Wednesday, October 15, 2008

Kisah Aidil Fitri II


Pagi hari raya merupakan saat yang amat bererti. Kami pernah diuji dengan dugaan yang amat pedih pada pagi hari raya beberapa tahun lepas. Ujian yang membuatkan kami berdua bangkit dari kejatuhan yang amat menyakitkan untuk menghadapi hari-hari yang mendatang dengan lebih berani. Allah maha bijaksana. Seperti yang dijanjikan dalam surah al-Insyirah:

Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

Sesungguhnya sesudah kekesulitan itu ada kemudahan.

Airmata kesyukuran menitis di hening subuh itu. Saya amat bersyukur dengan nikmat yang diberikan sehingga kesakitan yang dirasakan beberapa tahun lalu hilang begitu sahaja. Syukur..Maha suci Allah. Syukur atas kurniaan kebahagiaan ini. Hati pula sayu mengenangkan Allahyarham apak yang sudah hampir 3 tahun dijemput kembali.


Selesai bersarapan ringkas, bertakbir dan bertahlil pada pagi hari raya, kami sekeluarga bersalaman dan bermaaf-maafan- buang yang keruh ambil yang jernih. Sesi bergambar juga amat menggamatkan dan saya menerima amaran dari angah-

'jangan letak dalam blog gambar ni..." hihihihihi....yelah yelah...tak letak gambar yang nampak muka betul-betul...hihihi...ni gambar inverted colour je.

Selepas solat sunat aidil fitri, kami semua beraya ke rumah ibu saudara sebelah emak dan juga sebelah Allahyarham apak. Meriah sungguh konvoi kami 5 kereta beraya sekitar kampung. Pulang ke rumah, tetamu-tetamu cilik pula berkunjung. Saya memang tidak akan melayan permintaan mereka untuk tidak mahu makan atau minum..saya akan pastikan mereka makan dan minum walaupun sedikit. Saya amat tidak gemar dengan cara beraya untuk mengutip tol sahaja...tuan rumah pula melayan begitu juga- tidak payah masuk...bagi salam, bagi duit raya dan kemudian berlalu.

Hari raya kedua pula saya dan suami pulang ke Kuala Terengganu- rumah ibu mertua. Beraya di Kuala Terengganu tidak kurang meriahnya. Sampai sahaja di KT, kami terus berkunjung ke rumah satu-satunya bapa saudara suami yang masih ada. Esoknya pula ke rumah sepupu-sepupu suami dan banyak lagi aktiviti bersama keluarga sehinggalah kami pulang ke Shah Alam pada hari Isnin. Pulang ke Shah Alam dengan senarai panjang tugasan rasmi dan tidak rasmi yang harus diselesaikan.

Terlupa pula saya, semasa di KT, suami menerima tetamu istimewa. Sahabat baik suami saya yang membonceng motorsikal yang dipandu suami ketika kemalangan jalanraya 21 tahun yang lalu dan diberi gelaran Pok. Beliau hanya patah tangan kiri dan luka-luka ringan dan kini merupakan seorang kontraktor berjaya dan dikurniakan isteri dan anak-anak lelaki yang baik budi. Beliau menceritakan secara terperinci kejadian yang berlaku pada jam 4.45 petang Jumaat 17 Julai 1987. Menurut beliau, selepas terlanggar pembahagi jalan, suami saya tercampak ke dalam semak dan terus pengsan. Ianya berlaku ketika pulang dari berkelah di Air Terjun Sekayu. Kisah itu merupakan pengajaran dan juga dugaan terbesar buat suami dan juga ibu mertua yang merupakan ibu tunggal. Menurut Pok, mereka tidak pernah berlumba dan itulah kali pertama berlumba kerana dicabar..dan hadiahnya amat mahal harganya. Biarlah ianya berlalu..dan syukur pada Ilahi kerana sehingga ke hari ini Allah mengurniakan kesihatan yang baik untuk suami saya.

1 comments:

Kassim Selamat on Thursday, October 16, 2008 at 10:11:00 PM GMT+8 said...

Tarikh kemalangan abe hampir dekat2 dgn tarikh kemalangan sy dahulu.

13 July 1987 sy terlibat dlm kemalangan yg mengakibatkan kaki dan rahang mulut sy patah..

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino