Tuesday, July 22, 2008

Cucuk


Lama saya tidak update blog ini.
Semalam, saya seperti biasa melakukan prosedur biasa dengan tikus. Saya amat berhati-hati dan berjaga-jaga terutamanya apabila ada direct contact dengan tikus dan juga jarum suntikan yang digunakan untuk menyuntik tikus dengan ubat berkaitan. Sifu juga sudah mengingatkan agar mengambil suntikan anti tetanus di PK tetapi PK memaklumkan kepada kami- apabila dah kena barulah suntikan akan diberikan. Tiada suntikan untuk profilaksis.
Waktu saya menguruskan tikus adalah waktu petang- dan biasanya saya memang dalam keadaan keletihan yang amat sangat. Malang tidak berbau, selepas saya memberikan suntikan kepada tikus, saya ingin membuang jarum berkenaan ke dalam hazard bin..jarum tersebut tercucuk ke jari telunjuk kiri saya. Refleks pantas saya adalah dengan mangambil alcohol swap dan menyapunya di bahagian terkena. Oleh kerana ini adalah pengalaman pertama, saya agak panik dan menghubungi kakak saya yang ketawa-ketawa mendengar pertanyaan saya. Ini katanya,
'letak jari tu bawah air paip lalu lepas tu picit jari supaya darah keluar..anti tetanus? tak payahlah..tapi bagus juga kalau telefon animal provider hari tu dan tanya diorang apa protokol orang tercucuk jarum."
Animal provider memaklumkan kepada saya, saya perlu dapatkan suntikan dan juga antibiotik sebagai profilaksis.
Dipendekkan cerita, saya dihantar suami yang sangat cemas (sayang sangat pada isterinya ni) ke DEMC dan diberikan suntikan (sakit rupanya suntikan melalui otot ni, saya hari-hari lakukan pada tikus..hihihi...balasan agaknya ni) anti tetanus dan juga cloxa sebagai antibiotik profilaksis. Alhamdulillah saya sihat hari ini cuma lengan yang dicucuk itu agak sengal dan lenguh.
Kesimpulannya...malang tidak berbau. Saya lalai kelmarin ada hikmahnya- untuk saya lebih berhati-hati.

3 comments:

umeboshi on Friday, July 25, 2008 at 12:22:00 PM GMT+8 said...

epelijai,
ehehhe..mmg slalu kena beringat dan hati2 la,kan! kesian.. tak pasal2 diri sendiri pun kena cucuk. uwah!

tentangseseorang on Wednesday, July 30, 2008 at 12:09:00 PM GMT+8 said...

wohh ady sangat takut sama jarum

Nor Ramli on Thursday, July 31, 2008 at 3:40:00 PM GMT+8 said...

Pn Ume..
memang..kena hati2..agaknya tikus tu put spell on me..hahhaaha
Ady..
wohh..bagus bagus...bule ugut dia!!

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino