Wednesday, November 15, 2006

Marah...Marah...Marah...


Hari ni aku ada tak puas hati dengan beberapa perkara di pejabat. Ermm...sukar jugak bila perkara berlaku di waktu pagi. Malas nak melayan perasaan marah, aku turun ke makmal untuk mulakan kerja-kerja aku yang tertangguh sekian lama. Aku dah naik segan dengan supervisor aku tu. Yelah..walaupun rakan sekerja tapi sebagai pelajar, aku kena jalankan tanggungjawab aku. Perlu..kalau tak? Apa lagi...aku jugaklah yang kena bayar yuran lagi banyak kalau tak leh grad on time. Lagipun, semalam baru je bos bagitau yang aku tak leh start buat full time January 2007 walaupun masa interview hari tu kata mcm tu. Takpelah. Sabarlah dulu, ada hikmahnya. But one thing for sure, aku akan concentrate utk mulakan projek tu dengan intensif. Mujur ada RA..alhamdulillah. Banyak gak RA tu tolong aku. Aku mintak extend dia sampai January, tataulah lepas tu camana. Anyway. Hidup perlu diteruskan.
Berbalik pada kisah tak puas hati tadi. Aku cukup tak suka kalau dah mesyuarat, putuskan sesuatu tapi lepas tu tukar plak. Ermmm...susah sungguh. Sebab aku akan ada maklumat terkini hasil mesyuarat lepas tu ada plak mesyuarat susulan ahli-ahli penting dan keputusan lain dibuat. Sedangkan tindakan yang aku buat berdasarkan keputusan yang semua ahli mesyuarat ada. Hahaha...aku saja yang tahu...ahaks...
Anyway to kari masin..best gak bertekak dengan ko tadi....sampai panjang leher nenek depan bilik aku sebab yelah...aku memang jarang tutup pintu bilik aku kecuali kalau aku takde kat bilik atau aku nak solat..mesti dia sebuk nak tahu kenapa suara aku meninggikan....teruskanlah aktiviti engko yg suka sangat menyibuk dan pentingkan kedudukan dan jawatan tu. Silakan kalau ko rasa dengan cara tu ko boleh dapat penghormatan. Unfortunately you are totally wrong. Respect is not for sale. You can't buy respect, you can't even force people to respect you. Learn to respect others so that others can hopefully learn to respect you.
Apapun, bila aku baca email nani tadi, aku sedar, kemarahan takkan membawa apa-apa keuntungan, cuma akan memburukkan keadaan. Ni aku nak paste email nani tadi. Moga aku akan cool down dan abaikan je kari masin tu. Hihihih.
Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat mengawal kemarahannyawalaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja.
Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku.
"Untuk apakah paku-paku ini ayah?" tanya pemuda tersebut.
"Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini,bagi melepaskan kemarahan mu" jawab ayahnya.
Pada hari yang pertama sahaja, pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut. Selepas beberapa minggu, setelah dia dapatmengurangkan kemarahannya, jumlah paku yang digunakan juga berkurangan.Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul pakumenembusi tembok batu tersebut.
Akhirnya tibalah pada suatu hari, dimana pemudatersebut tidak marah, walau sekali pun.Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira.Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali paku itu satupersatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan.Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-pakutersebut. Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanyadengan bangganya.
Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata, "Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesanlubang-ubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan sama lagiseperti sebelumnya. Bilakau menyatakan sesuatu atau melakukan sesuatuketika marah, ianya akanmeninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini. Kau boleh menikam seseorangdengan pisau danmembunuhnya. Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatam mu, namun lukanya masih tetap ada."
Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal.
Sahabat adalah permata yang sukar dicari.
Mereka membuatkan kamu ketawa danmenggalakan mu ke arah kejayaan.
Sahabat juga adalah seorang pendengar,berkongsi suka dan duka dan sentiasa membuka hatinya kepada kita.
Maafkan saya sekiranya saya pernah meninggalkan kesan berlubang di dinding hati anda.

0 comments:

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino