Friday, February 15, 2008

U.D.A.N.G


Lama tidak menulis. Kesibukan. Alasan biasa.

Malam tadi saya ke pasaraya besar untuk membeli barang dapur yang sudah 'kering'. Teringin membeli udang untuk dimasak hari ini; adik-adik di lab anjurkan jamuan 'pot luck'. Semalam, 4 orang dari mereka melalui pembentang 'research proposal' yang agak mencabar. Cara kami untuk destress...masak dan makan ramai-ramai. Saya bercadang untuk membuat seafood pasta..jadinya memang perlulah membeli udang.

Orang tidak ramai di pasaraya tersebut, barang-barang juga agak kosong di rak-rak. Mungkin tempias sambutan tahun baru cina minggu lepas. Saya terus ke bahagian barang-barang basah. Kelihatan sebuah keluarga sebangsa sedang memilih udang. Apabila saya sampai di situ, ibu dan bapanya segera beredar tetapi 2 orang anak dara mereka masih berada di situ. Saya memuji di dalam hati..bagus adik-adik ni, rajin menolong ibu dan ayah memilih barang. Apa yang membuatkan saya terkejut dan kehairanan ialah, udang yang saya jangkakan banyak tetapi yang tinggal hanyalah kepala udang(??).

Saya tak tahu pula ada orang boleh membeli udang tanpa kepala. Mungkin ada antara ahli keluarga mereka ada alahan dengan kepala udang lantas membersihkan kepala udang di tempat ianya dibeli. Kreatif dan inovatif. Saya kagum dengan kreativiti mereka. Doa saya, janganlah mereka meneruskan amalan ini. Timbangannya berlainankan...ermm..kan mahu diberi makan pada ahli keluarga tu..Moga mereka menyedari kesilapan itu...(ataukah saya yang silap faham?).

0 comments:

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino