Cuma $1500.00 aje"

"O.K. Belilah kalau memang awak dah suka sangat"

"Ahhh thanks bang dan tadi sebelum datang sini sayang ada singgah di Cycle & Carriage dan tengok Mercedes model terbaru 2009 . Sayang suka kat satu model tu. Dan sayang dah bincang dengan jurujualnya dan dia setuju nak bagi good price . . lagipun elok juga kita tukarkan dengan BMW yang kita beli tahun lepas tu "

"Berapa harga yang dia bagi?"

"Cuma $280,000 ..."

"O.K tapi pastikan harga tu dah on the road."

"Great! Before we hang up, ada satu perkara lagi..."

"Apa?"

"Abang jangan terkejut pulak, sayang dah semak akaun bank abang dan.... pagi tadi sayang singgah dipejabat ejen hartanah dan sayang dapat tau rumah yang kita tengok tahun lepas tu... sekarang nie untuk dijual. Abang ingat tak? Rumah yang ada swimming pool bentuk love tu, ada taman orkid kat belakang, berhadapan dengan pantai tu. . cantik kan bang. . "

" Berapa harga yang mereka minta?"

" Cuma $740,000... O.K kan bang, dan sayang tengok dalam akaun kita boleh cover harga tu. . .."

"Eloklah kalau macam tu, confirm cepat sebelum orang lain beli, tapi cuba dapatkan harga $700,000. OK?"

"OK, abang sayang, terima kasih bang, kita jumpa malam nanti ye!! I Love You !!!"

"Bye... I Love you too..."

Lelaki itu berhenti bercakap, menutup flap handphone . . .sambil mengangkat tangan yang memegang handphone tu dan bertanya pada yang ada dalam bilik tersebut :

"ADA SESIAPA TAHU KE HANDPHONE NIE SIAPA PUNYA? "

Moral of the story: Jangan sepah-sepahkan handphone anda ye :)

Wednesday, July 22, 2009

Bilik baru


Alhamdulillah. Hari ini kali pertama saya masuk ke bilik baru saya di Puncak Alam. Ianya amat menenangkan hati. Saya hanya membawa beberapa buah buku dan juga jambangan bunga kecil pemberian Kak Miza sebagai hadiah masuk bilik baru. Ala-ala 'room warming' gitu. Hihihi..Bilik yang ringkas dengan meja berbentuk L lengkap talian telefon yang sudah didaftarkan dengan nama penuh saya. Cuma ejaan nor itu silap. Tak mengapalah. Saya tenang membuat kerja di bilik baru hinggakan terlupa janji dengan sifu untuk kembali ke Shah Alam sebelum waktu makan tengahari. Maaf ye sifu..the room is so nice and irresistable. Sudah hampir setahun setengah saya tiada bilik sendiri di fakulti. Seronok apabila boleh menyiapkan kerja dengan tenang dan bersendirian. Wahh...kalau adik-adik di makmal baca ni boleh kecil hati dan merajuk ni. Hihihi...I mean no harm...still love having all of you around. :)
Apabila petang, saya pulang ke sarang semula..ehh..maksud saya makmal di kampus induk Shah Alam..hahahahah....serta-merta saya sedar diri semula yang saya ini seorang pelajar sepenuh masa dan perlu melakukan kerja-kerja buruh kasar di makmal ini. Hmm..Jumaat ini saya akan menjemput tikus-tikus sebanyak 50 ekor dari IMR Nampaknya saya akan pulang beraya lewat lagi tahun ini seperti tahun lepas. Semoga Allah mudahkan urusan saya dalam tempoh waktu biasiswa yang tinggal nyawa-nyawa ikan ini.

Monday, July 20, 2009

Kursus


Saya sudah mencuba untuk bercampur dengan masyarakat di kawasan perumahan kami. Ianya dimulakan dengan agak sukar dan serba tidak kena (secara dalaman sahaja). Semasa masih bujang, emak selalu berleter kerana saya enggan mengikut emak ke majlis walimah atau kenduri-kendara di kampung. Paling bagus pun saya hanya menghantar emak dan menunggu di dalam kereta sehingga emak selesai. Saya tahu ianya tidak bagus tetapi bak kata emak...saya nikan 'tiada hidung', kerana itulah sukar sungguh untuk meyakinkan saya untuk bergaul dengan masyarakat setempat. Salah satu sebabnya adalah saya tidak tahu apa yang harus dibualkan, muka bagaimana yang harus ditunjukkan dan juga dialek mana yang perlu saya gunakan. Satu perkara yang ganjil tentang saya adalah saya sangat cepat mengikut lorat/dialek daerah seperti dialek utara (walaupun dialek Kedah/Penang/Perlis bercampur-campur ikut suka hati saya) kerana saya belajar di utara tanahair selama 6 tahun, dialek negeri Cik Siti Wan Kembang kerana rakan-rakan semasa di USM dahulu majoritinya berasal dari sana dan juga kebelakangan ini dialek Terengganu walaupun suami saya selalu berkata kepada saya, "dok soh lah...bunyi pelek embeng tuh." Akan tetapi, saya tidak boleh bertutur menggunakan loghat nogoghi. Emak dan Almarhum Apak tidak menggunakan dialek noghori di rumah sebaliknya menggunakan bahasa melayu rendah ketika bertutur biasa dan bahasa melayu tinggi jika memberikan nasihat dan memarahi kami..hihihi. Oleh itu, semasa mula bekerja sebagai pegawai farmasi pelatih di HTJ, Seremban, saya sangat bermasalah untuk memberikan kaunseling kepada pesakit warga emas terutama untuk menggunakan inhaler, terapi penggantian hormon atau pun menggunakan novopen bagi suntikan insulin. Yati, kawan sekerja dari Rembau sering menjadi penyelamat kerana selepas ayat ketiga atau keempat, pertuturan saya akan menjadi sangat aneh. Hihihi..Satu lagi kegemaran para pesakit warga emas yang berurusan dengan kami, pegawai farmasi pelatih ini adalah untuk memadankan kami dengan anak/cucu/cucu saudara atau anak jiran mereka. Hahahaha.

Berbalik kepada kisah saya tadi, setelah hampir setahun berpindah, saya memberanikan diri menyertai aktiviti surau di AP. Ianya memberikan saya satu perasaan yang sangat berlainan. Saya menyedarkan diri sendiri bahawa, inilah masyarakat yang perlu saya kenali kerana saya akan tua di sini...insyaAllah. Pagi semalam, saya menyertai kursus pengurusan jenazah. Syukur kerana tercapai juga hasrat saya untuk mengikuti kursus ini. Bercampur dengan masyarakat AP juga menyeronokkan..kerana pelbagai maklumat dikongsi bersama. Seronok juga dan ianya meyakinkan saya untuk bergaul dengan masyarakat dengan lebih kerap lagi.
Pada malamnya pula, Prof. Dr. Muhd Kamil Ibrahim, 'celebrity author' telah sudi menerima jemputan kami untuk berceramah bagi mengisi slot kuliah bulanan surau BaiturRahman. Sambutan sangat menggalakkan kerana kuliah edisi bulan lepas, tidak begitu penuh kehadirannya (perbandingan jadi tidak signifikan kerana sample minima untuk membuat analisis statistik adalah 3--> sila hadiri kuliah bulanan dengan lebih kerap ye Epel...). Pemandu Prof, Encik Ajis memberitahu saya beliau sesat kerana navigator Prof tidak dapat mengesan kedudukan AP..hihihi...dalam ladang kelapa sawit :). Prof. seperti biasa sangat bersemangat dari duduk ke berlutut dan akhirnya berdiri untuk menyampaikan pengalaman travelog hijrah beliau merentasi sempadan iman. Semoga semua mendapat manfaat dan mampu menjadi motivasi untuk kita semua menjadi lebih baik dan lebih mantap iman kita...

Sunday, July 12, 2009

Kali pertama


Inilah kali pertama saya menaiki pesawat AA. Alhamdulillah, berbaloi dengan harga yang dibayar. Tambahan pula, tiada lagi tempat duduk terbuka seperti dahulu.

Saya ke pulau lagenda ini kerana mengikuti seminar dan menghantar pembentangan dalam bentuk poster. Saya menumpang KMiza untuk penginapan, maklumlah, student. Hihihi..

Oh ye! Kali terakhir saya sampai ke sini adalah 8 tahun yang lalu selepas tamat pengajian di USM. Lama sungguh saya tidak menjejakkan kaki di sini. Berbaloi juga. Pengisian ilmu yang diperolehi juga amat menggembirakan hati saya. Saya berdoa semoga saya juga akan mencapai tahap seperti para saintis ternama dari seluruh dunia. Mereka amat bagus kerana lontaran hasil penyelidikan mereka membuatkan saya merasakan ianya mudah. Subhanallah..kagum sungguh saya. Doakan saya juga akan menjadi seperti mereka.

Penginapan memang sangat menarik. Ianya adalah pusat peranginan dalam taman berkonsepkan fusion traditional. Tenang dan nyaman sahaja walaupun kami terpaksa berjalan kaki agak jauh dari bilik ke tempat seminar...tidaklah saya merasa bersalah sangat kerana tidak begitu menjaga diet. Hahahaha...

Majlis jamuan makan mala gala diadakan sebentar tadi. Seronok juga kerana pelayan yang menghidangkan makanan untuk kami sangat peramah dan baik hati.

Ada lagi kejutan.

Syukur Alhamdulillah. :) Moga ianya menambahkan semangat saya untuk bekerja dan menyiapkan penyelidikan saya ini. Doakan saya ye!

Friday, July 03, 2009

Serangan panik


1. Saya dilanda panik. Jangan tanya mengapa (macamlah ada orang ingin mengetahui). Cuma yang pastinya, adrenalin saya keluar ikut suka hati sendiri. Bayangkan ketika sedang makan nasi tengahari tadi yang lauk dan nasinya Aini yang berikan saya boleh berpeluh-peluh dan berdebar-debar. Serasa ingin berlari naik ke makmal dan duduk menaip perkataan-perkataan di dalam dokumen word yang belum siap itu sehingga selesai tanpa mahu memikirkan untuk balik rumah dan tidur ayam sahaja di depan komputer riba ini. AAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!2. Saya menjadi sangat 'visualistik'. Contoh: Peristiwa ini berlaku petang tadi apabila Dayah bertanya kepada Aini cara-cara mengisi air bateri kereta. Spontan saya ketawa kerana terbayang di fikiran saya Dayah meletakkan penyedut minuman di dalam botol air bateri dan menyuakannya kepada bateri kereta untuk disedut air bateri tersebut.

3. Saya tiba-tiba mengajak semua orang untuk pergi minum kopi pada pukul 3.30 petang di saat hanya saya, Aini dan Sipasonic tidak berpuasa pada hari ini. Mujur tidak dibaling dengan pemegang sample DSC ataupun lebih hebat lagi dengan penutup gas nitrogen yang berupa besi padu berbentuk suppositori atau dimasukkan ke dalam oven pada suhu 260 darjah 5 orkid itu kelas saya pada tahun 1988...ermm..maksud saya darjah selsius. Saya insaf akhirnya setelah selesai makan roti bakar dan minum kopi C di kedai kopi yang namanya dirahsiakan supaya apabila sifu pulang dari Eropah nanti, tiada siapa boleh memberitahu dia yang saya mempengaruhi semua orang untuk ke kedai kopi dan makan roti kaya yang sedap itu pada saat mereka sedang bertungkus-lumus menyiapkan eksperimen.4.Otak saya sedang sangat aktif dan tidak mahu berhenti berfikir walaupun saya sudah padamkan lampu dan cuba berbaring sambil melelapkan mata di samping suami yang sudah lena dan mungkin dalam perjalanan pulang dari bercuti di tepi pantai dalam mimpi indahnya. Saya pula, setelah lama menanti mimpi indah yang tersekat di jalan yang sedang sesak teruk entah di negeri antah berantah yang mana satu agaknya, saya akhirnya bangun dan menaip entri ini selepas melakukan beberapa perkara untuk mencari ketenangan.
Kenapa dengan saya ini? Saya mahu tidur!! Owhhh!! Saya tahu mengapa...sila rujuk perenggan yang ada nombor 3 dihadapannya...ayat yang sangat bermakna sehingga saya rasa sebak dan sayu menulisnya..Sifu pulang dari Eropah...yaaa...saya panik kerana kerja saya belum siap...hahahaha.....belasah juga si epel ni nanti. Dah..gi siapkan penulisan itu! Pergi!!
 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino