Friday, January 11, 2008

Ujian di 1 Muharram 1429H


Menjelang 1 Muharram, aku akhirnya menjejakkan kaki ke Masjid Shah Alam yang hanya 4 KM dari rumah bersama Cik Bestari dan Cik Budiman. Terjumpa pula puan Jay di sana. Suamiku tak dapat turut serta kerana lewat sampai dari pejabatnya yang terletak nun jauh di Taman Desa. Mujur dia mengizinkan aku pergi bersama sahabat-sahabat. Alhamdulillah. Kali terakhir aku ke sana ialah pada tahun 1994. Errm...teruknya aku ni. Programnya menarik juga. Dimulakan dengan bacaan doa akhir tahun, bacaan zikir munajat, bacaan doa awal tahun selepas azan maghrib, solat maghrib, forum perdana Maal Hijrah, solat Isya dan jamuan makan. Terasa syahdu pula.

1 Muharram pagi kami bersarapan bersama dan aku meneruskan aktiviti mengemas rumah (menyaring dan membuang dokumen, peralatan dan juga pakaian (ada yang diberikan pada orang) yang sudah tidak relevan. Pukul 12.30 tengahari aku pun tidur sebentar kerana keletihan. Dikejutkan oleh suami yang berpeluh-peluh dahinya dan muka berkerut menahan kesakitan. Aku terkejut. Masalah saluran perkumuhan. Aku cuba bertenang, aku faham perangai suamiku, lagi aku panik, lagi dia tak mampu menahan sakit. Selepas aku cuba membantu sedaya upaya tidak juga kurang kesakitan dan menjadi bertambah teruk, yelah, akukan pharmacist, bukannya medical doctor. Kami membuat keputusan perlu ke hospital selepas solat zuhur. PPUM menjadi tempat tujuan. Suamiku sudah tidak boleh memandu lantas akulah yang menjadi pemandu. Aku pasangkan lampu kecemasan dan memecut laju. Kasihan suamiku, sepanjang jalan peluh keluar memercik tetapi tidak pula mengeluh hebat cuma sesekali mengerang kesakitan.

Sampai di PPUM aku berhentikan kereta di hadapan pintu masuk Trauma dan Kecemasan. Selepas meletak kereta di tempat khas untuk OKU, aku ke tempat suamiku di hadapan kaunter pendaftaran.

Sampai di dalam wad KDT, selepas beberapa ketika, doktor bertugas datang dan bertanyakan masalah suamiku tetapi dia pun tak tahu apa yang perlu dilakukan dan meminta suamiku dihantar ke minor surgery room. Tika itu aku makin berdebar. Tidak putus aku berdoa mohon mudahkan urusan, agar tiada apa yang lebih teruk berlaku pada suamiku. Pembantu Perubatan yang bertugas juga tidak mampu berbuat apa-apa, very isolated case katanya. Urologist dipanggil.

Alhamdulillah selepas 20 minit, masalah berjaya diatasi, walaupun darah memancut keluar tetapi aku bersyukur kerana suamiku dibenarkan pulang dengan bekalan antibiotik. Suamiku pula masih kesakitan tetapi SUDAH TIDAK MEMBENARKAN AKU MEMANDU..tak percayalah tu. hihihi...Syukur tidak perlu ditahan di wad dan darah juga sudah tidak keluar.

Aku katakan pada suamiku, awal tahun hijrah, Allah uji kitakan yang..moga kita terus tabah menghadapi dugaan.

Hari ini, walaupun mendapat cuti sakit 2 hari, tetapi suamiku tetap berkeras untuk ke tempat kerja, ada laporan nak kena siapkan dan dihantar...hmmm...itulah suamiku..sangat fokus dan berdedikasi.

Semalam juga aku baru sedar, kasih sayang pada suamiku bertambah-tambah sebab selama 3 tahun kami bergelar suami isteri ni, aku yang dah 2 kali masuk wad. Tak pernah pula suamiku yang sakit teruk. Hihihi...Dugaan untuk memantapkan kasih sayang..boleh tak? :)

0 comments:

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino