Thursday, November 30, 2006

Aku, Dia dan Bas...Peristiwa di Federal Highway


Masa aku dok melelong baru bangun tido petang tadi, tiba-tiba teringat kisah ni. Kisah yang berlaku masa aku bekerja sebagai part time pharmacist di G. Chemist di Section 14 PJ, Julai 2002. Aku pun tatau ada lagi premis tu sekarang, yang aku tau masa aku balik dari luar negara pada 2004, company tu macam nyawa-nyawa ikan.
Namapun kerja part time, masa aku bekerja pun pelik jugak iaitu dari pukul 5 petang sehinggalah pukul 10 malam. Masa tu aku duduk menumpang di rumah kakak di TBK, Puchong. Jadinya, lepas waktu kerja pukul 10 malam, aku akan pulang bersendirian memandu perodua kancil kesayanganku menyusuri Lebuhraya Persekutuan bermula di entrance di PJ Hilton sehinggalah susur keluar di Jambatan Berkabel kat Sunway tu. Masa tu juga aku bekerja sebagai pensyarah sambilan di FF, UiTM sebelum berangkat ke luar negara melanjutkan pengajian. Kerja di UiTM office hour, 8-4.30. Kakak banyak kali berpesan padaku, di KL ni apapun yang terjadi, jangan berhenti dan keluar dari kereta terutama kalau memandu sendirian, kalau nampak kemalangan pun, call polis, jangan berhenti dan cuba bagi bantuan seorang diri. Maklumlah terlalu banyak manusia yg kurang jujur di kotaraya ni. Mak pun tak kurang juga mengingatkan. Almaklumlah, aku ni tak biasa di KL. Sekolah menengah di Jasin, Melaka dan menghabiskan 6 tahun di utara tanahair kemudiannya.
Ahad tu seperti biasa aku kerja dari pukul 5 petang sampailah 10 malam. Kebiasaan jugak pengawal keselamatan tempat aku bertugas tu akan iring aku sampai ke kereta, bila aku dah selamat dalam kereta dan dah lock kereta barulah dia masuk semula ke premis yang dah ditutup tu. Dia mula kena escort aku tu pun sebab ada satu malam tu aku hampir dirompak oleh penjahat yang tak sempat nak buat apa-apa sebab aku masuk kereta dengan pantas dan kunci pintu kereta sebaik sedar aku diekori. Aku pun memandu macam biasa melalui jalan yang biasa aku lalui. Tiba-tiba 1 km selepas susur masuk ke highway tu, aku nampak ada sebuah bas berhenti, malam tu plak kereta sangat kurang berbanding malam sebelumnya, aku mula memperlahankan kenderaan sebab musykil gak apa halnya bas berhenti, makin hampir dengan bas aku dapat melihat seorang wanita muda bertudung di papah oleh 2 orang lelaki di tepi bas tu dan juga pemandu bas (aku teka sebab dia pakai tag dan baju kemeja putih serta seluar hitam walaupun aku tak nampak tag apa..hihihi...). Masa tu apa yang fikirkan hanyalah simpati pada wanita itu, yelah..dah lah dah malam. Lelaki 2 orang tu plak sesuka hati je papah dia. Aku berhentikan kereta di belakang bas. Lupa pesan kakak, lupa pesan mak, simpati menguasai diri.
"Kenapa ni cik?" soalku kepada lelaki tadi.
"Dia sesak nafas, nak cari orang hantar gi klinik," kata lelaki pertama tu. Pemandu yang membawakan barang-barang milik wanita tu yang agak banyak hanya tersenyum simpul. Aku berfikir sejenak, lantas aku berkata,
"Takpelah, biar saya hantarkan," selesai je ayatku itu, pemandu bas tu terus letak barang-barang milik wanita tu di tempat duduk belakang keretaku. Aku dengan pantas menarik beg tangan yang kuletak di tempat letak kaki di tempat duduk penumpang dan kuletakkan di bahagian kakiku sebab tiba-tiba je aku rasa tak sedap hati. Banyak barang dia, yang masih kuingat antaranya, raket badminton dan 2 kotak kasut. Adalah 2,3 beg plastik dan 1 beg sandang. Wanita ni berumur awal 30an dan memakai pakaian sukan lengkap berkasut. Bila dia duduk di sebelah pemandu, aku terbau bauan yang sungguh menyesak hidungku. Macam dia tau-tau je apa yang ada dalam fikiranku dia pun berkata,
"Akak ni baru balik main badminton dari Cheras tadi, lepas tu singgah rumah kawan di Klang.."
Aku iakan saja walaupun bas tu menghala ke Klang sebenarnya.
"Akak nak suruh saya hantar gi klinik mana ni?"
"Ermm..adik hantar akak gi rumah kakak akak di Klanglah. Akak dah lama tak pi umah dia." Aik..getusku dalam hati. Kata baru balik dari Klang. Takkan nak suh hantar gi Klang balik.
"Saya tatau jalan ke Klang kak, ginilah, saya hantar akak ke klinik di Puchong sana, nanti akak call kakak akak, suh dia datang amik ye, lagipun dah malam ni, saya tak biasa sangat," jelasku sebaik mungkin. Memang aku tak biasapun, aku cuma tau jalan yang biasa aku lalu je.
"Ermm..kalau macam tu, adik hantar akak gi Vista Angkasa, sana ada umah kakak akak lagi sorang," alamak, aku dah mula panik.
"Saya tatau jugak ke sana kak, ginilah, saya hantar akak ke klinik di Puchong ye, lepas tu akak call kakak dari sana suh dia datang amik," aku mengulang saranan aku pada dia. Hatiku dah jadi makin berdebar dan rasa tak enak.
"Habis tu? Mana je jalan yang kau biasa pergi? Aku nak pergi umah kawan aku kat Cheras ni," dia mula meninggikan suara dan memandangku tajam. Aku terus terdiam dan boleh nak kata apa-apa. Seram, meremang bulu romaku. Makkkkk!!!! Tolong anakmu ini.
Aku cuba memujuknya dengan cadanganku yang telah 2 kali aku suarakan. Dia mengeluh dan berkata,
"Haa...yelah..tapi cepat sket. Aku dah janji nak pegi umah kakak aku kat Bangsar ni," aku makin tak tentu arah sebab aku dapat rasakan sangat yang kakak ni tak betul.
Tiba-tiba dia menghulurkan tangannya ke tempat duduk belakang dan mengagau mencari sesuatu.
"Cari apa kak?" Tanyaku buat-buat berani.
"Ni..cari ni ha..nak tengok no telefon," sibuk pula dia menekan alat yang sudah berada di tangannya. Aku menoleh takut-takut. Uwaaaaaaaa!!!!!!!!!!! Dia cari no telefon dalam kalkulator. Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!! Sah dah akak ni tak betul. Sesal mula bertapak dalam hati. Barulah teringat pesan mak dan kakak. Barulah aku teringat keselamatan diri.
"Ko ada henfon? henfon aku ni abes credit laa.." ditunjukkan kalkulatornya padaku..
"Takk...takde kak...saya tak bawak henfon" dalam hatiku makin galak berdoa supaya telefon bimbitku tidak berbunyi. Masak macam ni. Dengan keberanian yang makin pudar aku gagahi juga memandu dan kini aku sudah berada di susur keluar LDP.
"Ko ada duit? Aku nak pinjam dulu RM20, nak bayar duit klinik nanti," dia mula tercungap-cungap bila menyebut klinik.
"Aik..sebut klinik baru sakit balik ke?" ujarku tapi dalam hati je. Aku dah menggigil dah masa tu. Peluh sejuk di dahi dan di tapak tangan.
"Takde kak, saya tak bawak duit banyak-banyak, saya cuma bawak cukup untuk bayar tol je, minyak pun guna kad kredit," Alhamdulillah dia percaya cakapku dan terus terdiam sambil mengangguk-anggukkan kepalanya.
Sampai je di plaza tol LDP puchong, aku buka tingkap utk bayar RM1.00, tiba-tiba dia merebahkan badan ke arahku dan menjerit pada tol gate girl tu,
"Adik!! Adik ada henfon? Aku nak call kakak aku ni..nak suh dia amik aku," tol gate girl tu terpinga-pinga dan nampak ketakutan. Aku meminta maaf dan terus memecut laju menuju hala ke klinik di Puchong. Dia terus diam duduk di sebelahku sambil bercakap sendirian dan kadangkala melihat ke arahku. Aku memang sedang memandu tapi dari ekor mataku, rasanya betullah dia dok tengok aku. Seramnya....!!! Takutnya..!!! Risaunya...!!!
Sampai di hadapan klinik 24 jam yang aku tuju, aku terus suruh dia masuk ke klinik, dia ni plak menonong masuk ke bilik doktor sambil memegang dada dan berjalan dengan sedikit terbongkok.
Aku plak?
Aku buka pintu belakang keretaku dan kaut semua barang miliknya dan aku pantas berlari masuk ke klinik tersebut. Pembantu klinik nampak keliru dan terkejut bila nampak dia berlari tadi dan dua kali ganda terkejut bila aku lemparkan semua barang milik kakak tu ke dalam klinik dan aku pantas berlari masuk ke keretaku semula, hidupkan enjin, kunci pintu dan memecut reverse kereta, semasa aku nak memandu meninggalkan klinik tu aku nampak kakak tadi berlari menghala ke arahku sambil melambai-lambaikan tangannya.
Aku terus memandu tanpa memperdulikannya, airmataku terus mengalir kerana ketakutan yang amat sangat. Terus aku ambil telefon bimbitku dan menghubungi kakakku. Tersedu-sedan aku ceritakan padanya secara ringkas apa yang berlaku dan minta dia tunggu aku depan rumah. Manalah tahu kot-kot akak psiko tadi tahan teksi ke apa ke suh ikut kereta aku.
Sampai rumah, kakak aku sudah menunggu dan dia kelihatan secemas aku. Hahahah..sian kakakku. Masuk rumah, air milo panas sudah tersedia di samping sebungkus nasi goreng pattaya kegemaranku. Hahahah..aku pun ngap jelah rezeki tu. Bila aku cerita balik dengan details pada kakakku tentang kejadian tu, dia pun buka kitab tak berbaris..hihi..aku dengar jelah sambil makan nasi goreng tu dan minum milo. Itulah pengalaman yang aku lalui...Sampai hari ni, aku cukup fobia tengok metrobus..patutlah driver bus tu senyum simpul je bila aku setuju nak tolong tadi. Ntah-ntah kakak tu slalu create scene dalam bas dia bawak...Hahahahahahhaahha...

0 comments:

 

Catatan Suka Duka Gembira Derita Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino