Saturday, June 07, 2008

Petrol


Cerita minyak naik sudah basi barangkali. Berita minyak naik saya terima pada pukul 3 petang ketika masih di dalam bas untuk perjalanan pulang dari Pulau Pinang tapi ianya masih belum pasti. Sepanjang perjalanan selepas berhenti rehat di Bukit Merah dan kemudiannya di Tapah saya mengira-ngira berapa agaknya harga baru bagi 1 tangki penuh double Vi saya dan suami. Wahh....RM120 seminggu bagi Vi-senior seminggu dan RM 70 untuk 2 minggu bagi Vi-junior. Wahhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wahhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Saya tiba di kampus pada pukul 8.15 malam. Suami menjemput dan terus menyertai barisan panjang bermula dari jalan di hadapan Shell di seksyen 7. Untuk ke Petronas di seksyen 7 itu mengambil masa hampir 2 jam dan kerana saya masih bermusafir, saya bersolat jama' ta'khir di surau Petronas seksyen 7. Hakikatnya, kami menyedari bukannya lama pun 1 tangki penuh itu boleh bertahan, tetapi, beza masa 4 jam untuk kami belanjakan lebih RM50 untuk kuantiti petrol yang sama amatlah susah untuk diterima akal dan fikiran saya yang membebel secara mute.
Oleh kerana masih belum boleh menerima hakikat yang pahit dan menyakitkan hati dan perasaan ini, saya dan suami sepakat untuk menghibernasikan dahulu vi-junior di rumah dan saya dihantar dan dijemput oleh suami setiap hari melainkan sangat terdesak.
Rasionalnya-
1. Sudah pasti untuk menjimatkan penggunaan petrol yang diberikan diskaun 30 sen seliter oleh pihak pemerintah. Sekiranya keadaan sangat terdesak barulah vi-junior akan keluar melihat dunia.
2. Apabila vi-junior tiada bersama saya ketika saya melakukan kerja-kerja di makmal, fikiran saya tidak dapat memaksa kaki dan tangan saya untuk bergerak dan makan di luar. Saya akan dengan penuh insafnya akan makan di cafeteria yang paling jauh pun di Blok 3 S&T sahaja. Jimat masa, tenaga, duit dan petrol(yang sekarang ni sangat popular sebagai penelan duit paling efisien).
3. Saya dan suami akan dapat meluangkan masa bersama ketika hari bekerja dengan agak panjang sedikit kerana beliau perlu menghantar saya ke tempat kerja dan kemudian menjemput saya pula.
Kesimpulannya, saya sudah mula menyediakan sarapan pagi di rumah dan menyediakan bekalan air untuk suami-penapis air hexagon yang kami beli untuk rumah baru sudah saya pasangkan malam tadi. :)

2 comments:

pB on Tuesday, June 10, 2008 at 10:13:00 AM GMT+8 said...

budak budak pejabat dah bertukar port minum pagi.

masing masing mencari kedai mamak yang teh tariknya berharga seringgit.

sib baik ada ...

tak jauh dari Mydin Mall ...

eryan_emily on Thursday, June 26, 2008 at 9:56:00 AM GMT+8 said...

wELL, WHAT TO DO, DAH NAIK PETROL TU..

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino