Friday, July 11, 2008

Plan A, B?


Saya mempunyai terlalu banyak kerja yang perlu dibereskan hari ini, esok dan lusa. Segalanya perlu diselesaikan sebelum hari Isnin menjelma. Ianya merangkumi tugas hakiki sebagai pelajar dan sudah tentunya sebagai isteri dan anak yang berusaha sedaya upaya menjadi isteri dan anak yang solehah. Saya perlu lebih bijak membahagikan masa kerana kadangkala semua perkara memerlukan perhatian dalam satu masa yang sama. Seringkali juga saya gagal untuk menetapkan keutamaan dalam melaksanakan tuntutan-tuntutan tanggungjawab. Apa yang saya merepek ni agaknya.

Hari ini, rancangan awal saya- ke makmal di awal pagi dan kemudiannya menyediakan tikus untuk prosedur hari isnin nanti, tengaharinya pula ke premis tupperware kerana selaku ajen yang sangat tidak mengetahui plan sebenar perlaksanaan perniagaannya saya perlu membelikan square set untuk mak, giant pitcher untuk acik dan along dan juga square water dispenser untuk acik serta mendaftarkan seorang lagi ahli di bawah nama saya. Petangnya pula meneruskan prosedur harian saya selama 15-20 hari insyaAllah sehinggalah tikus saya sembuh. Berbalik kepada kisah saya sebagai ajen Tupperware yang suka-suka menjual mengikut kehendak hati saya biasanya dengan diskaun 10-20%. Itulah kelemahan saya. Saya sangat suka berkongsi maklumat barangan yang saya suka gunakan kerana puas hati dengan kualitinya, oleh itu saya dengan seronoknya akan meletakkan katalog di tempat-tempat yang saya fikirkan perlu dan menerima tempahan TANPA memikirkan keuntungan, lebih-lebih lagi jika dengan kenalan rapat, saya dengan senang hatinya akan membelikan untuk mereka dan mereka akan dapat membeli dengan harga ajen tanpa perlu menjadi ahli. Apabila saya menyemak jumlah belian saya bulan lepas, rupa-rupanya bernilai lebih RM2000, saya sepatutnya mendapat pulangan lebih kurang RM400 tapi saya cuma mendapat satu giant pitcher berharga lebih kurang RM50. Hahahahah...saya memang tidak sampai hati untuk mengambil keuntungan. Saya cuma berkongsi produk yang pada saya kualitinya bagus dengan kenalan-kenalan saya. Keuntungan? Entahlah...mungkin kerana itu saya tidak mahu membuka premis farmasi walaupun lesen sebagai ahli farmasi berdaftar saya perbaharui setiap tahun selain sebab utamanya- sayakan kakitangan awam..takkan nak buka perniagaan pula. Hihihihi.

Itulah perancangan awal saya semalam.

Malam tadi, suami saya mula pening-pening kepala dan suhu badannya meningkat. Pagi ini, badannya makin lemah dan suara makin serak. Akhirnya kami ke DEMC dan dia memperolehi sijil cuti sakit yang diidamkan oleh kebanyakan pekerja yang normal di muka bumi ini. Hahahahah...Saya dihantar ke fakulti pada pukul 9.30 pagi selepas selesai semua urusan. Sesampai di fakulti saya mula menyediakan alatan untuk prosedur menyediakan tikus untuk treatment pada hari Isnin, akan tetapi, kulit tikus saya dipenuhi hama- hmmm....plan B..mandikan tikus dahulu, bersihkan bulu dan kulitnya. Ini mengambil masa lebih 3 jam berbanding proses sebenarnya hanya mengambil lebih kurang sejam. Esok pagi-pagi barulah saya melakukan prosedur pre-treatment untuk haiwan-haiwan kesayangan saya itu. Tengaharinya saya gagahkan juga ke outlet Tupperware kerana promosi yang saya kejar itu tamat hari ini. Maka berdaftarlah Puan Zab sebagai ajen di bawah tanah jajahan saya..hehehe..Sekarang ini, saya sedang menunggu waktu asar sebelum saya memulakan prosedur harian tikus-tikus saya yang sedia menanti di tepi fume hood untuk saya pengsankan lagi. Moga Allah permudahkan urusan saya dengan perancanganNya yang lebih molek ini. Ameen.

5 comments:

Anonymous said...

ady kalau cuti sakit,
buat kerja gak. bekerja dari rumah.
ehehehe

Anonymous said...

tanpa cuti bolehkah kita sakit atau tanpa sakit bolehkah kita cuti?

murnie sangat on Tuesday, July 15, 2008 at 12:27:00 PM GMT+8 said...

amboi manjanya tikus u..siap mandikan lagik, ni yg ai jeles ni hehe..oo klu mcm tu kita order tupperware ngan akak je la ey..mesti dpt murah..

Fauziah on Wednesday, July 16, 2008 at 3:44:00 PM GMT+8 said...

erk... ko tak geli ker pegang2 tikus tu? manja2 mcm anak kucing laa pulak... uhukss..

Nor Ramli on Thursday, July 17, 2008 at 9:28:00 AM GMT+8 said...

tak geli? aku bius kasi tdolah..manalah berani aku nak pegang-pegang kalau dia lompat sana sini tu.. :D

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino