Thursday, October 09, 2008

Kisah Aidil Fitri I



Penat dan padat. Begitulah yang dapat saya simpulkan tentang sambutan hari raya fitrah kami pada tahun ini. Saya menyiapkan kerja di makmal sehingga hari Isnin, 29 September. Hampir waktu berbuka barulah saya sampai di rumah emak di Seremban manakala suami pula bekerja sehingga hari Selasa, 30 September kes cuti tahunan habis awal.

Tahun ini giliran beraya di rumah emak saya. Hihihi...dan lebih bermakna apabila kami bertujuh beradik semuanya bergiliran di rumah emak. Macam nak terbalik!! 18 orang dewasa dan 11 orang kanak-kanak mengisi penuh ruang rumah emak yang kosong saban hari. Emak kelihatan sangat gembira. Semua makanan yang disebut anak-anak/cucu-cucu cuba disediakan sehingga kasihan melihat emak kepenatan kerana emak tidak akan mengendahkan larangan andainya ada yang bersuara melarang.
Kami bertarawih berjemaah di rumah pada malam 30 Ramadhan. 3 saf panjang memenuhi ruang tamu rumah dan diikuti pula tadarus bersama-sama kakak-kakak dan anak-anak saudara.

Saban tahun sekiranya saya beraya di Seremban, saya akan menjadi escort rasmi emak untuk pergi membeli daging/ayam dan pelbagai keperluan bahan basah dan kering untuk menyediakan juadah pada hari raya. Oleh kerana saya pulang lewat, maka emak hanya belum membeli daging lembu untuk rendang. Emak, Angah dan saya berpusing 1 pekan Ampangan untuk mencari...semua gerai menjual daging samada penuh atau kehabisan daging. Kami kemudian mengambil keputusan untuk ke pasar tani Paroi Jaya. Di pertengahan jalan ternampak pula gerai menjual daging di hadapan Pusat Islam.
Dipendekkan cerita, kami hampir bertekak dengan si penjual daging yang enggan menjual daging batang pinang yang berharga RM25 sekilogram kepada kami. Hahahah...hampir tergelak saya melihat gelagat tokei daging sementara tersebut...beria-ia dia mempamerkan daging batang pinang tersebut tetapi tidak mahu menimbangnya untuk kami walaupun sudah lebih 3 kali diminta. Akhirnya, kesemua 7 kg daging batang pinang dibeli oleh emak kerana permintaan emak untuk membeli hanya 5 kg daging tidak dilayan..sebaliknya ditimbang kesemuanya dan terus diberitahu jumlah harga yang perlu di bayar. Berangin sungguh tokei daging ni rupanya...hihih....

Tenaga kerja yang ramai itu mengambil masa juga untuk memotong daging kepada ketulan kecil sebelum di masak rendang yang diketuai oleh along dan abanglong yang sangat dedikasi dan komited sehinggalah rendang 7 kg daging dan rendang 7 ekor ayam siap pada waktu asar.

4 comments:

umeboshi on Thursday, October 9, 2008 at 11:22:00 AM GMT+8 said...

wah..meriah dan seronok nye beraya di kg am. selamat beraya utk am sekeluarga!!

Nor Ramli on Thursday, October 9, 2008 at 1:13:00 PM GMT+8 said...

terima kasih cik noora..:) selamat beraya juga buat cik noora sekeluarga

Anonymous said...

seronoknya ada ramai ahli keluarga. yg best tu boleh solat jemaah bersaf-saf.

Nor Ramli on Wednesday, October 15, 2008 at 9:10:00 AM GMT+8 said...

alhamdulillah luna..:) bukannya selalu dapat berkumpul semua sekali.

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino