Thursday, April 12, 2007

PC..sebuah ujian kehilangan...


Aku pernah dengar orang hilang laptop.
Aku pernah dengar orang kecurian laptop.

Kali ni aku nak bercerita pasal sejarah aku dan komputer sama ada laptop/desktop.

Komputer pertama yang aku beli adalah desktop second hand milik senior aku ketika di USM. Waktu tu aku cuma ada RM800 dan dia jual desktopnya padaku. Ketika mula-mula beli aku selalu imagine..bestnya..bule tengok CD..bestnya bule main game dasyat-dasyat. Bestnya tu dan bestnya ni. Masa tu aku tatau pasal RAM..processor...hard disc (mcmlah skrg ni aku tau sgtkan...) Bila aku bawak balik PC tu kat bilik aku...masa tu aku dok desasiswa K. Huhuh...first floor..bilik berdua..sampai je kat bilik aku..takleh onkan..kena aku hantar kat cyber cafe yang terletak di cafeteria tu. Balik PC tu ke aku..aku cuba nak tengok VCD, kawan aku yg bawak..cite hindustan..tak ingat tajuk apa dah. Percubaan ni membuatkan kami semua tertidur sebab cite tu kami tonton dalam keadaan slow motion ...hahahah...processor tak power..memory sket.

Walaubagaimanapun, aku tetap berbangga sebab dengan PC tulah aku berjaya siapkan clerkship report dan juga thesis final year aku yang bertajuk : Kesan saiz partikel chitosan dan jenis pengikatnya terhadapt pembentukan tablet. Wahhh...huhuhu..dapat A+ tau paper ni.

Bila aku grad, arwah apak belikan PC utk aku kat umah seremban sebab waktu tu aku buat housemanship kat sana. Kata arwah apak:
"Biar senang dak epel tu nak cari bahan rujukan dari internet nanti,"
Akhirnya apa yang aku rujuk? mIRC, YM dan MSN messenger..ICQ tak suke sangat. Huhuhu...

Pas dapat scholarship ke UK, aku tak leh nak beli laptop sebab aku baru je beli kereta kancil. Sayang sangat aku dengan kete ni. Asalnya aku beli kete ni sblm dalam scholarship ke UK tu...waktu tu aku dapat scholarship sebuah IPTS terkenal di Cheras tu haa...depa suh aku buat M Pharm di USM. Lom sempat tandatangan kontrak, aku cuba-cuba je gi interview utk scholarship kat sini..mana tau memang jodohku di sini. Masa tu aku pujuk mak sebab sebelum dpt scholarship IPTS aku dah dapat scholarship USM, gi australia...tapi tak mak tak bagi sbb sept 11 terjadi beberapa bulan sebelum aku berangkat. Alhamdulillah mak izinkan. Kereta kancilku? Adikku yang melenjan sampai aku balik semula ke tanahair.
Masa di UK, aku takde laptop, nyawaku untuk guna PC adalah di makmal komputer kat campus Waterloo, Franklin Wilkin's Building tu. Masa tu housemate aku offer gak laptop dia..tapi mana bule pinjam barang orang lama-lama..mula-mula dia sukalah.pastu dia benci dah pepandailah cari jalan nak usahakan sendiri punya. Pastu sorang kakak ni dia offer nak jual laptop dia..aku pun offer nak beli..mana tau rupanya sama ngan PC yang aku beli masa aku undergrad dulu..ermmm.....kasihan dia...abes gaklah GBP 190 ke kalau tak silap aku. Masa balik cuti easter/bertunang (huhuhu) aku beli laptop aku sendiri. Tu yang aku usung balik ke London tu dan dapatlah aku siapkan thesis MSc aku dengan tenang sebab sendiri punya.

Bila start keje, lepas setahun, aku dapat laptop dari fakulti. Nilah yang aku dok guna di pejabat dan di rumah. Laptop lamaku hubby yang guna. Selalu gak hubby merungut sebab lambat..almaklumlah..dah lama..hhuhu..

Ada beberapa kes kehilangan laptop di fakultiku sepanjang 3 tahun aku disini.
Kes 1
Ka Che kehilangan laptop yang ditinggalkan di dalam bilik pejabatnya. Esoknya dtg tgk2 bilik dah kena pecah..laptop dah hilang..isk isk isk..merana..sumenya ada dalam tu. lecture notes, paper, research data..segalanyalah..
Kes 2
Jim pa waw nun hilang laptop gak tp takde masa nak cite pasal ni.. hahahah
Kes 3
Kak Chah...aku tatau plak cemana kisahnya yang pastinya dia claim hilang.

Since aku takde desktop di opis, aku kenalah angkut laptop aku ni dari opis ke rumah ke opis everyday without fail. Bayangkan..sebab aku fobia dengan semua kisah kehilangan tu maka aku jarang meninggalkan saja di dalam kereta. Aku gi beli barang kat Tesco pun aku angkut..even gi pasar malam pun aku akan galas begnya di belakangku. Pedulikan apa orang nak kata. Kalau apa2 jadi kan aku jugak yg susah...


Pagi tadi..
Aku gi keje macam biasa hubby hantar.
Masa nak kunci umah aku letakkan beg laptop dan beg tambahan aku yang penuh berisi data kerja aku di makmal serta log book research aku. Ada yang aku dah key in dalam excel ada yang belum.
Pas kunci umah aku pun melangkah masuk ke kereta.
Sepanjang perjalanan, dadaku asyik berdebar..hubby kena layan bad mood aku yang asyik kritik caranya membawa kereta..cian hubby..huhuh...Pas isi minyak di Petronas dan juga isi angin tayar wheelchair, kami sampai di fakulti, macam biasa gak aku belikan sarapan utk hubby. Pastu aku suruh hubby bukakan bonet kete sebab nak amik beg laptop dan beg lagi 1. Buka bonet...

KOSONG!!!!!!!!!!

berderau darah aku, laju adrenalin di pump dan mukaku terasa kering. Terbayang beg laptop dan beg tambahan yang aku sandarkan di luar pintu rumah. Terbayang pintu pagar yang tidak bertutup untuk mudahkan hubby masukkan kereta ke tempat letak kereta bila dia balik nanti....
HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"yang!! laptop tertinggal kat depan pintu umah!!!"
Hubby terus amik tindakan pantas menghubungi jiran kami di hadapan rumah
"minta tolong makcik simpankan beg tu ye..epel tertinggal di depan rumah td. Jika ada makcik simpankan ye..." Pantas hubby suh aku masuk kete dan memecut pulang ke rumah

Aku tatau nak kata apa..dah terbayang segala kemungkinan yang buruk-buruk. Data yang aku kumpul sejak 6 bulan, gambar tikus aku yang aku amik setiap hari, segala scientific journal yang aku dah susun ikut tajuk dan tarikh, segala research paper yang aku tulis, abstract, dokumen admin, senarai markah pelajar, nota kuliah.......wajah Ka Che..kak chah..beg laptopku...Ya Allah..ko selamatkanlah beg laptopku itu...

HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HUWAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pas 10 minit, aku call semula makcik.
"Makcik...ada ke beg saya?

"Makcik gi tadi...tengok-tengok....
Lambatnya ayat makcik tu nak dihabiskan...

"Tengok2 ada kat situ..ni makcik dah amik simpankan.

"Mekasih makcik...Alhamdulillah..."

Syukur padaMu ya Allah.

Ni aku insaf dah. Aku dah buat 2 backup dalam CD dan 2 backup files dalam portable hard disc aku.

5 comments:

Red Mummy on Friday, April 13, 2007 at 12:58:00 AM GMT+8 said...

syukurr

belajar dr kecuaian or kelupaan yang telah terjadi ye

Anonymous said...

akak, nih adik akak yang jadik org IT ni nak pesan. Macam mana canggih pun laptop akak, tetap akan berhadapan dengan harddisk kong. so buatlah backup banyak2. mcm adik, siap burn semua mp3 yang ada. ahahaha.

satu lagik...dengan laptop akak yg lama tuh la kita kenal kat anak^ummi dan penuntut kan kan kan?

rindu ah!

Anonymous said...

suspen...suspen...ingatkan betul2 le ilang...isyh, isyh.

Kassim Selamat on Wednesday, April 18, 2007 at 12:30:00 AM GMT+8 said...

uiks seb baik tak hilang, kalau tidak..huwawawa, baik makcik jiran tu ek.

sd. on Sunday, April 22, 2007 at 5:15:00 PM GMT+8 said...

ish..suspen nye..ingat kan ilang tdi..seb baik...

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino