Thursday, December 14, 2006

Alahai....Naik lagi...


Hmm...ni gambar lebuhraya utara selatan....
Selama 6 tahun (1995-2001) aku dok berulang-alik dari utara ke selatan tanpa amik tahu berapa tol yang dikenakan untuk kenderaan. Apa yang aku tahu, aku nak balik, aku beli tiket bas dan balik.

Kenyataannya bila bekerja..semuanya kena dibayar, semuanya kena ditanggung. Hari ni menteri kerja raya buat pengumuman kenaikan tol lagi. Aku pun tatau apa nak fikir. Marah? Geram? Kecewa? Sakit hati? Menyampah?

Pastu aku terfikir plak. Setakat hari ni laluan nak ke tempat kerja tak perlu bayar tol..alhamdulillah. Cuba aku bayangkan orang yang kena lalu tol. Contohnyalah. Macam dulu aku dok rumah kakak di Puchong, tol pergi balik ialah RM2 (laluan LDP) dan RM2.00 laluan Tol Batu Tiga. Sekarang kalau itulah tol yang aku kena lalui lagi, jumlahnya ialah RM2.00 (laluan LDP) dan RM 2.20 laluan Batu 3. Akan datang, tol naik jadi RM2.20(Batu 3) dan RM 3.20 (LDP-kenaikan 60%)

Katalah hari bekerja ialah 25 hari sebulan dan weekends memang dok rumah je berkebun di kawasan rumah yang sekangkang kera. Nak jimatkan duit beli sayurkan.
Perkiraannya:

Dulu (2004, February) : RM100
Sekarang : RM105
Akan datang (2007, January) : RM135

Maknanya, setiap orang kena tambah RM30 untuk bayaran tol jika laluannya macam yang aku sebut tadi. Tak boleh nak dibayangkan kalau orang bekerja jauh dan melibatkan tol KESAS, LDP dan sebagainya. Macamana nak survive, RM30 bagi golongan marhaen besar ertinya, boleh bayar duit setin susu untuk anak berusia 3 tahun yang mungkin akan tahan 7-10 hari? Maknanya, setin susu sudah dirampas dari golongan marhaen.

Aku pun tatau kenapa aku jadi sedih, marah, geram dan macam-macam perasaan lagi. Aku rasa...ianya melampau. Lebih melampau bila melihat si pembuat pengumuman tersengih-sengih tayang gigi (asli ke palsu?????)

0 comments:

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino