Monday, January 12, 2009

Abeer


Semasa di KC, London, sahabat baik saya adalah seorang rakyat Palestine yang menetap di Hebron, Palestine. Kami amat rapat kerana mempunyai persamaan yang jelas iaitu mengenakan tudung dan sering bersama ketika pergi musalla untuk menunaikan solat fardhu dan berkongsi kurma sewaktu berbuka puasa di dalam dewan kuliah semasa bulan Ramadhan.
Abeer sering berkongsi cerita kekejaman yahudi di tanahairnya. Ledakan peluru mengiring langkahan kaki ke sekolah. Abeer juga bercerita yang pulang ke rumah sambil berlarian dalam hujan peluru juga adalah pengalaman biasa dan tidak menakutkan kerana sudah terbiasa sejak kecil lagi. Abeer adalah seorang yang sangat defensif terhadap apa sahaja yang berkaitan dengan dirinya termasuklah saya. Abeer pernah bertengkar dengan seorang rakan sekelas yang menyerang saya akibat salah faham. Dia juga sangat cepat diserang panik kerana katanya, ketenangan dalam dirinya dan rakyat Palestine yang lain adalah ketika solat.
Selepas tamat pengajian dan kami masing-masing pulang ke tanahair masing-masing, kami masih saling berhubungan. Kali terakhir kami berkomunikasi adalah 3 bulan lepas melalui msn messenger. Abeer kini sudah mempunyai 2 orang puteri dan bahagia di samping suaminya. Apabila kisah serangan terhadap rakyat awan palestine berulang lagi buat sekian kalinya..saya mengingati Abeer, keluarga dan seluruh rakyat Palestine yang menjadi pelarian di negara sendiri.

Moga kita dapat menyumbang sedikit sebanyak untuk mereka.
http://www.mercy.org.my/main/index.php

0 comments:

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino