Friday, August 01, 2008

Sakit dan ubat


Pagi tadi saya bangun sangat awal kerana sudah merancang untuk melakukan kerja-kerja rumah sebelum keluar ke makmal bersama suami (kereta saya telah tidak keluar melihat dunia selama 4 hari). Semasa menggosok stok baju kerja saya dan suami untuk persediaan minggu hadapan kerana hujung minggu ini kami mempunyai jadual yang sangat padat, saya telah menonton rancangan bual bicara Oprah. Isu yang dibincangkan ialah tentang insurans kesihatan. Tajuk yang sangat menarik kerana mereka memang benar-benar berbincang. Tetamu jemputan juga merupakan individu yang hebat. Michael Moore, merupakan pengarah yang telah menghasilkan sebuah dokumentari bertajuk Sicko, professor Uwe Reinhardt dari Princeton University dan juga Karen Ignagni yang merupakan president of America's Health Insurance Plans.

Titik mula perbincangan adalah- adakah anak seorang atendan pam minyak akan memperolehi penjagaan kesihatan dan rawatan untuk memulihkannya sekiranya dia sakit sama seperti anak seorang Pengarah Urusan syarikat?

Itu situasi di Amerika di mana rakyatnya perlu membeli insurans kesihatan yang mahal untuk setiap ahli keluarga bagi membolehkan mereka menerima rawatan dan ubat-ubatan sekiranya mereka ditimpa musibah. Bagi mereka yang tidak mempunyai insurans kesihatan ianya di anggap sesuatu yang tidak bermoral- kerana menafikan hak individu untuk memperolehi rawatan. Rakyat Amerika khusunya menerima tekanan dan bebanan yang sangat hebat untuk memastikan mereka sentiasa sihat dan jika mereka jatuh sakit, insurans yang mereka beli perlulah cukup untuk membiayai perbelanjaan tersebut. Tiada hospital kerajaan yang hanya perlu dibayar RM1 untuk mendapat rawatan seperti di Malaysia. Di akhirnya, terlalu ramai rakyat Amerika yang tidak mampu untuk membayar insurans bagi diri mereka dan anak-anak apabila salah seorang dari ahli keluarga didiagnosiskan dengan penyakit kronik-kanser, tekanan darah tinggi, diabetis mellitus dan sebagainya. Ini kerana apabila salah seorang ahli keluarga disahkan mendapat musibah, maka premium yang perlu dibayar untuk semua ahli keluarga akan meningkat. Perbincangan diadakan secara sangat terbuka dan telus- wakil dari golongan pembekal insurans teruk dibelasah dengan hujah-hujah yang panas tanpa melibatkan pengeluaran saliva yang nyata. Bajet negara dihabiskan oleh pemimpin mereka untuk 'mengamankan dan membantu rakyat Iraq (yang kaya dengan simpanan minyak) ' dan ibu bapa serta waris para tentera yang berkorban nyawa untuk 'tidak ada apa-apa' ini tidak mampu pun untuk ke hospital jika mereka sakit. Bagaimana untuk mencapai kesamarataan dalam mendapatkan rawatan kesihatan? Kos untuk mendapatkan rawatan kesihatan telah menjadi punca utama (di tangga teratas) bankrap dalam kalangan rakyat Amerika. Bukan krisis makanan atau krisis minyak- tetapi krisis kesihatan. Ironi bukan? Pemimpin mereka merampas kehidupan rakyat di Iraq, Sudan, Afghanistan, Palestine dan banyak lagi jika diikuti sejarahnya, dan akhirnya ditimpakan kepada rakyat mereka masalah sebegini rupa. Ianya seperti juga taufan katrina yang melanda satu ketika dahulu yang memusnahkan New Orleans. Menimpa golongan marhaen...bukan si pemimpin yang kaya raya dan sibuk memenuhkan kocek sendiri dan keluarga.

Saya mula berfikir, jika di Malaysia tercinta ini juga begitu nanti, bagaimana ye? Saya pernah bekerja di hospital kerajaan dan pernah juga dilatih di bahagian stor dan pejabat timbalan pengarah kesihatan negeri untuk membuat pembelian ubat, menjaga bajet dan juga melayan karenah VVIP yang kaya-raya tetapi mengharapkan duit rakyat untuk membeli hatta vitamin C sahaja. Saya tahu ianya sesuatu yang sensitif untuk disebut di khalayak ramai tetapi ianya adalah kenyataan. Jika orang atasan tidak boleh/sedia untuk ditegur, bagaimana sistem pentadbiran akan dapat diperbaiki supaya penyampaian perkhidmatan kepada kumpulan sasar akan tercapai? Saya tahu mudah untuk saya bercakap tetapi sebenarnya saya amat letih dengan segala permainan politik yang semakin membuatkan saya (saya percaya bukan saya sahaja tetapi juga golongan marhaen yang lain) marah dan loya dari hari ke hari. Moga Allah selamatkan negara tercinta ini dari sebarang malapetaka. Ameen.

3 comments:

M A Sabtu on Friday, August 1, 2008 at 10:52:00 AM GMT+8 said...

epelijau,

Saya serta bersama sumber ini...
http://sab2.blogspot.com/2008/08/mindajumaat-minda-alami.html

Nor Ramli on Friday, August 1, 2008 at 11:58:00 AM GMT+8 said...

terima kasih tuan hj :)

Millwork Woodland Hills on Wednesday, December 14, 2022 at 11:52:00 AM GMT+8 said...

Hi great rreading your blog

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino