Monday, November 03, 2008

Tenang


Saya semakin tenang dan lebih berkeyakinan untuk meneruskan perjuangan ini. Syukur.
Sudah agak lama saya tidak menulis di sini. Terperangkap dengan permainan emosi yang turun naik dan juga dugaan-dugaan kecil yang saya boleh abaikan sebenarnya. Tidak perlu mengambil masa yang lama memikirkan perkara-perkara yang tidak signifikan dalam kehidupan saya sekarang.

Hujung minggu lepas, kami dapat juga 'menyampaikan hajat' untuk membuat majlis kesyukuran sempena berpindah ke rumah baru dan juga aidilfitri yang tiba ke penghujungnya. Ramai juga yang mempertikaikan , mengapa perlu mengadakan majlis rumah terbuka secara spesifik, rayakan sebulan, biarlah tetamu memilih bila untuk berkunjung. Tidak mengapalah, asalkan kami berkesempatan menerima tetamu dan berjumpa dengan sahabat handai serta saudara-mara dalam keadaan yang selesa. Makanan yang disediakan emak amat lazat buat saya. Terima kasih buat emak dan juga kaklong, acik, uda dan boboi yang banyak membantu kami. Terima kasih juga buat tetamu-tetamu yang datang dari dekat dan jauh. Kami juga menjemput jiran-jiran di AP, saya kagum melihat mereka ini, gigih meluangkan masa menziarahi kami walaupun itulah kami pertama kami bertemu muka. Moga ukhuwah terjalin dengan penuh keikhlasan mendapat keberkatan dan akan berpanjangan, insyaAllah.
Khemah kecil yang menempatkan meja makan dan juga meja untuk hidangan. Suami pula gigih melayan tetamuSifu saya yang sangat komited dengan kerja..selepas menjamu selera, adik kecil yang bakal menamatkan pengajian beberapa bulan lagi di ajak membincangkan pembetulan untuk draf journal yang bakal diterbitkan...hihihihi..Adik-adik seperjuangan..

Hujung minggu yang berakhir semalam pula kami habiskan masa menikmati saat-saat di rumah. Semenjak selepas hari raya, saya tidak berpeluang langsung duduk di rumah, melakukan kerja-kerja mencuci dan menyental, membasuh dan menyidai pakaian di bawah terik matahari sehingga apabila saya mengangkat pakaian tersebut ianya rangup dan garing seperti keropok ikan yang digoreng selama 30 saat di dalam minyak kelapa vesawit yang kepanasannya melebihi 130 darjah celsius...wahhh....hahahahaha.... Suami pula sibuk menyediakan diri untuk peperiksaan pertengahan semester yang berlangsung pada hari Sabtu dan kemudiannya tekun pula menyiapkan tugasan yang diberikan pensyarah. Hihihi..saya mengangkat bendera merah, saya tidak mampu membantu suami meyiapkan kerja-kerjanya kerana apabila saya menjadi pensyarah..saya tegas..terlalu tegas dan sukar berkompromi dengan para pelajar apabila ianya melibatkan pemahaman konsep asas. Terukkan? Nanti jadi isteri derhaka pula...hahahaha...Alhamdulillah suami saya sudah melalui peperiksaan pertamanya sejak berpuluh tahun dahulu...saya doakan kejayaan yang cemerlang.. bittaufik wannajah dalam peperiksaan pertengahan semester yang dilalui dan juga peperiksaan akhir yang bakal dilalui nanti.

Apabila menyebut tentang peperiksaan akhir semester pertama suami saya. Saya sebenarnya sedang menyediakan jadual kerja di makmal bersekali dengan jadual untuk membantu melicinkan majlis walimah sepupu suami yang sangat rapat dengan kami dan juga adik bongsu saya yang akan berlangsung pada 23.11.2008 dan juga 29&30 November 2008. Tarikh itu pula bertembung dengan jadual peperiksaan akhir suami. Saya berdoa moga dipermudahkan urusan kami. Di saat sebegini, saya kadangkala memikirkan alangkah bagusnya JIKA saya melanjutkan pengajian saya di negara beriklim 4 musim sahaja...tidak perlu memikirkan segala kenduri kendara dan sebagainya. Ermm...namun bukankah ini yang terbaik buat kami? InsyaAllah, perancangan Allah yang lebih baik dan sempurna. Saya masih bertapa di depan planner yang sudah penuh berconteng sana sini beserta post-migraneeffect yang membuatkan saya pening-pening seperti lalat yang terbang tinggi rendah akibat terkena semburan manja agen penghapus serangga. Hihihi...InsyaAllah...moga semuanya berjalan dengan lancar.
Semoga saya sihat tubuh badan dan emosi untuk mengharungi semua ini.

2 comments:

arsaili on Monday, November 3, 2008 at 5:50:00 PM GMT+8 said...

salam..lama tak ke mari..tahniah dh pindah umah baru..

Anonymous said...

Salams, bestnyer makan2.. sorry la tk dpt dtg .. ..apa pun moga semua urusan puan epel dan suami dipermudahkan.....InsyaAllah Ameen...

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino