Tuesday, February 19, 2008

KAMBING


Along, abanglong dan uda bersatu tenaga dan modal dengan memulakan penternakan kambing secara kecil-kecilan. Kandang di bina di kawasan belakang rumah mak, kawasan hampir dengan sungai dan juga di belakang kawasan kebun pokok naga mak.

Mak sangat teruja dengan 'cucu-cucu' yang baru sampai 2 minggu lepas. Hujung minggu lepas saya pulang ke kampung, suami tidak dapat turut serta kerana ada urusan tempat kerja. Mak tak habis-habis bercerita gelagat kambing-kambing tersebut. Mak boleh menghabiskan masa dengan memberikan makan untuk kambing-kambing itu. Daun manggis, bunga raya, dedak yang dibelikan khas. Hihihi..untung kambing-kambing ni mendapat perhatian 'nenek'.


Ini heronya..mahal harganya..mencecah hampir RM2000. Hero ni pemalu dan tidak suka berebut makanan. Mak selalu menyuap hero ni makan..ia akan makan atas tapak tangan mak dengan berhemah (tidak pelahap).

Empat ekor induk betina sedang bunting, empat lagi dalam proses agaknya..dan ada seekor anak kambing jantan...yang sangat nakal dan aktif. 'Budak-budak'lah katakan.

Saya mendoakan projek kambing kakak, abang ipar dan adik saya ini akan berjaya. Abanglong memang sangat berminat dengan penternakan kambing dan lembu. Moga Allah mudahkan urusan mereka..ameen

1 comments:

zlaa on Friday, February 22, 2008 at 1:50:00 AM GMT+8 said...

Epel, Projek kambing ni buat kat mana? Macam best saja. Rasa-rasa lepas study ni mcm nak buat projek ni..

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino